Dramatický závěr Grand Prix Austrálie rozhodně přinesl zvýšené emoce a také - s ohledem na množství karambolů - pouze jeden trest. A právě kolem něj se bude točit jednání, o nějž usiluje stáj Ferrari.
Ona událost je všem fanouškům dobře známá. Po Magnussenově nehodě v 54. kole byl závod zastaven a poté po objetí jednoho zaváděcího kola znovu restartován. V první zatáčce došlo ke kolizi Fernanda Alonsa a Carlose Sainze jr. Přestože byla téměř identická jako střet Charlese Leclerca a Lance Strolla v 1. kole závodu, tentokrát komisaři ještě před dojezdem GP za safety carem udělili španělskému pilotovi Ferrari pět vteřin a do jeho konta trestů zapsali dva body.
Frédéric Vasseur, šéf Ferrari, byl značně rozladěn odlišným posouzením incidentů, které se v závěru GP Austrálie odehrály: "Způsob, jakým byla posouzena kolize Gasly/Ocon a fakt, že třeba střet Sargeanta a de Vriese nebyl vyšetřován vůbec mě vede k názoru, že rozhodnutí komisařů nebylo konzistentní. Ale chci se vyhnout jakémukoli komentáři. Vzhledem k tomu, že diskutujeme s FIA a zaslali oficiální požadavek, nechci žádné podrobnosti zveřejňovat."
Proces přezkoumání rozhodnutí komisařů byl využit v předchozí Grand Prix Saúdské Arábie - stáj Aston Martin okamžitě napadla Alonsovu penalizaci. V takovém případě je nutné učinit dva kroky. 1. Stewardi musí rozhodnout, zda existuje konkrétní otázka, kterou je nutno zodpovědět, tedy zda se nabízí "významný a nový relevantní prvek" - pak následuje krok 2: bude na základě těchto poznatků učiněno rozhodnutí.
"Proces funguje tak, že nejdřív si váš požadavek projdou, aby zjistili, zda vůbec případ znovu otevřou. Pokud ano, dojde posléze k podání vysvětlení se stejnými komisaři, kteří rozhodli o penalizaci, případně s těmi, jež rozhodnou o požadavku. S nimi pak budeme jednat o samotném rozhodnutí. Můžeme očekávat přinejmenším otevřenou debatu, jejímž cílem by mělo být dobro sportu - a následně se vyhnout situaci, kdy ve stejnou dobu rozhodujete o třech téměř identických událostech v rozsahu několika desítek metrů, a výsledky jsou odlišné. Nejhorší bylo slyšet Carlosovo zoufalství v radiokomunikaci, které jakoby stewardi nevnímali. Byl to velmi zvláštní případ, proto si myslím, že přezkoumání dává smysl, Ponechání výsledků by nezměnilo stav na stupních vítězů - Carlos ani nedostal příležitost podat vysvětlení, jako to bylo umožněno Gaslymu a Oconovi," pokračuje Vasseur.
Rozebíhají se domněnky a názory, že dalšími důkazy ze strany Ferrari jsou údaje o vozech, které v danou chvíli nebyly dle Vasseura komisařům k dispozici. Šéf Ferrari však jakékoli dohady nebo spekulace na toto téma odmítá: "O správnosti trestu rozhodují stewardi, ale ze strany našeho týmu a mojí je prvním krokem otevřít znovu diskusi. Výsledek bude záležet na FIA. Určitě máme v rukávu svůj argument, ale ten si nechám až pro FIA samotnou. Očekáváme přezkum rozhodnutí, nechci nikoho obviňovat. Dělám tuhle práci už 33 let a pokaždé, když na trati došlo k nějakému incidentu, existovaly minimálně dvě verze podle účastníků, vždy s jinou zpětnou vazbou a výsledkem. Proto se nejedná o snadnou práci. Také je těžké rozhodovat během závodu, což je jeden z požadavků. Ale tenhle případ je pravděpodobně specifičtější - tři červené vlajky, dva restarty a ten poslední už jenom jako dojezd za safety carem. Odtud pochází naše rozladění, protože dle našeho pocitu měla být kolize mezi Gaslym a Oconem řešena jinak," dodává Vasseur.
Zbývá tedy vyčkat, jak budou události nadále probíhat. Nový šéf maranellského týmu na FIA odmítá jakkoli tlačit, je si vědom, že žádný nátlak běh věcí nezmění: "Mají nyní celou záležitost ve svých rukou. Je na nich, zda po prvním slyšení rozhodnou, zda naši žádost přijmou nebo ne. Je také jen na nich, kdy se k tomu přistoupí. Mohou tak učinit v Baku, nebo dříve. Asi by byla rozumnější druhá varianta, aby se v Baku mohli soustředit na věci, které se tam stanou. Je lepší vše udělat v krátkém časovém horizontu. Máme čtyři týdny mezi dvěma závody, což umožňuje flexibilnější přístup. Ale vzpomínám si na jeden případ před dvěma lety, týkající se Kimi Räikkönena, tam to nechali až na další závod," uzavírá Vasseur.
Pamětníci si určitě vybaví dramatickou Grand Prix Brazílie 2003. Po těžkých nehodách Webbera a Alonsa v závěru byl závod předčasně ukončen a vítězem vyhlášen Kimi Räikkönen. Po přezkoumání však před příští Grand Prix San Marina bylo rozhodnuto, že vítězství připadne Giancarlu Fisichellovi.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.