Názory jsou rozdílné - jedni posílení startovního pole vítají, druzí zásadně odmítají. Nemohou však vycházet z ničeho jiného než z dřívějších zkušeností, a ty jsou opravdu hodně letité. Proto se věnujme situaci kolem adepta na post jedenáctého týmu v šampionátu F1.
Účast v šampionátu F1 není záležitostí jednoduchou ani lacinou, což nakonec dokazuje i několik let neměnné startovní pole. Americká snaha rodiny exmistra F1 Maria Andrettiho a jeho syna Michaela, jenž do královny motorsportu také nahlédl, má ale solidní základy, což nakonec potvrdila FIA podporou vstupu Andrettiho teamu do F1. Což ovšem neznamená, že další tým země neomezených možností má vyhráno. Na tahu je FOM, jejímž úkolem je zvážit komerční dohodu a také zástupci stávajících týmu, z nichž se někteří začínají obávat o často diskutované prize money.
Formality byly ukončeny
Andretti sice avizoval spojenectví s koncernem General Motors, jmenovitě se značkou Cadillac, ale jedná se o dlouhodobý horizont a ten je třeba nějak překlenout. V F1 to není žádná novinka, například když v roce 1985 začínalo svou kariéru Minardi, muselo zpočátku spoléhat na klasické Fordy, než ing. Carlo Chitti se svou skupinou připravil agregáty Motori Moderni. Z toho důvodu měl tým Andretti uzavřenou jakousi "vyčkávací" dohodu s Alpine.
Jak ale oznámil dočasný šéf francouzského týmu Bruno Famin, tento málo známý kontrakt už je minulostí od počátku tohoto roku, kdy něco v duchu smlouvy o smlouvě budoucí vypršelo: "Měli jsme s Andrettim uzavřenou předběžný kontrakt, ale ten skončil, protože byl vázaný na udělení vstupu do F1. V praxi to znamená, že pokud máme s Andrettim dále kooperovat, musí být uzavřena plná, třebaže formální smlouva. V současnosti nic takového není," vysvětlil Famin s tím, že neexistují žádné plány na nové diskuse - limitem je vyjádření FOM ohledně Andrettiho účasti v F1.
Je přitom zjevné, že participace s GM měla v první fázi sloužit k posílení šancí na vstup do F1 - podle Famina spolupráce s konkurenční automobilkou nemá vliv na jeho vlastní posouzení ohledně případného vytvoření smlouvy na využití zákaznických motorů v krátkodobém horizontu. "Nadále držíme stejnou linii. Pro uzavření dohody tu předpoklady byly. My náš proces neměníme, proto očekáváme, že podmínky budou splněny," dodává Famin.
Není to tak jednoduché
Lidé mající o F1 povrchní představy možná vnímají celou situaci jako zbytečně komplikovanou. Ale je třeba si uvědomit, že tu je faktor časového rámce, související se zahájením projektu zákaznického motoru. Alpine jako jediná značka má v F1 na starosti jen svůj tovární tým; rozšíření dodávek se samozřejmě do činnosti promítne.
"Každý ví, jak se situace má. My potřebujeme rozhodnutí o budoucnosti nového týmu, než navážeme další jednání. Může se stát, že do začátku příští sezóny nebude rozhodnuto, pak by pro přípravu na sezónu 2025 (kdy by Andretti měl posílit startovní pole) mohlo být pozdě. A to nemluvím jen o americkém týmu, i s dodávkou dílů pro sezónu začínáme s hodně velkým předstihem. V závislosti na situaci totiž může dojít ke stavu, kdy některé věci nebudeme schopni zvládnout. Nicméně zatím je předčasné o takových momentech mluvit, protože prozatím neexistuje výchozí bod," pokračuje Famin.
Chtějí nebo nechtějí?
Napříč startovním polem už proběhla debata, zda by byl příchod jedenáctého týmu přínosem. Spíš se ale zvláště stáje ze spodní poloviny obávají o výši prize money. Famin v tomto směru zaujímá spíše opatrnické stanovisko - jako by si nechtěl zavřít dvířka pro případnou nadcházející spolupráci.
"Proti jedenácti týmům nic nenamítáme, pokud tento fakt skutečně dodá přidanou hodnotu Formuli 1 jako celku a závodění obecně. Je to záležitost F1, promotérů a dalších aspektů, aby posoudili, že skutečně o tuto přidanou hodnotu jde. Pokud vše vyhodnotí tak, že v této oblasti panuje velká pravděpodobnost, budeme s takovým rozhodnutím spokojeni. Také nemáme zájem, aby nový tým rozředil hodnotu našich aktiv v šampionátu. Kdyby mělo k něčemu takovému dojít, budeme proti tomu," uzavřel debatu Famin.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.