Red Bull, který byl potrestán za překročení rozpočtového stropu za rok 2021, tvrdí, že letos utrácí více než je povoleno hned šest soupeřů. Rakouský tým si však finance již hlídá a překročení u něj podle svého šéfa Christiana Hornera již nehrozí.
Red Bull překročil loňský rozpočet, jenž je pravidly stanoven na 145 milionů dolarů (cca 3,5 mld. Kč), za což dostal pokutu ve výši 7 mil. dolarů (170 mil. Kč) a omezení testování v aerodynamickém tunelu o 10 %. FIA podle Christiana Hornera sáhla po "drakonickém" trestu ve snaze odradit ostatní od podobného přestupku.
Podle Helmuta Marka však letos hned několik soupeřů letos rozpočty překračuje: "Myslím, že současná situace je taková, že je šest týmů nad stanovenou hranicí. Inflace je něco, s čím se do takové míry nepočítalo. Obzvlášť kvůli rostoucím nákladům na energie."
Rozpočty týmů byly letos podle pravidel sníženy o dalších 5 mil. dolarů na 140 mil. dolarů. Podle největší stájí (Ferrari, Mercedes, Red Bull) je však potřeba sáhnout po úlevách kvůli rostoucí inflaci a nákladům na energie. FIA souhlasila s úlevou v podobě nárůstu o 3,1 %, což podle Christiana Hornera nepomůže.
"Nebezpečí roku 2022 spočívá v tom, že šestice týmů může překročit strop. ceny energií šly exponenciálně nahoru. Proto několik týmů letos překročí rozpočet - mnoho z nich to uvedlo během schůzky Komise F1," upozorňuje šéf Red Bullu.
"My za rok 2022 strop nepřekročíme, ale tyto tresty stanovily precedent pro budoucnost. Když dostanete 10 % za překročení o 0,3 %, jak bude vypadat trest za překročení rozpočtu o 5 %?" táže se Horner rozzlobený trestem, který jim FIA udělila.
Podle Marka rozpočtová omezení zatím přístup týmů k vývoji monopostů neovlivnila: "Rozpočtové stropy zatím vůbec nic nezměnily. Proč by to mělo být jiné v budoucnosti? Zkrátka musíte vyvíjet lépe," říká odborný poradce Red Bullu.
"Samozřejmě, že nás ovlivnilo to, že můžeme v aerodynamickém tunelu strávit méně hodin jakožto vítězní konstruktéři. Nyní musíme správně zvládnout každý test. Ale nakonec to vždy záleží na kvalitě personálu," pokračuje Marko.
I přes omezení času stráveného v aerodynamickém tunelu věří, že se jich trest za překročení loňského rozpočtu nikterak nedotkne: "Šlo o první rok rozpočtových stropů, pravidla byla vágní. Bylo pozdě na to zareagovat na dodatečná objasnění."
"Vše nám zkontroloval Ernst & Young. Na něco se spoléhat musíte a my jsme věřili, že máme bezpečnostní rezervu ve výši 3 milionů. Nakonec zbylo jen 400 tisíc dolarů. Za tuto částku si Hamilton postaví přední křídlo a Haas celé nové auto," vtipkuje Marko.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.