SPA-FRANCORCHAMPS - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo Velké ceny Belgie předvedl v samotném závěru Lewis Hamilton, na své konto díky tomu získal o jeden mistrovský bod navíc. O kolik předčil vítězného Maxe Verstappena? Podíváme se také na strategický majstrštyk McLarenu, jenž díky chytrému rozhodnutí dostal svého jezdce zpět do první desítky.
Pilot Mercedesu byl ve svém nejlepším pokusu o 1,617 sekundy rychlejší než lídr šampionátu, k tomu je ale třeba dodat, že si v samotném závěru zajel pro čerstvé pneumatiky, zatímco Verstappen svůj čas dosáhl o 12 kol dříve s těžším vozem. Sice žádal o totéž co Hamilton, tedy o zastávku navíc a vylepšení svého rekordu, to mu ovšem šéf týmu Christian Horner rádiem zamítl slovy: "Tentokrát ne, Maxi."
Třetí nejlepší čas patří Williamsu, který po rovinkách díky nižšímu přítlaku létal, jenže také rychleji opotřebovával pneumatiky a do boxů zamířil hned třikrát (viz níže). Albon byl o 0,9 sekundy pomalejší než Verstappen, za ním se umístili Nico Hülkenberg a Guanyu Zhou.
Pérez byl s druhým Red Bullem o 3 sekundy pomalejší než Hamilton, 1,4 s za svým týmovým kolegou, což dokládá to, jak skvělý je Verstappen v závodech - GP Belgie vyhrál potřetí za sebou. Leclerc, jenž byl v cíli třetí se ztrátou 32,259 s, zajel až sedmé nejrychlejší kolo.
Pneumatiky a strategie
V průběhu velké ceny zapršelo, ale na její průběh to nemělo významnější vliv vzhledem k malému množství vody a trvání přeháňky. Skvělý strategický tah na jejím počátku, kdy týmy nervózně sledovali meteoradar a data, aby ve správnou chvíli přešly na přechodné pneumatiky, předvedl McLaren.
Ten Norrise povolal jako prvního do boxů, ovšem nenazul mu intermediálky, ale zdánlivě nelogicky rovnou měkkou směs (C4), a zachránil mu tak závod. Lando se do té doby s vozem nastaveným na vyšší přítlak propadal až na samotný chvost pole, poté začal najednou létat o 3 - 4 sekundy rychleji než všichni ostatní. A než okopírovali jeho strategii, byl zpět na sedmém místě.
Na rovinkách sice nedokázal předjíždět (i s DRS byl o 25 km/h pomalejší než nejrychlejší), ale předvedl několik krásných manévrů v zatáčkách a před většinu soupeřů se dostal přes boxy díky dřívější zastávce. Měkkou směs si hlídal celých 27 kol až do cíle, díky tomu nemusel do boxů potřetí, což byla chyba Williamsu, který pro třetí, krátký stint zvolil středně-tvrdou (C3).
Degradace měkké a středně-tvrdé směsi odpovídala simulacím díky nízkým teplotám, které přispěly rovněž k tomu, že tvrdá směs (C2) nebyla moc konkurenceschopná a objevila se jen chvíli (12 kol) u McLarenu.
Všechny týmy krom Williamsu vsadily na dvouzastávkovou strategii, tři piloti si vystačili dokonce s jedinou zastávkou (Gasly, Russell a Stroll). Do závodu startovalo 13 jezdců na měkké směsi, sedm na středně-tvrdé (Alonso, Cunoda, Hülkenberg, Norris, Piastri, Russell a Stroll).
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.