HUNGARORING - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Nejrychlejší kolo Velké ceny Maďarska a bod navíc bez jakýchkoliv potíží získal její vítěz Max Verstappen, který i dnes jasně vyčníval nad konkurencí. Jaké při tom týmy použily pneumatikové strategie?
Holanďan s Red Bullem předvedl v 53. kole závodu čas 1:20,504 min, čímž o 1,1 sekundy předčil pokus druhého Lewise Hamiltona s Mercedesem. Jeho týmový kolega George Russell byl o dalších 0,65 sekundy zpět.
Lando Norris byl s McLarenem byl ještě o 2 setiny horší - obsadil čtvrtou příčku. Sergio Pérez, jenž jej v závěru marně stíhal skončil, končí v tomto pořadí hned za ním, ovšem před oběma vozy Ferrari.
Druhý pilot McLarenu Oscar Piastri byl ve svém nejlepším pokusu o 0,55 sekund pomalejší než jeho týmový kolega, což stačilo na osmou pozici. Do první desítky se vešli ještě Fernando Alonso a Juki Cunoda.
Pneumatiky a strategieTýmy si v kvalifikaci poprvé vyzkoušely nová pravidla (pouze tvrdé pneumatiky pro Q1, středně-tvrdé pro Q2 a pouze měkké pro Q3) stejně jako o stupeň měkčí směsi než v minulosti - tento experiment bude zopakován v záři v Monze na okruhu se zcela odlišnými vlastnostmi.
Kvalifikace byla díky tomu méně předvídatelná než obvykle, protože piloti čelili nové výzvě - rychle se přizpůsobit jiné směsi. To, že pro závod měli k dispozici dvě sady z každé směsi přispělo k větší flexibilitě v oblasti strategií.
Za horkého počasí (trať 53 °C) všichni piloti sáhli po dvou výměnách pneumatik, s vysokou degradací ale paradoxně neměl nikdo problémy. Čtyři z nich dokonce použili měkkou směs hned pro start závodu. Vítězné duo zvolilo strategii středně-tvrdá - tvrdá - středně tvrdá, u ostatních jsme viděli různé permutace dvouzastávkových strategií.
Jezdec McLarenu Lando Norris získal v Monaku druhou pole position v sezóně, když porazil domácího Charlese Leclerca o více než desetinu sekundy.
Lewis Hamilton přišel o tři příčky na startu Velké ceny Monaka kvůli zdržení Maxe Verstappena během kvalifikace. Nizozemec tak poskočí na páté místo, zatímco Hamilton se propadne na sedmou pozici.
Lando Norris ovládl napínavý čtyřčlenný souboj o pole position v Monaku a na legendárním městském okruhu si zajistil nejlepší startovní pozici. Předčil i domácího hrdinu Charlese Leclerca, který skončil těsně druhý.
Domácí jezdec Ferrari zajel nejrychlejší čas pátečního odpoledne, když v napínavé a často přerušované jízdě těsně porazil Oscara Piastriho a Lewise Hamiltona. Série červených vlajek způsobených haváriemi a incidenty na trati několikrát narušila rytmus tréninku a zkomplikovala jezdcům přípravu na kvalifikaci.
Lance Stroll dostal po kolizi s Charlesem Leclercem v tréninku v Monaku penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu. Komisaři označili incident za jeho chybu, což znamená komplikaci pro jeho sobotní kvalifikaci i nedělní závod.
Max Verstappen nadále potvrzuje svou výjimečnou formu a postavení mezi elitou F1. Zároveň ale upozorňuje, že špičkový výkon nelze neustále očekávat.
Charles Leclerc narazil v úvodu prvního tréninku v Monaku zezadu do zpomalujícího Lance Strolla, incident byl připsán chybě pilota Aston Martinu. Nehoda sice nespůsobila vážné škody, ale opět připomněla, že domácí závod bývá pro Leclerca plný smůly.
Yuki Tsunoda pojede v Monaku se starší verzí podlahy vozu RB kvůli škodám z kvalifikace v Imole, protože tým nemá k dispozici dostatek nejnovějších dílů. V technicky náročných ulicích Monaka to může být nevýhoda.
Lewis Hamilton uznal, že největší slabinou Ferrari v letošní sezoně je kvalifikační tempo. V Monaku chce tým vyzkoušet několik nových nápadů, které by mohly výkon na jedno kolo zlepšit.
Charles Leclerc vyzval fanoušky F1 k většímu respektu poté, co se na sociálních sítích objevily urážky směrem k Micku Doohanovi. Podle pilota Ferrari musí i vášeň ke sportu zůstat v mezích slušnosti, jinak ohrožuje férové prostředí celého šampionátu.
Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Do světa formule 1 míří další nový tým. Poté, co F1 schválila vstup amerického Cadillacu od sezony 2026, se rýsuje příchod dvanáctého týmu. Projekt, na kterém se podílí i bývalý šéf Aston Martinu a Alpine Otmar Szafnauer, by mohl rozšířit startovní rošt už za tři až čtyři roky. Záda mu kryje dosud neodhalená automobilka, a jak tvrdí Szafnauer, vše je připraveno – chybí jen zelená od vedení šampionátu. Uvedl to server Crash.