Uteklo pouhých devatenáct dní od skonu francouzského pilota Patricka Tambaye a země galského kohouta přišla o dalšího reprezentanta ve Formuli 1. Možná ne tak známého, ale určitě se jednalo o muže s velmi pohnutým osudem.
Philippe Streiff se narodil 26. června 1955 v La-Tronche (region Isère) a do světa rychlých kol se vnořil v roce 1978 - absolvoval šampionát francouzské formule Renault a skončil celkově pátý. Následovala cesta přes nižší formule, v roce 1980 mu patřilo třetí místo ve francouzské kategorii F3, o rok později už se stal domácím mistrem. Byl to pro něj vůbec úspěšný rok, neboť v týmu Jeana Rondeaua společně s krajany Jean-Louis Schlesserem a Jacky Haranem dosáhli v ikonických 24 hodin Le Mans na stříbrnou příčku a dokonce byli o místo úspěšnější než samotný šéf...
Logický byl postup do evropského šampionátu F2, kde strávil tři roky, ale i když se dokázal pohybovat na předních příčkách, nejlepším umístěním byly roky 1983 a 1984 - vždy čtvrtý. Navázal však kontakty s týmem F1 Renault a z pozice testpilota si právě v roce 1984 odbyl debut v kategorii nejprestižnější: v portugalském Estorilu dostal k dispozici třetí vůz v bíložlutočerné barvě, ale cíl nespatřil. Připsal si ale druhé umístění na stupních vítězů v Le Mans, tentokrát na Porsche týmu Johna Fitzpatricka s Britem Davidem Hobbsem a Jihoafričanem Sarelem van der Merwem.
Sezónu 1985 začal Phjilippe v šampionátu nově vypsané Formule 3000, ale pak se na něj obrátil Guy Ligier - tým opustil Ital de Cesaris (mnozí si mysleli, že důvodem byla jeho nehoda v rakouském Zeltwegu, ale důvod byl jiný) a Streiff nabídku s radostí přijal. Postupně se zlepšoval a po desátém místě (Itálie), devátém (Belgie) a osmém (Evropa) předvedl výborný výkon v posledním závodě v Austrálii. Dojel třetí a nic na tom nezhatilo ani zbytečné nedorozumění v závěru závodu s týmovým kolegou Laffitem, přes poškozený levý závěs dojel do cíle na třetí příčce!
Leckdo čekal, že Francouz bude u Ligieru pokračovat, ale přednost dostal zkušený Arnoux a Streiff se objevil v barvách Tyrrellu. Tým "strýčka Kena" sice měl k dispozici první monopost navržený počítačem, ale výsledkově to nebylo slavné. Streiff ze šestnácti závodů dojel šestkrát v první desítce, ale body bral pouze za šesté místo ve Velké Británii a páté v Austrálii. Opět to pro něj vypadalo skvěle, patnáct kol se držel na třetím místě, jenže dvě kola před cílem už byla jeho nádrž suchá - i tak byl klasifikován jako pátý.
Sezóna 1987 byla složitá. Tyrrell se vrátil k atmosférickým motorům a de facto jel "druhou ligu", v níž proti turbomotorům neměl šanci. Klání v náhradních soutěžích Trofej Jima Clarka a Pohár Colina Chapmana sice Tyrrellovi piloti i tým ovládli, ale jinak pouze paběrkovali. Streiff nicméně v Německu zvládl dojet čtvrtý - a nikdo nemohl tušit, že to je poslední bodový zisk tohoto sympatického pilota.
Přátelství s lidmi od týmu AGS ho přiválo do této stáje v roce 1988 a lze říci, že díky Philippovi stáj pozvolna stoupala vzhůru. Sice se nepovedl žádný závod s bodovým ziskem - i když podle dnešního klíče by jich Streiff získal hned osm za čtyři umístění v první desítce. Výkonnost se konsolidovala a Francouz s týmem vyhlíželi s nadějí do roku 1989.
Bohužel hned v Brazílii při první Grand Prix došlo k tragédii. Streiff havaroval při tréninku a s poraněnou páteří putoval do nemocnice, ovšem neodborná péče při přepravě znamenala, že Philippe ochrnul na spodní polovinu těla. A to měl ještě štěstí, že nezahynul, protože ho stihla srdeční zástava a dohlížející ošetřovatel omdlel. Nebýt náhodné přítomnosti Streiffova přítele a odborníka na zranění páteře dr. Gérarda Saillanta jenž závodníka duchapřítomně zresuscitoval, vše mohlo skončit tragicky.
Někdejší pilot i přes svůj handicap dokázal nadále působit v motorsportu, i když pouze jako promotér nebo speciální host. Nejblíž k návratu do světa šíleně rychlých kol měl v roce 1994, kdy se svým někdejším šéfem z AGS Huguesem de Chaunacem usilovali o koupi týmu Ligier. Mělo jít o akci podporovanou Renaultem s cílem vytvořit podobnou vazbu jako později předvedli Red Bull a Toro Rosso - jenže z "juniorky" Williamsu nebylo nic, protože tým dvojici vyfoukl jistý Flavio Briatore...
Philippe byl vždy přátelský a když jsme ho oslovili s žádostí o odpovědi na několik otázek, poskytl F1NEWS.cz exkluzivní odpovědi. Jakmile mu to čas a jeho stav dovolily, navštěvoval i závody F1. Jeho životní pouť skončila den před Štědrým večerem 2022 - smutnou zprávu potvrdil samotný generální ředitel šampionátu F1 Stefano Domenicali.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.