LOSAIL - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo a bod navíc si v Kataru připsal úřadující trojnásobný šampion Max Verstappen, který si pohodlně hlídal svůj odstup od McLarenů a bez potíží si dojel pro své 49. vítězství kariéry. Pro Pirelli šlo o problematický závod, během něhož došlo ale i na překonání jednoho světového rekordu.
Velmi dobré výkony předváděly o víkendu McLareny, když Oscar Piastri vyhrál sobotní sprint a včera dojel druhý, přičemž mu na pódiu vždy dělal společnost týmový kolega Lando Norris. Oba se střídali v zajíždění nejrychlejších kol závodu, než jejich zábavu v předposledním kole utnul Verstappen. Jeho závěrečný výstřel měl hodnotu 1:24,319 min, čímž je předstihl o více než půl sekundy.
Leclerc potvrdil slušnou rychlost Ferrari na jedno kolo, když na Piastriho ve svém nejlepším pokusu ztratil jen 71 tisícin sekundy. Jeho tempo však nebylo konzistentní, proto projel cílem až za Mercedesem Georgea Russella kolidujícího se svým příliš ambiciózním týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem již v první zatáčce - ten se svým nejrychlejším kole zařadil na pátou příčku před Fernanda Alonsa a Sergia Péreze.
Mezi nejpomalejší vozy v Kataru patřily vozy Williamsu, Haasu a AlphaTauri. Americká stáj však pro příští, domácí závod chystá velké vylepšení vozu, které by ji, jak doufá, mělo opět posunout do bojů o bodované pozice.
Pneumatiky a strategieOkruh postavený na předměstí Dauhá primárně pro závody motocyklů klade vysoké nároky na pneumatiky. Jedna zatáčka rychle střídá druhou, rovinek je poskrovnu, i když ta hlavní podél boxů měří přes kilometr a představuje skvělé místo pro předjíždění. Kombinace 16 zatáček řadí toto místo na mezi ty nejnáročnější okruhy kalendáře, zničení po závodě byli i piloti - vyčerpaný Piastri si raději před nástup na pódium lehl na podlahu (foto).
Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze své nabídky - tvrdou C1 směs, o půl sekundy na kolo rychlejší středně-tvrdou C2 a o ještě o další sekundu rychlejší měkkou C3 směs. Během pátečních analýz však objevilo problém - mikrotrhliny na horních okrajích bočnic pneumatik, což přičítalo opakované jízdě přes obrubníky zejména v zatáčkách č. 12 a 13.
FIA pro sobotu v těchto místech po konzultaci s týmy a držitelem komerčních práv posunula limity dráhy, to však nestačilo. V zájmu bezpečnosti bylo stanoveno maximum 18 odjetých kol pro jakoukoliv směs, což znamenalo tři zastávky pro všechny.
Piloti díky tomu mohli jezdit po celý závod naplno a diváky bavila spousta předjížděcích manévrů a zajímavých soubojů, byť vše šlo na úkor pestrosti a volnosti v oblasti strategií. Trochu na to doplatil i Red Bull, který svůj monopost konstruoval tak, aby byl co nejšetrnější k pneumatikám - i díky tomu mu zřejmě McLaren dokázal být po celý závod poměrně blízko.
Většina pilotů do velké ceny startovala na středně-tvrdé směsi, výjimkou byli Bottas, Hamilton, Magnussen a Lawson na měkkých pneumatikách a Pérez začínající z boxové uličky na tvrdých.
V závěru nemůžu vynechat překonání jednoho rekordu: McLaren totiž ve 44. kole závodu přezul Norrise za 1,8 sekundy, čímž se dostal před Red Bull, jenž dlouho kraloval v této oblasti. Velmi rychlá byla také poslední zastávka Piastriho za rovné dvě vteřiny.
Red Bull Racing oznámil změnu ve své sestavě pro nadcházející Velkou cenu Japonska, což vyvolalo jedno z nejkontroverznějších rozhodnutí v jezdecké historii.
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.