SPA-FRANCORCHAMPS - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo Velké ceny Belgie předvedl v samotném závěru Lewis Hamilton, na své konto díky tomu získal o jeden mistrovský bod navíc. O kolik předčil vítězného Maxe Verstappena? Podíváme se také na strategický majstrštyk McLarenu, jenž díky chytrému rozhodnutí dostal svého jezdce zpět do první desítky.
Pilot Mercedesu byl ve svém nejlepším pokusu o 1,617 sekundy rychlejší než lídr šampionátu, k tomu je ale třeba dodat, že si v samotném závěru zajel pro čerstvé pneumatiky, zatímco Verstappen svůj čas dosáhl o 12 kol dříve s těžším vozem. Sice žádal o totéž co Hamilton, tedy o zastávku navíc a vylepšení svého rekordu, to mu ovšem šéf týmu Christian Horner rádiem zamítl slovy: "Tentokrát ne, Maxi."
Třetí nejlepší čas patří Williamsu, který po rovinkách díky nižšímu přítlaku létal, jenže také rychleji opotřebovával pneumatiky a do boxů zamířil hned třikrát (viz níže). Albon byl o 0,9 sekundy pomalejší než Verstappen, za ním se umístili Nico Hülkenberg a Guanyu Zhou.
Pérez byl s druhým Red Bullem o 3 sekundy pomalejší než Hamilton, 1,4 s za svým týmovým kolegou, což dokládá to, jak skvělý je Verstappen v závodech - GP Belgie vyhrál potřetí za sebou. Leclerc, jenž byl v cíli třetí se ztrátou 32,259 s, zajel až sedmé nejrychlejší kolo.
Pneumatiky a strategie
V průběhu velké ceny zapršelo, ale na její průběh to nemělo významnější vliv vzhledem k malému množství vody a trvání přeháňky. Skvělý strategický tah na jejím počátku, kdy týmy nervózně sledovali meteoradar a data, aby ve správnou chvíli přešly na přechodné pneumatiky, předvedl McLaren.
Ten Norrise povolal jako prvního do boxů, ovšem nenazul mu intermediálky, ale zdánlivě nelogicky rovnou měkkou směs (C4), a zachránil mu tak závod. Lando se do té doby s vozem nastaveným na vyšší přítlak propadal až na samotný chvost pole, poté začal najednou létat o 3 - 4 sekundy rychleji než všichni ostatní. A než okopírovali jeho strategii, byl zpět na sedmém místě.
Na rovinkách sice nedokázal předjíždět (i s DRS byl o 25 km/h pomalejší než nejrychlejší), ale předvedl několik krásných manévrů v zatáčkách a před většinu soupeřů se dostal přes boxy díky dřívější zastávce. Měkkou směs si hlídal celých 27 kol až do cíle, díky tomu nemusel do boxů potřetí, což byla chyba Williamsu, který pro třetí, krátký stint zvolil středně-tvrdou (C3).
Degradace měkké a středně-tvrdé směsi odpovídala simulacím díky nízkým teplotám, které přispěly rovněž k tomu, že tvrdá směs (C2) nebyla moc konkurenceschopná a objevila se jen chvíli (12 kol) u McLarenu.
Všechny týmy krom Williamsu vsadily na dvouzastávkovou strategii, tři piloti si vystačili dokonce s jedinou zastávkou (Gasly, Russell a Stroll). Do závodu startovalo 13 jezdců na měkké směsi, sedm na středně-tvrdé (Alonso, Cunoda, Hülkenberg, Norris, Piastri, Russell a Stroll).
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.