Jestliže si někdo myslel, že série pětivteřinových trestů byla po odmávnutí GP Rakouska konečná, pak se hluboce mýlil. FIA na základě protestu týmu Aston Martin vyšla na barikády a udělila další tresty, po nichž se výsledková listina zásadně proměnila.
Fernando Alonso dojel šestý, Lance Stroll desátý - nicméně vedení týmu "zelených" bylo přesvědčeno, že převážně v zatáčkách 9 a 10 nebylo porušování traťových limitů důsledně postihováno. Proto stáj podala protest, na jehož základě se odhalila nepříjemná skutečnost - FIA přiznala, že stewardi nebyli schopni přezkoumat více než 1200 upozornění o porušování traťových limitů - to znamená, nezaregistrovali všechny případy, kdy ten který vůz byl všemi koly za bílou čarou označující limit trati.
Stewardi dostali seznam smazaných časů na kolo z kontrolního centra závodu, na něž nebyli během konání Grand Prix upozorněni. Pro lepší názornost si uveďme pravidla postihů:
Tři porušení: po posledním je pilot varován černobílou vlajkou. Čtvrtý přestupek: penalizace + 5 vteřin Pátý přestupek: penalizace + 10 vteřinPřípadné další porušení traťových limitů se kvůli jejich nadměrnému nakumulování "resetuje" a takzvaně se jede nanovo: takže další časový postih přichází až po osmém resp. devátém provinění. FIA na základě výše uvedených poznatku udělila další tresty: obdrželi je Hamilton, Sainz jr., Ocon, Gasly, Albon, Sargeant, de Vries a Cunoda. "Desítku" si připsali Sainz jr., Hamilton, Gasly, Albon, de Vries, Ocon měl "na triku" dokonce dvakrát pět a dvakrát deset vteřin - celkem padlo za porušování limitů čtrnáct trestů. Zajímavé bezesporu je, že se v komunikaci mluvilo rovněž o Pérezovi a Norrisovi, ale těm se tresty vyhnuly.
Znamená to propad Carlose Sainze jr. ze čtvrtého na šesté místo, Hamilton se propadl za Russella, Ocon za Strolla a další změny v pořadí se týkají Albona, Sargeanta, de Vriese a Cunody. Ale také velkou vlnu nevole, protože zvláště na Red Bull Ringu byl závod v podstatě degradován. Stěžují si nejen piloti, ale také týmy, protože jim chyběla dostatečná kontrola a nebyly nijak varovány, že jejich jezdcům hrozí další penalizace. Nabízí se otázka, zda není špatný samotný systém, když se dodatečně musí řešit až několik hodin po závodě, přičemž nikdo z potrestaných netušil, co mu hrozí.
Také piloti, zejména potrestaní Sainz jr. a Hamilton, považují řešení v zatáčkách 9 a 10 za krajně nedostačující. Přitom FIA už dříve žádala pořadatele, aby stejně jako v zatáčce Schlossgold řešila problematické "devítku" (nesoucí jméno Jochena Rindta) a "desítku" opatřila větší štěrkovou plochou.
Jako špatný vtip pak působí zpráva, že ředitel závodů F1 Niels Wittich výslovně zástupcům Red Bull Ringu doporučil, aby byl upraven design zatáček 9 a 10 ve formě malých štěrkových zón, působících jako "přirozený odstrašující prostředek", čímž by nemusely být problémy s neustálým hlídáním traťových limitů. Wittich tento požadavek podal bezprostředně po loňské GP Rakouska, ale nebyl vyslyšen. Důvod? Znamenalo by to komplikace pro závody Moto GP, požadující volné asfaltové plochy.
Napříč spektrem fanoušků F1 nesou názory, že se z Rakouska může šířit nebezpečný precedens, jehož výsledkem by mohlo být místo závodění úzkostlivé hlídání, aby ten či onen pilot nepřejel čáru...
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.