Nejrychlejší kolo Velké ceny Itálie zajel Oscar Piastri s McLarenem, bod navíc si z Monzy ale neodváží. Jak si vedli ostatní a jaké strategie volili?
Mladý Australan zajel neplánovaně do boxů ve 41. kole ke druhé zastávce poté, co do něj v brzdné zóně narazil Lewis Hamilton a poškodil mu přední křídlo. Po nasazení použité středně-tvrdé směsi hned předvedl nejrychlejší kolo - o 0,168 sekundy tím překonal zápis vítězného Maxe Verstappena z 33. kola. Mistrovský bod navíc ale Piastrimu nebyl připsán proto, že skončil mimo bodovanou desítku, což je dle pravidel nutná podmínka.
Red Bully byly na rozdíl od kvalifikace v závodním režimu opět nejrychlejší a jeho piloti se dostali před oba rudé vozy - pro stříbro před Carlosem Sainzem si dojel Sergio Pérez, byť v nejlepších pokusech na něj ztratil 21 tisícin sekundy.
Mercedes měl třetí nejrychlejší auto, McLaren doplácel na nízkou maximální rychlost, kterou dosahoval na rovinkách. Pro Monzu nepřivezl žádné nové díly, jen trochu zmenšil plochu předního a zadního křídla. Kvůli tomu očekával, že na tom se svou konkurenceschopností bude bídně. Hůře na tom byly také Aston Martiny, které v nejrychlejších kolech předčily i vozy Alfy Romeo.
Pneumatiky a strategieDo závodu startovala většina pilotů na středně-tvrdé (C4) směsi, pouze Bottas, Hamilton a Magnussen zkoušeli alternativní strategii tvrdá (C3) - středně-tvrdá, která byla o půl sekundy na kolo rychlejší. Ještě rychlejší (o 4 desetiny sekundy) měkká (C5) směs ve velké ceně šanci vůbec nedostala.
Důvodem bylo to, že v Monze týmy jako obvykle volily jednozastávkovou strategii s delšími stinty. Dvakrát se v boxech objevil pouze Gasly, Lawson, Piastri, Zhou a oba Haasy. S výjimkou zmiňovaného Piastriho a jeho kolize s Hamiltonem ostatní k výměně pneumatik zamířili kvůli poklesu výkonnosti pneumatik v prvním stintu.
I když si Verstappen dojel pro rekordní 10. vítězství v řadě za sebou, tak Velká cena Itálie nabídla skvělou podívanou - tifosi ze sedadel zavedaly až do posledního kola zejména souboje mezi piloty Ferrari, bojovalo se však i za nimi.
Teplota dráhy přesahovala 40 °C, což vedlo k trochu vyšší degradaci pneumatik. Směsi sice byly měkčí než loni, piloti přesto pneumatiky moc šetřit nemuseli, jak šlo vidět ze soubojů napříč polem. Monza uzavřela evropskou část sezóny Formule 1, která se nyní přesune do Singapuru, kde se bude závodit za 2 týdny.
Příští týden na ní ale ještě budou testovat Alpine a Red Bull hladké pneumatiky Pirelli pro příští sezónu, zatímco Ferrari bude zkoušet nová řešení do deště na své domácí dráze ve Fioranu.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.