Šéf vývoje pohonných jednotek Ferrari Enrico Gualtieri oznamuje dobré zprávy: motory po loňské sezóně běhají na dynamometru spolehlivě, potíže byly vyřešeny.
Ferrari a jeho zákazníci - Alfa Romeo a Haas - se v průběhu minulého ročníku pravidelně setkávali s problémy. Vývoj pohonných jednotek je zmrazen, výrobci mohou pracovat pouze na vylepšování spolehlivosti, a podle zákulisních zpráv přitom v Maranellu dokázali navýšit i výkon.
Jejich motor nyní může být provozován při vyšším výkonu a zároveň lepší spolehlivosti. Šéfové v Maranellu to bagatelizují, ovšem Gualtieri přiznává, že se úpravy zaměřené na spolehlivost skutečně zabraly, což se s konečnou platností potvrdí až na dráze.
"Přípravné práce na sezónu jsou obvykle tím nejrušnějším obdobím roku a tato zima nebyla výjimkou. Pohonné jednotky jsou vlastně od minulého roku zmrazeny včetně kapalin, tedy oleje a paliva. A jediné povolené úpravy jsou ty, které se týkají spolehlivosti," shrnuje Gualtieri.
"Spolehlivost byla loni ve skutečnosti naší Achillovou patou. Proto jsme během zimy pracovali na vyřešení našich hlavních problémů, abychom dosáhli požadované úrovně spolehlivosti, což byl náš cíl pro rok 2023. Kolem toho se točila naše práce během zimy," pokračuje šéf vývoje pohonných jednotek u Ferrari.
"Pracovali jsme zejména na těch oblastech, které nám v minulé sezóně působily největší potíže. Soustředili jsme se tedy na spalovací motor a elektromotory. Zároveň jsme se snažili maximálně využít zkušenosti získané na dráze.
Prošli jsme tedy veškerou zpětnou vazbu a příznaky slabin dílů, jež jsme používali u pohonných jednotek. To samozřejmě zahrnuje různé konstrukční oblasti určitých komponent. Ale zároveň jsme jsme provedli revizi našich postupu sestavování v dodavatelském řetězci a u našich dodavatelů," přibližuje Gualtieri.
"Pracovali jsme na všech oblastech, snažili se pochopit příčiny problémů, s nimiž jsme se setkali na dráze, a využili veškeré naše nástroje, abychom je mohli vyřešit. To ve skutečnosti zahrnovalo práci ve všech oblastech od návrhu po experimentaci včetně procesu sestavování, abychom otestovali nová řešení ve velmi krátké době.
Rovněž jsme vytěžili maximum ze zkušeností získaných v druhé polovině sezóny a dále vyvinuli některé díly, kde to bylo zapotřebí. Tato práce nikdy nekončí, je založena na našem neustálém vylepšování dílů ve snaze dosáhnout požadované úrovně spolehlivosti," podotýká.
A vše podle něj dobře dopadlo: "O zavedených změnách máme z testovací stolice pozitivní zpětnou vazbu. Ale jako obvykle nám trať odhalí, jestli jsme odvedli dobrou práci."
To potvrzuje také nový šéf týmu Frederic Vasseur: "Na dynamometru jsme zvládli nutnou vzdálenost a všichni jsme optimističtí. Ale pouze Bahrajn nám prozradí, jak na tom jsme z pohledu spolehlivosti a výkonnosti. Zatím bych řekl, že je vše v pořádku."
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.