Red Bull, který byl potrestán za překročení rozpočtového stropu za rok 2021, tvrdí, že letos utrácí více než je povoleno hned šest soupeřů. Rakouský tým si však finance již hlídá a překročení u něj podle svého šéfa Christiana Hornera již nehrozí.
Red Bull překročil loňský rozpočet, jenž je pravidly stanoven na 145 milionů dolarů (cca 3,5 mld. Kč), za což dostal pokutu ve výši 7 mil. dolarů (170 mil. Kč) a omezení testování v aerodynamickém tunelu o 10 %. FIA podle Christiana Hornera sáhla po "drakonickém" trestu ve snaze odradit ostatní od podobného přestupku.
Podle Helmuta Marka však letos hned několik soupeřů letos rozpočty překračuje: "Myslím, že současná situace je taková, že je šest týmů nad stanovenou hranicí. Inflace je něco, s čím se do takové míry nepočítalo. Obzvlášť kvůli rostoucím nákladům na energie."
Rozpočty týmů byly letos podle pravidel sníženy o dalších 5 mil. dolarů na 140 mil. dolarů. Podle největší stájí (Ferrari, Mercedes, Red Bull) je však potřeba sáhnout po úlevách kvůli rostoucí inflaci a nákladům na energie. FIA souhlasila s úlevou v podobě nárůstu o 3,1 %, což podle Christiana Hornera nepomůže.
"Nebezpečí roku 2022 spočívá v tom, že šestice týmů může překročit strop. ceny energií šly exponenciálně nahoru. Proto několik týmů letos překročí rozpočet - mnoho z nich to uvedlo během schůzky Komise F1," upozorňuje šéf Red Bullu.
"My za rok 2022 strop nepřekročíme, ale tyto tresty stanovily precedent pro budoucnost. Když dostanete 10 % za překročení o 0,3 %, jak bude vypadat trest za překročení rozpočtu o 5 %?" táže se Horner rozzlobený trestem, který jim FIA udělila.
Podle Marka rozpočtová omezení zatím přístup týmů k vývoji monopostů neovlivnila: "Rozpočtové stropy zatím vůbec nic nezměnily. Proč by to mělo být jiné v budoucnosti? Zkrátka musíte vyvíjet lépe," říká odborný poradce Red Bullu.
"Samozřejmě, že nás ovlivnilo to, že můžeme v aerodynamickém tunelu strávit méně hodin jakožto vítězní konstruktéři. Nyní musíme správně zvládnout každý test. Ale nakonec to vždy záleží na kvalitě personálu," pokračuje Marko.
I přes omezení času stráveného v aerodynamickém tunelu věří, že se jich trest za překročení loňského rozpočtu nikterak nedotkne: "Šlo o první rok rozpočtových stropů, pravidla byla vágní. Bylo pozdě na to zareagovat na dodatečná objasnění."
"Vše nám zkontroloval Ernst & Young. Na něco se spoléhat musíte a my jsme věřili, že máme bezpečnostní rezervu ve výši 3 milionů. Nakonec zbylo jen 400 tisíc dolarů. Za tuto částku si Hamilton postaví přední křídlo a Haas celé nové auto," vtipkuje Marko.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.