Jestliže si někdo myslel, že série pětivteřinových trestů byla po odmávnutí GP Rakouska konečná, pak se hluboce mýlil. FIA na základě protestu týmu Aston Martin vyšla na barikády a udělila další tresty, po nichž se výsledková listina zásadně proměnila.
Fernando Alonso dojel šestý, Lance Stroll desátý - nicméně vedení týmu "zelených" bylo přesvědčeno, že převážně v zatáčkách 9 a 10 nebylo porušování traťových limitů důsledně postihováno. Proto stáj podala protest, na jehož základě se odhalila nepříjemná skutečnost - FIA přiznala, že stewardi nebyli schopni přezkoumat více než 1200 upozornění o porušování traťových limitů - to znamená, nezaregistrovali všechny případy, kdy ten který vůz byl všemi koly za bílou čarou označující limit trati.
Stewardi dostali seznam smazaných časů na kolo z kontrolního centra závodu, na něž nebyli během konání Grand Prix upozorněni. Pro lepší názornost si uveďme pravidla postihů:
Tři porušení: po posledním je pilot varován černobílou vlajkou. Čtvrtý přestupek: penalizace + 5 vteřin Pátý přestupek: penalizace + 10 vteřinPřípadné další porušení traťových limitů se kvůli jejich nadměrnému nakumulování "resetuje" a takzvaně se jede nanovo: takže další časový postih přichází až po osmém resp. devátém provinění. FIA na základě výše uvedených poznatku udělila další tresty: obdrželi je Hamilton, Sainz jr., Ocon, Gasly, Albon, Sargeant, de Vries a Cunoda. "Desítku" si připsali Sainz jr., Hamilton, Gasly, Albon, de Vries, Ocon měl "na triku" dokonce dvakrát pět a dvakrát deset vteřin - celkem padlo za porušování limitů čtrnáct trestů. Zajímavé bezesporu je, že se v komunikaci mluvilo rovněž o Pérezovi a Norrisovi, ale těm se tresty vyhnuly.
Znamená to propad Carlose Sainze jr. ze čtvrtého na šesté místo, Hamilton se propadl za Russella, Ocon za Strolla a další změny v pořadí se týkají Albona, Sargeanta, de Vriese a Cunody. Ale také velkou vlnu nevole, protože zvláště na Red Bull Ringu byl závod v podstatě degradován. Stěžují si nejen piloti, ale také týmy, protože jim chyběla dostatečná kontrola a nebyly nijak varovány, že jejich jezdcům hrozí další penalizace. Nabízí se otázka, zda není špatný samotný systém, když se dodatečně musí řešit až několik hodin po závodě, přičemž nikdo z potrestaných netušil, co mu hrozí.
Také piloti, zejména potrestaní Sainz jr. a Hamilton, považují řešení v zatáčkách 9 a 10 za krajně nedostačující. Přitom FIA už dříve žádala pořadatele, aby stejně jako v zatáčce Schlossgold řešila problematické "devítku" (nesoucí jméno Jochena Rindta) a "desítku" opatřila větší štěrkovou plochou.
Jako špatný vtip pak působí zpráva, že ředitel závodů F1 Niels Wittich výslovně zástupcům Red Bull Ringu doporučil, aby byl upraven design zatáček 9 a 10 ve formě malých štěrkových zón, působících jako "přirozený odstrašující prostředek", čímž by nemusely být problémy s neustálým hlídáním traťových limitů. Wittich tento požadavek podal bezprostředně po loňské GP Rakouska, ale nebyl vyslyšen. Důvod? Znamenalo by to komplikace pro závody Moto GP, požadující volné asfaltové plochy.
Napříč spektrem fanoušků F1 nesou názory, že se z Rakouska může šířit nebezpečný precedens, jehož výsledkem by mohlo být místo závodění úzkostlivé hlídání, aby ten či onen pilot nepřejel čáru...
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.