LOSAIL - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo a bod navíc si v Kataru připsal úřadující trojnásobný šampion Max Verstappen, který si pohodlně hlídal svůj odstup od McLarenů a bez potíží si dojel pro své 49. vítězství kariéry. Pro Pirelli šlo o problematický závod, během něhož došlo ale i na překonání jednoho světového rekordu.
Velmi dobré výkony předváděly o víkendu McLareny, když Oscar Piastri vyhrál sobotní sprint a včera dojel druhý, přičemž mu na pódiu vždy dělal společnost týmový kolega Lando Norris. Oba se střídali v zajíždění nejrychlejších kol závodu, než jejich zábavu v předposledním kole utnul Verstappen. Jeho závěrečný výstřel měl hodnotu 1:24,319 min, čímž je předstihl o více než půl sekundy.
Leclerc potvrdil slušnou rychlost Ferrari na jedno kolo, když na Piastriho ve svém nejlepším pokusu ztratil jen 71 tisícin sekundy. Jeho tempo však nebylo konzistentní, proto projel cílem až za Mercedesem Georgea Russella kolidujícího se svým příliš ambiciózním týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem již v první zatáčce - ten se svým nejrychlejším kole zařadil na pátou příčku před Fernanda Alonsa a Sergia Péreze.
Mezi nejpomalejší vozy v Kataru patřily vozy Williamsu, Haasu a AlphaTauri. Americká stáj však pro příští, domácí závod chystá velké vylepšení vozu, které by ji, jak doufá, mělo opět posunout do bojů o bodované pozice.
Pneumatiky a strategieOkruh postavený na předměstí Dauhá primárně pro závody motocyklů klade vysoké nároky na pneumatiky. Jedna zatáčka rychle střídá druhou, rovinek je poskrovnu, i když ta hlavní podél boxů měří přes kilometr a představuje skvělé místo pro předjíždění. Kombinace 16 zatáček řadí toto místo na mezi ty nejnáročnější okruhy kalendáře, zničení po závodě byli i piloti - vyčerpaný Piastri si raději před nástup na pódium lehl na podlahu (foto).
Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze své nabídky - tvrdou C1 směs, o půl sekundy na kolo rychlejší středně-tvrdou C2 a o ještě o další sekundu rychlejší měkkou C3 směs. Během pátečních analýz však objevilo problém - mikrotrhliny na horních okrajích bočnic pneumatik, což přičítalo opakované jízdě přes obrubníky zejména v zatáčkách č. 12 a 13.
FIA pro sobotu v těchto místech po konzultaci s týmy a držitelem komerčních práv posunula limity dráhy, to však nestačilo. V zájmu bezpečnosti bylo stanoveno maximum 18 odjetých kol pro jakoukoliv směs, což znamenalo tři zastávky pro všechny.
Piloti díky tomu mohli jezdit po celý závod naplno a diváky bavila spousta předjížděcích manévrů a zajímavých soubojů, byť vše šlo na úkor pestrosti a volnosti v oblasti strategií. Trochu na to doplatil i Red Bull, který svůj monopost konstruoval tak, aby byl co nejšetrnější k pneumatikám - i díky tomu mu zřejmě McLaren dokázal být po celý závod poměrně blízko.
Většina pilotů do velké ceny startovala na středně-tvrdé směsi, výjimkou byli Bottas, Hamilton, Magnussen a Lawson na měkkých pneumatikách a Pérez začínající z boxové uličky na tvrdých.
V závěru nemůžu vynechat překonání jednoho rekordu: McLaren totiž ve 44. kole závodu přezul Norrise za 1,8 sekundy, čímž se dostal před Red Bull, jenž dlouho kraloval v této oblasti. Velmi rychlá byla také poslední zastávka Piastriho za rovné dvě vteřiny.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.