Nájezd do 57. kola po dramatickém startu svedl dohromady Pierra Gaslyho a Estebana Ocona. Dostali se jen o kousek dál než kde fatálně chyboval Kevin Magnussen. Pak už se růžové Alpiny proměnily v trosky.
Na vině vzájemné kolize za zatáčkou 2 byl jednoznačně Gasly, jenž se předtím protáhl za zadní částí rotujícího vozu Fernanda Alonsa a zaujal své páté místo, které mu patřilo před kolizí. Týmového kolegu měl po pravé ruce a doslova ho naremploval do bariéry. Pak už jen létaly úlomky a v Alpine mohli vyvěsit - obrazně - černé vlajky.
Ještě před restartem se paddockem nesly zvěsti, že oba pilotů pochopitelně půjdou kvůli vzájemné kolizi na kobereček kvůli možnému porušení Mezinárodního sportovního kodexu FIA. V něm se praví: "Způsobení kolize, opakování závažných chyb nebo dojem z nedostatku kontroly nad vozem (například při opuštění trati) bude nahlášeno komisařům a může mít za následek potrestání, a to až po diskvalifikaci kteréhokoli dotčeného pilota."
Vysvětlování probíhalo přes pět hodin a výsledkem jednání bylo rozhodnutí komisařů nepodniknout proti Gaslymu žádné další opravné kroky. Tím se pilot Alpine vyhnul potenciální absenci v příštím závodě, protože v současné době má na kontě 10 trestných bodů. Pokud by za své chování na trati v Melbourne dostal další dva (a takové nebezpečí mu opravdu hrozilo), dosáhl by hranice 12 bodů a automaticky by v příští Grand Prix chyběl.
"Stewardi vyslechli pilota vozu #10 i jezdce vozu #31, jakož i zástupce týmu, přezkoumali údaje z GPS, videozáznam závodu i z obou vozů a rozhodli, že se jednalo o incident v prvním restartovaném kole. Oba piloti toto zdůvodnění uznali a jako takové přijali. Z těchto důvodů jsme žádné další kroky nepodnikli," praví se v oficiálním vyhodnocení kolize.
Gasly i nadále zůstává v bezprostředním ohrožení co se možné penalizace na jeden závod týká. Za ním jsou další dva hříšníci s osmi body: Lance Stroll a Daniel Ricciardo, ovšem ten letos ve startovním poli chybí. V Gaslyho případě se body začnou umazávat až po 22. květnu, kdy byl označen za viníka při kolizi se Strollem v Grand Prix Španělska.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.