Psal se rok 2007 a Circuit de Catalunya v Montmeló (Barcelona) doznal zásadní změny v poslední třetině. Jak se zdá, ne všechny úpravy vedou vždy k lepším výsledkům, proto se letos dočkáme staronové varianty.
Španělský okruh, hojně využívaný k testování, prošel proměnou v úseku mezi zatáčkami Banc Sabadell (12) a závěrečnou New Holland (14). Na vloženou třináctku, zvanou též Europcar, navázala nová šikana, čímž okruhu přibyly dvě zatáčky a jeho délka se "natáhla" o 28 metrů. Další úpravou prošla předloni pasáž La Caixa (10) a následná "jedenáctka", což byl v podstatě návrat k variantě fungující do roku 2003. Nyní se do stejných kolejí vrací zmíněná partie za zatáčkou Europcar - po 15 letech nepříjemný zpomalovací retardér zmizí.
Jedná se o důsledek tlaku pilotů, kteří existenci tohoto úseku nazývali "projevem zastaralého závodění". Alex Albon úsek označil za "ošklivý" a je přesvědčen, že likvidace šikany napomůže lepším závodním výkonům - a jak dodal, prospěje i jeho stáji.
"Ty tři zatáčky nám vždycky působily určité potíže. Ztrácel jsem tam vždy dost času na kolo, takže zbavit se jich je opravdu perfektní," vysvětluje pilot Williamsu s tím, že ono místo "ničilo zbytek trati", proto i ostatní piloti podpořili jeho přestavbu, nebo chcete-li návrat k předchozí variantě. "Myslím, že to bude dobré, neznám pilota, který by se ke změně stavěl negativně. Vždy to bylo tak trochu... nerad bych použil termínu »ošklivým dílem«, ale je to něco podobného. Degradovalo to vlastně zbytek trati, protože jsme tam ztráceli rytmus. Jde tu především o závodění a já doufám, že se teď o něco zlepší," dodává Albon.
Šestadvacetiletý rodák z thajského Londres si dal tu práci a poskytl detailní rozbor zmíněné pasáže trati. Znovu lze zdůraznit, že hlavní přínos vidí v konzistentnějším způsobu boje o pozice: "Loni jsme byli svědky, že jsme se v zatáčkách 10 až 12 mohli držet soupeře. Vždy bylo možné najít trochu prostoru, zvláště pokud jste se v desítce udrželi a vzali jedenáctku zeširoka, pak vám vůz před vámi neujel. Ale jakmile jsme se ocitli v úseku 13-15, už jsme neměli variantu a museli kopírovat stopu. Proto se domnívám, že tu letos uvidíme předjížděcí manévry," přeje si Albon.
Své nadšení přidává i sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton a vůbec neskrývá radost, přičemž si připomněl i své vůbec první testy na této trati - to bylo ještě v McLarenu v roce 2006: "Ze změny jsem opravdu mega nadšený. Je to jeden ze starších, ,klasických' okruhů - takových, jaké se mi vždy líbily. Vzpomínám si na testování v roce 2006, byl to můj první test s F1 s McLarenem. Trvalo dva, tři, možná čtyři dny a v závěrečné pasáži jsem stěží udržel hlavu nahoře. Krk hrozně trpěl a bolel natolik, že jsem v noci stěží usnul. Teď věřím, že budeme schopni se v posledních dvou zatáčkách udržet soupeřů, když už tu nebude šikana ve stylu Mickey Mouse," prohlásil Hamilton.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.