Lando Norris v závěru Velké ceny Kanady upozornil na rozkymácené křídlo vozu Alpine Estebana Ocona. Obával se o jeho ulomení a možné zranění, komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) však do jejich souboje nikterak nezasáhli.
Podle šéfa stáje z Wokingu Andrea Stelly rozhodně nešlo o normální stav: "Bylo to extrémní. Když to Lando nahlásil, začali jsme to sledovat. Něco na tom křídle bylo zlomené, nemůže se takto viklat, nebylo to normální chování. FIA by to neakceptovala, neakceptoval by to ani samotný tým. Jsem si jistý tím, že křídlo nefungovalo tak, jak podle konstruktérů mělo."
Podle něj je zodpovědností týmu zajistit, aby konstrukce jejich zadních křídel splňovaly požadavky FIA. Ty si ale někteří vykládají různě: "Musíte znát konstrukci svého auta, pak se můžete divit. 'Prověřil jsem své auto, své díly za těchto podmínek?' Odpověď by s největší pravděpodobností byla: 'Ne.' Myslím, že zde nastupuje prvek zodpovědnosti, který si každý tým může vyložit odlišným způsobem," pokračuje Stella.
The last-lap dash to the finish line 🏃🏁Esteban JUST managed to hold a charging Lando off! 😅#CanadianGP #F1 @McLarenF1 @AlpineF1Team pic.twitter.com/BXfu2Hc4qo
— Formula 1 (@F1) June 19, 2023Alpine: křídlo bylo v pohoděŠéf Alpine Otmar Szafnauer argumentuje tím, že jejich díl samozřejmě splňoval veškeré požadavky poté, co jej před nasazením na trati řádně otestovali: "Zpětný pohled je skvělá věc. Neselhalo, zůstalo na voze. Navrhli jsme to křídlo a vyrobili, takže víme nejlépe, kdy selže. A jsme spokojeni s tím, že k tomu nedošlo."
"Testujeme to v rámci výzkumu a vývoje, kvůli způsobu uchycení prochází testy. Vidíme tedy ty různé módy a víme, kdy odletí a kdy ne, proto jsme spokojeni s tím, že k tomu po všech těch testech nedošlo," vysvětluje šéf francouzského týmu.
Přiznává, že o tomto problému s FIA jednali a že si byli jistí strukturální integritou svého křídla v závěrečné fázi závodu: "Hovořili jsme o tom a FIA nám řekla: 'Vypadá to, že vaše zadní křídlo se hýbe.' Pak jsme se na to podívali a hovořili o tom, nicméně jsme věřili, že v posledních několika kolech bude v pohodě," popisuje Szafnauer.
Týmy ve střetu zájmůKomisaři v poslední době několikrát použili černo-oranžovou vlajku, kterou pilotům signalizovali povinnost zajet do boxů k výměně (např. u Kevina Magnussena v GP Singapuru kvůli bočnici předního křídla), rozruch způsobil také Fernando Alonso s Alpine v loňské GP Spojených států po udělené a následně odvolané penalizaci za uvolněné zpětné zrcátko.
Podle Stelly však není v pořádku, když o rozhodnutí zajet k výměně dílu do boxů rozhodují samy týmy: "Po loňské epizodě se zrcátkem v Austinu ředitelství závodu nechává tuto povinnost na týmech. Je to těžké, když týmy jsou soutěžícími. Dochází ke střetu zájmů, pokud jde o bezpečnost všech a zároveň dosažení co nejlepšího výsledku."
A šéf McLarenu to chce ještě probrat v rámci sportovního poradního výboru a s cílem změnit pravidla: "Jde o debatu, kterou jsme si zarezervovali a zajistili, že se o tom bude na příští schůzce opět jednat. Jak Lando několikrát řekl, není to příjemné, když následujete vůz s kmitajícím zadním křídlem. Může vás trefit a na žádnou penalizaci přitom nedojde."
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.