Šéf vývoje pohonných jednotek Ferrari Enrico Gualtieri oznamuje dobré zprávy: motory po loňské sezóně běhají na dynamometru spolehlivě, potíže byly vyřešeny.
Ferrari a jeho zákazníci - Alfa Romeo a Haas - se v průběhu minulého ročníku pravidelně setkávali s problémy. Vývoj pohonných jednotek je zmrazen, výrobci mohou pracovat pouze na vylepšování spolehlivosti, a podle zákulisních zpráv přitom v Maranellu dokázali navýšit i výkon.
Jejich motor nyní může být provozován při vyšším výkonu a zároveň lepší spolehlivosti. Šéfové v Maranellu to bagatelizují, ovšem Gualtieri přiznává, že se úpravy zaměřené na spolehlivost skutečně zabraly, což se s konečnou platností potvrdí až na dráze.
"Přípravné práce na sezónu jsou obvykle tím nejrušnějším obdobím roku a tato zima nebyla výjimkou. Pohonné jednotky jsou vlastně od minulého roku zmrazeny včetně kapalin, tedy oleje a paliva. A jediné povolené úpravy jsou ty, které se týkají spolehlivosti," shrnuje Gualtieri.
"Spolehlivost byla loni ve skutečnosti naší Achillovou patou. Proto jsme během zimy pracovali na vyřešení našich hlavních problémů, abychom dosáhli požadované úrovně spolehlivosti, což byl náš cíl pro rok 2023. Kolem toho se točila naše práce během zimy," pokračuje šéf vývoje pohonných jednotek u Ferrari.
"Pracovali jsme zejména na těch oblastech, které nám v minulé sezóně působily největší potíže. Soustředili jsme se tedy na spalovací motor a elektromotory. Zároveň jsme se snažili maximálně využít zkušenosti získané na dráze.
Prošli jsme tedy veškerou zpětnou vazbu a příznaky slabin dílů, jež jsme používali u pohonných jednotek. To samozřejmě zahrnuje různé konstrukční oblasti určitých komponent. Ale zároveň jsme jsme provedli revizi našich postupu sestavování v dodavatelském řetězci a u našich dodavatelů," přibližuje Gualtieri.
"Pracovali jsme na všech oblastech, snažili se pochopit příčiny problémů, s nimiž jsme se setkali na dráze, a využili veškeré naše nástroje, abychom je mohli vyřešit. To ve skutečnosti zahrnovalo práci ve všech oblastech od návrhu po experimentaci včetně procesu sestavování, abychom otestovali nová řešení ve velmi krátké době.
Rovněž jsme vytěžili maximum ze zkušeností získaných v druhé polovině sezóny a dále vyvinuli některé díly, kde to bylo zapotřebí. Tato práce nikdy nekončí, je založena na našem neustálém vylepšování dílů ve snaze dosáhnout požadované úrovně spolehlivosti," podotýká.
A vše podle něj dobře dopadlo: "O zavedených změnách máme z testovací stolice pozitivní zpětnou vazbu. Ale jako obvykle nám trať odhalí, jestli jsme odvedli dobrou práci."
To potvrzuje také nový šéf týmu Frederic Vasseur: "Na dynamometru jsme zvládli nutnou vzdálenost a všichni jsme optimističtí. Ale pouze Bahrajn nám prozradí, jak na tom jsme z pohledu spolehlivosti a výkonnosti. Zatím bych řekl, že je vše v pořádku."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.