SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA A STRATEGIE; Lewis Hamilton zajel s Mercedesem nejrychlejší kolo Velké ceny Singapuru, ani jeho velmi dobrá strategie mu však k vítězství nestačila. Jak se závod z tohoto pohledu vyvíjel?
Stříbrné šípy využily posledního virtuálního safety caru k zastávce boxech i za cenu toho, že přijdou o pozice na trati, zatímco vedoucí trojice čítající obě Ferrari a Landa Norrise s McLarenem zůstala na dráze.
Hamilton ve 47. kole zvládl projet městským okruhem průměrnou rychlostí 185,5 km/h za 1:35,867 min, jeho týmový kolega George Russell byl o kolo dříve o čtyři desetiny pomalejší (1:36,273).
Třetí nejrychlejší čas předvedl Fernando Alonso s Aston Martinem - 1:36,456 min, zatímco vítěznému Carlosovi Sainzovi patří až 7. příčka (1:37,666), Norrisovi osmá (1:38,046) - na tvrdých pneumatikách byl ale ve svém nejlepším pokusu o téměř 2,2 sekundy pomalejší než Mercedes.
Když Stříbrné šípy stahovaly náskok aut na čele tempem 2 sekundy na kolo, zdálo se, že mají vítězství jisté. Snadno si poradili s Charlesem Leclercem, jenž měl být prvním těžko překonatelným obranným valem Sainze.
Ten ale jel velmi chytře - záměrně poté trochu zpomalil, aby měl Norris za ním DRS a mohl se útokům Russella s Hamiltonem bránit. Tento tah mu vyšel a podruhé ve své kariéře vyhrál, čímž uťal rekordní šňůru vítězství Red Bullu, který tentokrát neměl potřebnou rychlost ani štěstí na safety car fáze.
Pneumatiky a strategieNa startu měla většina závodníků středně-tvrdou (C4) směs, pouze Cunoda, Leclerc a Zhou začínali na měkké (C5) a Bottas s Red Bully na tvrdé (C3) směsi.
Téměř po celou dobu závodu piloti šetřili pneumatiky, což bylo patrné zejména z počátku, kdy se v radiokomunikaci nikterak netajili tím, že by dokázali zrychlit o sekundu nebo více, aby dokázali plnit stanovené cíle či maximálně využít příležitosti, které by se naskytly.
Degradace pneumatik byla trochu vyšší než během tréninků či kvalifikace, všechny směsi nicméně fungovaly dle očekávání. Nejvýhodnější byla jednozastávková strategie, dvouzastávková fungovala při neutralizaci závodu.
První výjezd zpomalovacího vozu ve 20. kole způsobil rozruch, když piloti startující na středně-tvrdých pneumatikách zamířili do boxů pro tvrdé, zatímco ti, kteří začínali na tvrdých, zůstali na dráze s cílem ujet na nich aspoň dvě třetiny závodu.
Ve 44. kole se naskytla další příležitost pro změnu, když ředitelství sáhlo po virtuálním safety caru. Oba Mercedesy společně s Williamsy zamířili pro čerstvé středně-tvrdé pneumatiky, Alonso s Magnussenem nazuli měkké. Stříbrné šípy a Red Bully stavějící smolně před VSC začaly létat, Hamiltonovi to však dotáhl jen na třetí místo a Verstappenovi na páté. Pokud by Max se svou zastávkou počkal, zdolal by i Leclerca.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.