Byl to vlastně smutný paradox. Jeden Brazilec svým jednáním dost možná připravil svého krajana o životní úspěch. Syn trojnásobného mistra světa Nelsona Piqueta se po 15 letech rozhodl vyjasnit celou záležitost - dost možná ve světle snah Felipe Massy změnit historii.
Patnáct let není tak dávno, aby si mnozí z nás ten okamžik nepamatovali. Patnáctý závod sezóny 2008, Grand Prix v ulicích Singapuru. Na konci 12. kola zajíždí do boxů Fernando Alonso, dvě kola nato rozbíjí svůj vůz jeho týmový kolega Nelson "Nelsinho" Piquet jr.
Španěl tím získává proti mnohým pilotům výhodu, protože ve chvíli výjezdu Safety Caru na trať už minuli vjezd do boxové uličky, navíc Felipe Massa zpacká zastávku v boxech, z nichž odjede s utrženou tankovací hadicí. Přichází tak o cenné body a právě ty mu v posledním dramatickém závodě roku na domácí půdě chybí.
Dnes jedenačtyřicetiletý vicemistr světa 2008 zvažuje právní možnosti, zda nenapadnout výsledky onoho roku z důvodu, že tehdejší boss F1 Bernie Ecclestone už před koncem ročníku stejně jako bývalý prezident F1 Max Mosley věděli o havárii v Singapuru zásadní věc - šlo o úmysl, mající za cíl posunout Alonsa na špici.
Za těchto okolností by bylo možné výsledky závodu anulovat, což by znamenalo odpočet bodů Lewise Hamiltona za třetí místo a tím i změnu v historických záznamech.
"Byl to týmový příkaz pomoci kolegovi v našem týmu. Rozhodně se nejednalo o záměr nějak poškodit Felipe Massu. O to tehdy vůbec nešlo. Ano, byla to chyba. Snil jsem, že budu v F1 několik let, ale přišel Singapur a já se ocitl v oné pozici, psychicky mě postavili ke zdi. Mnoho lidí se mě ptá: »Udělal bys to znovu?« Moje přirozená odpověď zní NE.
Ale tehdy jsem byl mladý a pod obrovským tlakem. V F1 jsem neměl nikoho blízkého, jenom toho tyrana, jenž si pořád stěžoval, tlačil na mě a stále mi vyhrožoval »Tohle je tvoje poslední šance!« Měl jsem dojem, že ztrácím naděje, najezdil jsem víc testů a vypadal jen jako další týmový kolega, jenž vedle Alonsa nebyl dost dobrý, jako Kovalainen.
Alonso si tehdy chtěl podmanit svět - jezdil s nožem mezi zuby. S ohledem, jak jezdí dnes si zkuste představit, jaké to asi bylo před patnácti lety. Ale přiznávám, dopustil jsem se chyby," uvedl Nelsinho Piquet v podcastu Pelas Pistas.
Není třeba dlouze spekulovat, koho míní oním tyranem. Piquet jr. neváhá použít dokonce termín šikana. A také tady vidí jeden onen důležitý moment, jenž se odrazil na jeho závodním projevu - absenci spřízněné osoby.
"Při mé první sezóně v F1 můj otec na žádné závody nejezdil. Byl tu jen Flavio, šéf týmu a můj manažer. Ovšem nejen můj, ale dalších asi šesti pilotů na startovním roštu. Jeho přístup nebyl tak groteskní, jak ho známe z televize, byl mnohem horší. Cítil jsem se osamělý a to mě zcela destabilizovalo; lidé jen těžko mohou pochopit, čím vším jsem si prošel.
Zůstal jsem ještě část roku 2009 a pak jsem musel odejít. Odvolal se na singapurský skandál ,crashgate', o němž se tehdy naplno začalo hovořit - už nebylo nijak možné vrátit korunu Massovi a sesadit Hamiltona. Briatore zrušil mou smlouvu a oznámil, že na moje místo nastoupí Grosjean. Zacházel se mnou jako se psem.
Když to udělal, tak jsem mu řekl: »Zacházíte se mnou jako s kusem hadru, vyhazujete mě jako nějaký odpad, tak cítím povinnost promluvit.« O tom příběhu se tehdy všichni dozvěděli, pro mě to bylo hrozné. Cítil jsem obrovské trauma, protože mě mnoho lidí odsuzuje, aniž by té situaci porozumněli," dodává Brazilec, jemuž se ani tímto kontroverzním způsobem nepodařilo si sedačku v F1 udržet.
Brazílie tak byla stižena dvakrát - po Emersonu Fittipaldim, Nelsonu Piquetovi sr. a Ayrtonu Sennovi se nedočkala dalšího šampiona a rodinná sága trojnásobného mistra světa Nelsona Soutomaiora (Piquet je rodné jméno jeho matky, pod nímž Nelson závodil, aby se o tom nedozvěděla rodina) skončila ostudou, na níž hodně fanoušků F1 nezapomnělo.
Všeobecně se soudí, že Massa se svým případným požadavkem neuspěje, ale debat se kolem tohoto případu objevilo skutečně požehnaně.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.