SPA-FRANCORCHAMPS - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo Velké ceny Belgie předvedl v samotném závěru Lewis Hamilton, na své konto díky tomu získal o jeden mistrovský bod navíc. O kolik předčil vítězného Maxe Verstappena? Podíváme se také na strategický majstrštyk McLarenu, jenž díky chytrému rozhodnutí dostal svého jezdce zpět do první desítky.
Pilot Mercedesu byl ve svém nejlepším pokusu o 1,617 sekundy rychlejší než lídr šampionátu, k tomu je ale třeba dodat, že si v samotném závěru zajel pro čerstvé pneumatiky, zatímco Verstappen svůj čas dosáhl o 12 kol dříve s těžším vozem. Sice žádal o totéž co Hamilton, tedy o zastávku navíc a vylepšení svého rekordu, to mu ovšem šéf týmu Christian Horner rádiem zamítl slovy: "Tentokrát ne, Maxi."
Třetí nejlepší čas patří Williamsu, který po rovinkách díky nižšímu přítlaku létal, jenže také rychleji opotřebovával pneumatiky a do boxů zamířil hned třikrát (viz níže). Albon byl o 0,9 sekundy pomalejší než Verstappen, za ním se umístili Nico Hülkenberg a Guanyu Zhou.
Pérez byl s druhým Red Bullem o 3 sekundy pomalejší než Hamilton, 1,4 s za svým týmovým kolegou, což dokládá to, jak skvělý je Verstappen v závodech - GP Belgie vyhrál potřetí za sebou. Leclerc, jenž byl v cíli třetí se ztrátou 32,259 s, zajel až sedmé nejrychlejší kolo.
Pneumatiky a strategie
V průběhu velké ceny zapršelo, ale na její průběh to nemělo významnější vliv vzhledem k malému množství vody a trvání přeháňky. Skvělý strategický tah na jejím počátku, kdy týmy nervózně sledovali meteoradar a data, aby ve správnou chvíli přešly na přechodné pneumatiky, předvedl McLaren.
Ten Norrise povolal jako prvního do boxů, ovšem nenazul mu intermediálky, ale zdánlivě nelogicky rovnou měkkou směs (C4), a zachránil mu tak závod. Lando se do té doby s vozem nastaveným na vyšší přítlak propadal až na samotný chvost pole, poté začal najednou létat o 3 - 4 sekundy rychleji než všichni ostatní. A než okopírovali jeho strategii, byl zpět na sedmém místě.
Na rovinkách sice nedokázal předjíždět (i s DRS byl o 25 km/h pomalejší než nejrychlejší), ale předvedl několik krásných manévrů v zatáčkách a před většinu soupeřů se dostal přes boxy díky dřívější zastávce. Měkkou směs si hlídal celých 27 kol až do cíle, díky tomu nemusel do boxů potřetí, což byla chyba Williamsu, který pro třetí, krátký stint zvolil středně-tvrdou (C3).
Degradace měkké a středně-tvrdé směsi odpovídala simulacím díky nízkým teplotám, které přispěly rovněž k tomu, že tvrdá směs (C2) nebyla moc konkurenceschopná a objevila se jen chvíli (12 kol) u McLarenu.
Všechny týmy krom Williamsu vsadily na dvouzastávkovou strategii, tři piloti si vystačili dokonce s jedinou zastávkou (Gasly, Russell a Stroll). Do závodu startovalo 13 jezdců na měkké směsi, sedm na středně-tvrdé (Alonso, Cunoda, Hülkenberg, Norris, Piastri, Russell a Stroll).
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.