LOSAIL - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo a bod navíc si v Kataru připsal úřadující trojnásobný šampion Max Verstappen, který si pohodlně hlídal svůj odstup od McLarenů a bez potíží si dojel pro své 49. vítězství kariéry. Pro Pirelli šlo o problematický závod, během něhož došlo ale i na překonání jednoho světového rekordu.
Velmi dobré výkony předváděly o víkendu McLareny, když Oscar Piastri vyhrál sobotní sprint a včera dojel druhý, přičemž mu na pódiu vždy dělal společnost týmový kolega Lando Norris. Oba se střídali v zajíždění nejrychlejších kol závodu, než jejich zábavu v předposledním kole utnul Verstappen. Jeho závěrečný výstřel měl hodnotu 1:24,319 min, čímž je předstihl o více než půl sekundy.
Leclerc potvrdil slušnou rychlost Ferrari na jedno kolo, když na Piastriho ve svém nejlepším pokusu ztratil jen 71 tisícin sekundy. Jeho tempo však nebylo konzistentní, proto projel cílem až za Mercedesem Georgea Russella kolidujícího se svým příliš ambiciózním týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem již v první zatáčce - ten se svým nejrychlejším kole zařadil na pátou příčku před Fernanda Alonsa a Sergia Péreze.
Mezi nejpomalejší vozy v Kataru patřily vozy Williamsu, Haasu a AlphaTauri. Americká stáj však pro příští, domácí závod chystá velké vylepšení vozu, které by ji, jak doufá, mělo opět posunout do bojů o bodované pozice.
Pneumatiky a strategieOkruh postavený na předměstí Dauhá primárně pro závody motocyklů klade vysoké nároky na pneumatiky. Jedna zatáčka rychle střídá druhou, rovinek je poskrovnu, i když ta hlavní podél boxů měří přes kilometr a představuje skvělé místo pro předjíždění. Kombinace 16 zatáček řadí toto místo na mezi ty nejnáročnější okruhy kalendáře, zničení po závodě byli i piloti - vyčerpaný Piastri si raději před nástup na pódium lehl na podlahu (foto).
Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze své nabídky - tvrdou C1 směs, o půl sekundy na kolo rychlejší středně-tvrdou C2 a o ještě o další sekundu rychlejší měkkou C3 směs. Během pátečních analýz však objevilo problém - mikrotrhliny na horních okrajích bočnic pneumatik, což přičítalo opakované jízdě přes obrubníky zejména v zatáčkách č. 12 a 13.
FIA pro sobotu v těchto místech po konzultaci s týmy a držitelem komerčních práv posunula limity dráhy, to však nestačilo. V zájmu bezpečnosti bylo stanoveno maximum 18 odjetých kol pro jakoukoliv směs, což znamenalo tři zastávky pro všechny.
Piloti díky tomu mohli jezdit po celý závod naplno a diváky bavila spousta předjížděcích manévrů a zajímavých soubojů, byť vše šlo na úkor pestrosti a volnosti v oblasti strategií. Trochu na to doplatil i Red Bull, který svůj monopost konstruoval tak, aby byl co nejšetrnější k pneumatikám - i díky tomu mu zřejmě McLaren dokázal být po celý závod poměrně blízko.
Většina pilotů do velké ceny startovala na středně-tvrdé směsi, výjimkou byli Bottas, Hamilton, Magnussen a Lawson na měkkých pneumatikách a Pérez začínající z boxové uličky na tvrdých.
V závěru nemůžu vynechat překonání jednoho rekordu: McLaren totiž ve 44. kole závodu přezul Norrise za 1,8 sekundy, čímž se dostal před Red Bull, jenž dlouho kraloval v této oblasti. Velmi rychlá byla také poslední zastávka Piastriho za rovné dvě vteřiny.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.