Čerstvě trojnásobný šampion ve sprintu nestačil na Piastriho, padaly tresty

Max Verstappen - trojnásobný mistr světa (ilustrační foto)
Max Verstappen - trojnásobný mistr světa (ilustrační foto), foto: Red Bull Content Pool
Robert RoBertino Pavelka 7. října 2023 20:35 7. října 2023 23:25
Sdílej:

Pouhé tři body potřeboval ještě dvojnásobný šampion Max Verstappen, aby si do své koruny slávy vetkl třetí snítku. Situaci mu ulehčila i kolize jeho týmového kolegy, posledního potenciálního soupeře v letošní sezóně.

Do sprintu, v němž se teplota zastavila téměř na 32°C a trať byla o tři stupně teplejší, nastoupili piloti po desetiminutové "seznamovací jízdě" kvůli zatáčkám 12 a 13, kde byl o 80 cm posunut limit trati. Jedním z důvodů bylo zjištění Pirelli, že mezi kostrou pneumatiky a povrchem dochází k trhlinkám. Startovní pole se rozdělilo na dvě nestejné skupiny: ta větší nasadila středně tvrdou směs, Russell, Sainz jr., Leclerc, Alonso, Ocon, Gasly, Stroll a Sargeant šli do většího rizika a nazuli nejměkčí pneumatiky. Predikce Pirelli byly v tomto směru celkem zavádějící a zkušenosti týmů s jediným tréninkem vlastně také.

Start vyšel Piastrimu a obhájil své první místo, ovšem Verstappen se vůbec dobře neodpíchl a propadl se až na páté místo - naopak obě Ferrari se v první zatáčce bravurně protáhly na třetí resp. čtvrté místo a Sainz jr. si troufal i na Russella, ale neúspěšně. Závodit se však záhy přestalo, protože ve druhé zatáčce se smýkla AlphaTauri Liama Lawsona a nováček skončil ve štěrku. Na trať tak poprvé vyrazil Bernd Mayländer ve svém Aston Martinu a komisaři se rychle snažili Australanův vůz odklidit.

Restart na začátku 3. kola absolvovalo startovní pole v pořadí Piastri, Russell, Sainz jr., Leclerc, Verstappen, Norris, Alonso, Ocon, Hülkenberg, Pérez, Gasly, Hamilton, Stroll, Bottas, Zhou, Magnussen, Albon a Cunoda. Ještě v jeho průběhu se Russell dokázal přehoupnout přes Piastriho, jenže záhy se na trati opět žlutilo a safety car vyrazil na druhou projížďku po trati Losail. Důvodem byl nedobrovolný výlet Logana Sargeanta do kačírku v zatáčce 9, opět bez cizího přičinění. Tentokrát se čekalo na začátek kola s číslem 7 a tentokrát měla smečka na trati podobu následující: Russell, Piastri, Sainz jr., Leclerc, Verstappen, Norris, Ocon, Alonso, Hülkenberg, Gasly, Pérez, Hamilton, Stroll, Bottas, Zhou, Magnussen, Albon a Cunoda.

Po restartu si Verstappen v klidu podal Leclerca (9. kolo) a Sainze jr. (10.), potom přišla změna na čele: v nájezdu do 11. kola na rovince a s využitím DRS se Piastri přehnal kolem Russella (a hned nato Norris vyšachoval Leclerca) - a vzápětí se opět zpomalilo. Důvodem byl trojboj Ocon, Hülkenberg, Pérez - prvně jmenovaný vybojoval pozici na Nicovi, ale možná chvilková ztráta koncentrace znamenala, že zavadil pravým zadním kolem o levé přední Haasu. Hülkenberg v tom byl zcela nevinně, držel se uprostřed trati, protože napravo byl Pérez. Po kontaktu neovladatelná Alpine smetla z trati druhý Red Bull a tím bylo o titulu de facto rozhodnuto. V kačírku skončili Francouz s Mexičanem, německý pilot se s poškozeným spoilerem dobelhal do depa, aby tam definitivně skončil.

Potřetí tedy vyjel SC a když Mayländer opět zamířil do boxů, měli před sebou piloti posledních pět kol - nájezd do 15. okruhu se odehrál v pořadí Piastri, Russell, Verstappen, Sainz jr., Norris, Leclerc, Alonso, Hamilton, Gasly, Bottas, Albon, Cunoda, Stroll, Zhou a Magnussen. Během této fáze Russell naříkal nad rozhodnutím zvolit červené pneumatiky a prorokoval, že závod je ztracen. Tým však rezolutně zamítl případnou zastávku, protože by to byl konec s dobrým umístěním. Bylo ovšem jasné, že piloti na středně tvrdých své soupeře na měkké směsi vymažou, a to se také dělo. Leclerc sice v 15. kole dokázal zdolat Norrise, ale záhy se karta začala obracet: Verstappen v 16. okruhu předjel bez potíží Russella, Norris o kolo později postupně poskočil před obě Ferrari a v posledním kole vyřadil z virtuálních stupňů vítězů i houževnatě bojující Georgeův Mercedes. Aby to Stříbrným šípům nebylo tak líto, o to se postaral Hamilton, jenž v závěrečných kolech letěl: v 17. mu k zisku pozice pomohl probrzděním Gasly, o kolo později za ním zůstal Alonso a v posledním už mu nedokázal vzdorovat ani jeden vůz Ferrari.

Alonso sice srdnatě bojoval, ale i on doplatil na měkkou směs. O to větší radost měl velmi nenápadný, ale systematicky postupující Albon, aby v posledním kole připravil Fernanda i o bod útěchy. Verstappen možná chtěl svou korunovaci oslavit i sprinterským "zlatem", ale nejspíš na pokyn týmu jeho rozdíl od Piastriho zůstal na dvou vteřinách. V cíli ho však čekal už třetí mistrovský titul.

Dodatek k výsledkům: Pro opakované porušování traťových limitů byli penalizováni Charles Leclerc (7.) a Lance Stroll (13.) pěti vteřinami, takže došlo ke změně v pořadí. Dále FIA oznámila, že pokud i nadále budou přetrvávat potíže s poškozením pneumatik, ve spolupráci s Pirelli omezí jejich dobu působení na 20 kol u použitých a 22 okruhů u nových. Proto jsou požadovány tři zastávky v boxech - pneumatiky by vydržely jízdu při dvou pit-stopech, ale FIA se rozhodla přidat třetí jako pojišťovací prvek.

Stalo se