Jestliže si někdo myslel, že série pětivteřinových trestů byla po odmávnutí GP Rakouska konečná, pak se hluboce mýlil. FIA na základě protestu týmu Aston Martin vyšla na barikády a udělila další tresty, po nichž se výsledková listina zásadně proměnila.
Fernando Alonso dojel šestý, Lance Stroll desátý - nicméně vedení týmu "zelených" bylo přesvědčeno, že převážně v zatáčkách 9 a 10 nebylo porušování traťových limitů důsledně postihováno. Proto stáj podala protest, na jehož základě se odhalila nepříjemná skutečnost - FIA přiznala, že stewardi nebyli schopni přezkoumat více než 1200 upozornění o porušování traťových limitů - to znamená, nezaregistrovali všechny případy, kdy ten který vůz byl všemi koly za bílou čarou označující limit trati.
Stewardi dostali seznam smazaných časů na kolo z kontrolního centra závodu, na něž nebyli během konání Grand Prix upozorněni. Pro lepší názornost si uveďme pravidla postihů:
Tři porušení: po posledním je pilot varován černobílou vlajkou. Čtvrtý přestupek: penalizace + 5 vteřin Pátý přestupek: penalizace + 10 vteřinPřípadné další porušení traťových limitů se kvůli jejich nadměrnému nakumulování "resetuje" a takzvaně se jede nanovo: takže další časový postih přichází až po osmém resp. devátém provinění. FIA na základě výše uvedených poznatku udělila další tresty: obdrželi je Hamilton, Sainz jr., Ocon, Gasly, Albon, Sargeant, de Vries a Cunoda. "Desítku" si připsali Sainz jr., Hamilton, Gasly, Albon, de Vries, Ocon měl "na triku" dokonce dvakrát pět a dvakrát deset vteřin - celkem padlo za porušování limitů čtrnáct trestů. Zajímavé bezesporu je, že se v komunikaci mluvilo rovněž o Pérezovi a Norrisovi, ale těm se tresty vyhnuly.
Znamená to propad Carlose Sainze jr. ze čtvrtého na šesté místo, Hamilton se propadl za Russella, Ocon za Strolla a další změny v pořadí se týkají Albona, Sargeanta, de Vriese a Cunody. Ale také velkou vlnu nevole, protože zvláště na Red Bull Ringu byl závod v podstatě degradován. Stěžují si nejen piloti, ale také týmy, protože jim chyběla dostatečná kontrola a nebyly nijak varovány, že jejich jezdcům hrozí další penalizace. Nabízí se otázka, zda není špatný samotný systém, když se dodatečně musí řešit až několik hodin po závodě, přičemž nikdo z potrestaných netušil, co mu hrozí.
Také piloti, zejména potrestaní Sainz jr. a Hamilton, považují řešení v zatáčkách 9 a 10 za krajně nedostačující. Přitom FIA už dříve žádala pořadatele, aby stejně jako v zatáčce Schlossgold řešila problematické "devítku" (nesoucí jméno Jochena Rindta) a "desítku" opatřila větší štěrkovou plochou.
Jako špatný vtip pak působí zpráva, že ředitel závodů F1 Niels Wittich výslovně zástupcům Red Bull Ringu doporučil, aby byl upraven design zatáček 9 a 10 ve formě malých štěrkových zón, působících jako "přirozený odstrašující prostředek", čímž by nemusely být problémy s neustálým hlídáním traťových limitů. Wittich tento požadavek podal bezprostředně po loňské GP Rakouska, ale nebyl vyslyšen. Důvod? Znamenalo by to komplikace pro závody Moto GP, požadující volné asfaltové plochy.
Napříč spektrem fanoušků F1 nesou názory, že se z Rakouska může šířit nebezpečný precedens, jehož výsledkem by mohlo být místo závodění úzkostlivé hlídání, aby ten či onen pilot nepřejel čáru...
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.