Nejrychlejší kolo Velké ceny Itálie zajel Oscar Piastri s McLarenem, bod navíc si z Monzy ale neodváží. Jak si vedli ostatní a jaké strategie volili?
Mladý Australan zajel neplánovaně do boxů ve 41. kole ke druhé zastávce poté, co do něj v brzdné zóně narazil Lewis Hamilton a poškodil mu přední křídlo. Po nasazení použité středně-tvrdé směsi hned předvedl nejrychlejší kolo - o 0,168 sekundy tím překonal zápis vítězného Maxe Verstappena z 33. kola. Mistrovský bod navíc ale Piastrimu nebyl připsán proto, že skončil mimo bodovanou desítku, což je dle pravidel nutná podmínka.
Red Bully byly na rozdíl od kvalifikace v závodním režimu opět nejrychlejší a jeho piloti se dostali před oba rudé vozy - pro stříbro před Carlosem Sainzem si dojel Sergio Pérez, byť v nejlepších pokusech na něj ztratil 21 tisícin sekundy.
Mercedes měl třetí nejrychlejší auto, McLaren doplácel na nízkou maximální rychlost, kterou dosahoval na rovinkách. Pro Monzu nepřivezl žádné nové díly, jen trochu zmenšil plochu předního a zadního křídla. Kvůli tomu očekával, že na tom se svou konkurenceschopností bude bídně. Hůře na tom byly také Aston Martiny, které v nejrychlejších kolech předčily i vozy Alfy Romeo.
Pneumatiky a strategieDo závodu startovala většina pilotů na středně-tvrdé (C4) směsi, pouze Bottas, Hamilton a Magnussen zkoušeli alternativní strategii tvrdá (C3) - středně-tvrdá, která byla o půl sekundy na kolo rychlejší. Ještě rychlejší (o 4 desetiny sekundy) měkká (C5) směs ve velké ceně šanci vůbec nedostala.
Důvodem bylo to, že v Monze týmy jako obvykle volily jednozastávkovou strategii s delšími stinty. Dvakrát se v boxech objevil pouze Gasly, Lawson, Piastri, Zhou a oba Haasy. S výjimkou zmiňovaného Piastriho a jeho kolize s Hamiltonem ostatní k výměně pneumatik zamířili kvůli poklesu výkonnosti pneumatik v prvním stintu.
I když si Verstappen dojel pro rekordní 10. vítězství v řadě za sebou, tak Velká cena Itálie nabídla skvělou podívanou - tifosi ze sedadel zavedaly až do posledního kola zejména souboje mezi piloty Ferrari, bojovalo se však i za nimi.
Teplota dráhy přesahovala 40 °C, což vedlo k trochu vyšší degradaci pneumatik. Směsi sice byly měkčí než loni, piloti přesto pneumatiky moc šetřit nemuseli, jak šlo vidět ze soubojů napříč polem. Monza uzavřela evropskou část sezóny Formule 1, která se nyní přesune do Singapuru, kde se bude závodit za 2 týdny.
Příští týden na ní ale ještě budou testovat Alpine a Red Bull hladké pneumatiky Pirelli pro příští sezónu, zatímco Ferrari bude zkoušet nová řešení do deště na své domácí dráze ve Fioranu.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.