Nelze přehlédnout, že návrat Daniela Ricciarda po půl roce do závodního kokpitu, navíc na "místo činu" v rodině Red Bullu, vyvolal patřičnou odezvu. Jak už to bývá, okamžitě se vyrojily dohady, co se doopravdy za angažováním čtyřiatřicetiletého Australana skrývá.
Mnozí fanoušci netrpělivě vyhlížejí víkendovou Grand Prix Maďarska, kde se poprvé po odchodu od McLarenu představí Daniel Joseph Ricciardo, věčně usměvavý rodák z Perthu, jemuž končí půlroční "prázdniny". Určitě si je dobře vědom obtížného postavení nejen svého, ale i týmu, jenž měl určitě větší ambice, než doposud získané dva body a poslední místo v Poháru konstruktérů.
S ohledem na Ricciardovu závodní minulost a dosažené úspěchy - 8 vítězství, 3 pole-position a 32 pódiovým umístění - se mnozí začali zaobírat otázkou, zda náhrada za vyhozeného Nycka de Vriese není jen nástupnické pole pro comeback do řad Red Bullu. Ostatně nejsou to jen fanoušci, něco podobného naznačil v podcastu F1 Nation i šéf stáje Christian Horner.
"V tuhle chvíli se jeho návrat týká doby do konce sezóny, takže žádné další kombinace nebo očekávání neexistují. Poskytli jsme Daniela týmu AlphaTauri na zbývající závody letošního roku. Je také zřejmé, že našimi piloty i pro příští rok budou Max a Checo, ale vždy je dobré mít nějakého kvalitního nebo talentovaného pilota v záloze. Myslím si, že Ricciardo chce svého působení v AlphaTauri využít jako možnost usilovat v roce 2025 o místo u Red Bullu," přilévá olej do ohně dohadů Horner.
Šéf letošní nejúspěšnější stáje, jenž 16. listopadu oslaví kulaté padesátiny, vysvětlil rozhodnutí nabídnout Ricciardovi sedačku v AlphaTauri jeho výkonem při testu pneumatik v Silverstone, kdy se letos poprvé posadil do monopostu RB19. Rozhodující byl pro Hornera jeho čas, jímž by se po jistých korekcích v oblasti paliva, pneumatik a stavu trati mohl kvalifikovat do první řady - Christianovo rozhodnutí pak bylo velmi rychlé.
"Šel jsem se na test podívat a největší dojem na mě udělala skutečnost, že Ricci s tímto autem nejezdil sedm měsíců a ve třetím nebo čtvrtém kole dosáhl času v odstupu jedné vteřiny od těch, kterých dosáhli naši piloti. První výjezd na »pořádných« pneumatikách naznačil, že jeho sebevědomí roste s každým kolem. Někdy kolem sedmého kola dosáhl času, s nímž by za jistých okolností stanul v čele startovního pole - to bylo ohromně působivé," vysvětluje Horner pozadí Danielova angažmá.
Mezi dalšími otázkami se pochopitelně objevil i dotaz, zda Ricciardo po dřívějších úspěších nebere návrat k AlphaTauri jako určitou degradaci. To Horner rázně popřel a zdůraznil, že ze strany Australana nepadlo jediné zpochybňující slovo nebo nezaregistroval jakýkoli náznak neochoty přijmout novou výzvu.
"Nejdřív bylo nutné si ujasnit, že má zájem. Usednout do AlphaTauri je něco docela jiného než pilotovat Red Bull. Ale i tady jsou jisté výzvy a my se chtěli ujistit, že jeho hlavním cílem bude postoupit z Q1. Zdálo se mi, že je víc než šťastný, že se opět vrací do závodního režimu, na startovní rošt a je znovu pilotem F1," vysvětlil Horner a zároveň odpověděl i na otázku, proč nedostal příležitost talentovaný Liam Lawson. Boss Red Bullu prohlásil, že by bylo "nefér" místo tak zkušeného pilota jakým je Ricciardo posadit do kokpitu nováčka. Dodal, že v tom jistou roli hrálo i zklamání, že de Vries nenaplnil očekávání v něj vkládaná.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.