Někdy se stane, že konec je vlastně začátkem něčeho nového, byť to tak zpočátku vůbec nevypadá. Jedním z takových scénářů může být propojení tradičního týmu F1 se značkou, která už má v F1 také něco za sebou.
Nedávno proběhla motoristickým tiskem zpráva, že McLaren sídlící ve Wokingu končí dlouhodobou dohodu, jejíž součástí bylo používání aerodynamického tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem z důvodu zahájení vlastního programu. Jenže namísto definitivního ukončení spolupráce se zdá být efekt zcela opačný - jejich vzájemné vztahy se nadále vyvíjí. Chcete důkaz? Před GP Japonska tiskové oddělení McLarenu oznámilo, že Ryo Hirakawa, jenž hájí barvy Toyota Gazoo Racing ve Světovém šampionátu Endurance a japonském mistrovství Super Formule, byl zařazen na list rezervních pilotů McLarenu pro rok 2024.
Zajímavé na celé věci je, že Hirakawa doposud nebyl v hledáčku žádného týmu F1, což by mohlo naznačovat jasnou podporu v případném návratu japonské automobilky do F1. Tuto variantu naznačil i Akio Toyoda, předseda Toyota Motor Corporation, když se v již zmíněné japonské Grand Prix objevil v čele delegace v boxech McLarenu a podpořil rostoucí zájem firmy o F1. Pochopitelně se okamžitě vynořily spekulace, že Toyota by se mohla stát smluvním partnerem stáje z Wokingu v oblasti pohonných jednotek.
"Když jsme zahájili program rozvoje nadějných pilotů, klepalo nám na dveře plno zájemců. Aktivně talenty vyhledáváme, ale máme zájem i o další piloty, kteří by se do programu zapojili. V tomto směru požíváme značné důvěryhodnosti. Proto nás velmi potěšilo, že Ryo a Toyota projevili zájem, nabídku jsme důkladně zvážili a řekli jsme si, že ho do našeho programu zařadíme. Bude to dobré nejen pro samotného pilota. Chceme také zjistit, jak se vypořádáme s výkony nadějí a jejich rozvojem. Potřebujeme si rozšířit naše obzory," vysvětluje záměry McLarenu jeho šéf Andrea Stella.
Je vcelku pochopitelné, že automobilka, která oficiálně jako tým působila v F1 v letech 2002-2009 (a poté se ještě spekulovalo, že by se tým transformoval do stáje Srba Zorana Stefanoviće), nehodlá prozatím nijak zásadně odkrývat karty. Potvrdil to i Kazuki Nakajima, poradce týmu Toyota Gazoo Racing svou odpovědí na otázku, zda dohoda s Hirakawou není prvním krokem zpět do F1: "Prozatím rozhodně ne. Dohoda se týká čistě pilota a jeho podpory. V tuto chvíli to s případným návratem nemá opravdu nic společného. Samozřejmě jsem si vědom, že náš krok vyvolá spoustu myšlenek a následných »zaručených« zpráv. Opakuji, prozatím jeho angažmá nemá s jakýmkoli návratem nic společného. Ale v budoucnu? To nemůžeme nikdy vědět dopředu," přilévá olej do ohně dohadů Nakajima.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.