SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA A STRATEGIE; Lewis Hamilton zajel s Mercedesem nejrychlejší kolo Velké ceny Singapuru, ani jeho velmi dobrá strategie mu však k vítězství nestačila. Jak se závod z tohoto pohledu vyvíjel?
Stříbrné šípy využily posledního virtuálního safety caru k zastávce boxech i za cenu toho, že přijdou o pozice na trati, zatímco vedoucí trojice čítající obě Ferrari a Landa Norrise s McLarenem zůstala na dráze.
Hamilton ve 47. kole zvládl projet městským okruhem průměrnou rychlostí 185,5 km/h za 1:35,867 min, jeho týmový kolega George Russell byl o kolo dříve o čtyři desetiny pomalejší (1:36,273).
Třetí nejrychlejší čas předvedl Fernando Alonso s Aston Martinem - 1:36,456 min, zatímco vítěznému Carlosovi Sainzovi patří až 7. příčka (1:37,666), Norrisovi osmá (1:38,046) - na tvrdých pneumatikách byl ale ve svém nejlepším pokusu o téměř 2,2 sekundy pomalejší než Mercedes.
Když Stříbrné šípy stahovaly náskok aut na čele tempem 2 sekundy na kolo, zdálo se, že mají vítězství jisté. Snadno si poradili s Charlesem Leclercem, jenž měl být prvním těžko překonatelným obranným valem Sainze.
Ten ale jel velmi chytře - záměrně poté trochu zpomalil, aby měl Norris za ním DRS a mohl se útokům Russella s Hamiltonem bránit. Tento tah mu vyšel a podruhé ve své kariéře vyhrál, čímž uťal rekordní šňůru vítězství Red Bullu, který tentokrát neměl potřebnou rychlost ani štěstí na safety car fáze.
Pneumatiky a strategieNa startu měla většina závodníků středně-tvrdou (C4) směs, pouze Cunoda, Leclerc a Zhou začínali na měkké (C5) a Bottas s Red Bully na tvrdé (C3) směsi.
Téměř po celou dobu závodu piloti šetřili pneumatiky, což bylo patrné zejména z počátku, kdy se v radiokomunikaci nikterak netajili tím, že by dokázali zrychlit o sekundu nebo více, aby dokázali plnit stanovené cíle či maximálně využít příležitosti, které by se naskytly.
Degradace pneumatik byla trochu vyšší než během tréninků či kvalifikace, všechny směsi nicméně fungovaly dle očekávání. Nejvýhodnější byla jednozastávková strategie, dvouzastávková fungovala při neutralizaci závodu.
První výjezd zpomalovacího vozu ve 20. kole způsobil rozruch, když piloti startující na středně-tvrdých pneumatikách zamířili do boxů pro tvrdé, zatímco ti, kteří začínali na tvrdých, zůstali na dráze s cílem ujet na nich aspoň dvě třetiny závodu.
Ve 44. kole se naskytla další příležitost pro změnu, když ředitelství sáhlo po virtuálním safety caru. Oba Mercedesy společně s Williamsy zamířili pro čerstvé středně-tvrdé pneumatiky, Alonso s Magnussenem nazuli měkké. Stříbrné šípy a Red Bully stavějící smolně před VSC začaly létat, Hamiltonovi to však dotáhl jen na třetí místo a Verstappenovi na páté. Pokud by Max se svou zastávkou počkal, zdolal by i Leclerca.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.