Názory jsou rozdílné - jedni posílení startovního pole vítají, druzí zásadně odmítají. Nemohou však vycházet z ničeho jiného než z dřívějších zkušeností, a ty jsou opravdu hodně letité. Proto se věnujme situaci kolem adepta na post jedenáctého týmu v šampionátu F1.
Účast v šampionátu F1 není záležitostí jednoduchou ani lacinou, což nakonec dokazuje i několik let neměnné startovní pole. Americká snaha rodiny exmistra F1 Maria Andrettiho a jeho syna Michaela, jenž do královny motorsportu také nahlédl, má ale solidní základy, což nakonec potvrdila FIA podporou vstupu Andrettiho teamu do F1. Což ovšem neznamená, že další tým země neomezených možností má vyhráno. Na tahu je FOM, jejímž úkolem je zvážit komerční dohodu a také zástupci stávajících týmu, z nichž se někteří začínají obávat o často diskutované prize money.
Formality byly ukončeny
Andretti sice avizoval spojenectví s koncernem General Motors, jmenovitě se značkou Cadillac, ale jedná se o dlouhodobý horizont a ten je třeba nějak překlenout. V F1 to není žádná novinka, například když v roce 1985 začínalo svou kariéru Minardi, muselo zpočátku spoléhat na klasické Fordy, než ing. Carlo Chitti se svou skupinou připravil agregáty Motori Moderni. Z toho důvodu měl tým Andretti uzavřenou jakousi "vyčkávací" dohodu s Alpine.
Jak ale oznámil dočasný šéf francouzského týmu Bruno Famin, tento málo známý kontrakt už je minulostí od počátku tohoto roku, kdy něco v duchu smlouvy o smlouvě budoucí vypršelo: "Měli jsme s Andrettim uzavřenou předběžný kontrakt, ale ten skončil, protože byl vázaný na udělení vstupu do F1. V praxi to znamená, že pokud máme s Andrettim dále kooperovat, musí být uzavřena plná, třebaže formální smlouva. V současnosti nic takového není," vysvětlil Famin s tím, že neexistují žádné plány na nové diskuse - limitem je vyjádření FOM ohledně Andrettiho účasti v F1.
Je přitom zjevné, že participace s GM měla v první fázi sloužit k posílení šancí na vstup do F1 - podle Famina spolupráce s konkurenční automobilkou nemá vliv na jeho vlastní posouzení ohledně případného vytvoření smlouvy na využití zákaznických motorů v krátkodobém horizontu. "Nadále držíme stejnou linii. Pro uzavření dohody tu předpoklady byly. My náš proces neměníme, proto očekáváme, že podmínky budou splněny," dodává Famin.
Není to tak jednoduché
Lidé mající o F1 povrchní představy možná vnímají celou situaci jako zbytečně komplikovanou. Ale je třeba si uvědomit, že tu je faktor časového rámce, související se zahájením projektu zákaznického motoru. Alpine jako jediná značka má v F1 na starosti jen svůj tovární tým; rozšíření dodávek se samozřejmě do činnosti promítne.
"Každý ví, jak se situace má. My potřebujeme rozhodnutí o budoucnosti nového týmu, než navážeme další jednání. Může se stát, že do začátku příští sezóny nebude rozhodnuto, pak by pro přípravu na sezónu 2025 (kdy by Andretti měl posílit startovní pole) mohlo být pozdě. A to nemluvím jen o americkém týmu, i s dodávkou dílů pro sezónu začínáme s hodně velkým předstihem. V závislosti na situaci totiž může dojít ke stavu, kdy některé věci nebudeme schopni zvládnout. Nicméně zatím je předčasné o takových momentech mluvit, protože prozatím neexistuje výchozí bod," pokračuje Famin.
Chtějí nebo nechtějí?
Napříč startovním polem už proběhla debata, zda by byl příchod jedenáctého týmu přínosem. Spíš se ale zvláště stáje ze spodní poloviny obávají o výši prize money. Famin v tomto směru zaujímá spíše opatrnické stanovisko - jako by si nechtěl zavřít dvířka pro případnou nadcházející spolupráci.
"Proti jedenácti týmům nic nenamítáme, pokud tento fakt skutečně dodá přidanou hodnotu Formuli 1 jako celku a závodění obecně. Je to záležitost F1, promotérů a dalších aspektů, aby posoudili, že skutečně o tuto přidanou hodnotu jde. Pokud vše vyhodnotí tak, že v této oblasti panuje velká pravděpodobnost, budeme s takovým rozhodnutím spokojeni. Také nemáme zájem, aby nový tým rozředil hodnotu našich aktiv v šampionátu. Kdyby mělo k něčemu takovému dojít, budeme proti tomu," uzavřel debatu Famin.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.