Jakákoli smutná zpráva zvěstující odchod nějaké významné osobnosti není příjemná. Nejinak je tomu u zakladatele jedné z nejúspěšnějších firem a muže, jenž dokázal ovlivnit motoristický sport.
Narodil se dva roky po jiném Rakušanovi, jenž naše jižní sousedy dokázal získat pro F1 - šlo o Jochena Rindta. Těžko říci, zda byl jeho obchodní cit pro Dietricha (* 20. 5. 1944) inspirací, každopádně už dva roky po jeho titulu mistra světa in memoriam získává osmadvacetiletý Mateschitz marketingový titul. Z hlediska jeho další činnosti byste nejspíš čekali pohyb v oblasti nápojového průmyslu, ale kdepak - nejdřív působil u firmy Unilever (čistící prostředky) a pak zamířil do podniku Blendax (zubní pasty).
Ikonický Red Bull má svůj původ v Asii, kde během thajské služební cesty Mateschitz blíže poznal tonický nápoj a přenesl ho do Evropy. V roce 1984 se na trhu objevuje značka s rudým býkem v logu - ovšem ona vazba na Blendax nezůstala zcela zapomenuta: thajský podnikatel Chaleo Yoovidhya byl u této firmy jeho společníkem. Kolik bylo na počátku tohoto dobrodružství? Přesně 500 000 dolarů.
Ačkoliv se Mateschitz prezentoval v mnoha dalších sportovních odvětvích (letecké závody, hokej a tak bychom mohli pokračovat), od samého počátku věřil v sílu motoristického sportu. Do F1 nahlédl poprvé díky Gerhardu Bergerovi, s nímž uzavřel osobní kontrakt. Na týmové bázi spojil své síly s týmem Sauber (1995) a když zanedlouho kontroloval 60 % podílu stáje, vypadalo to, že zanedlouho bude po oděvním týmu na startu i limonádový.
Mezitím Mateschitz držel finanční ochrannou ruku nad nadějnými piloty v juniorských kategoriích, což vedlo k jeho spojení s Helmutem Markem (F3000 a F3). Bývalý pilot F1, jehož kariéru v této oblasti ukončilo nešťastné zranění oka v Clermont-Ferrandu 1972 se pak stal nedílnou součástí jeho dalšího motoristického působení - dostal roli poradce a lze říci, že se do jisté míry stal takzvanou šedou eminencí.
Důvodem, proč došlo k rozpadu spojení Peter Sauber - Dietrich Mateschitz, byl rok 2001 a angažmá neznámého finského mladíčka Kimi Räikkönena, neboť preferovaným pilotem měl být podle rakouského sponzora Enrique Bernoldi. Brazilci zajistil Red Bull náhradou místo u Arrows, do hledáčku Mateschitze se dostal jeho krajan Christian Klien, jezdící v té době u Jaguaru. Tím se vlastně dostal ve vhodnou dobu na správné místo - když na konci roku 2004 hodlal Ford Motor Company odejít z F1, Mateschitz jednal a za nominální hodnotu měl svůj tým. Pochopitelně další spojení se Sauberem už bylo passé.
Posledním důležitým kamínkem bylo angažmá někdejšího šéfa stáje F3000 Arden - Christian Horner se stal šéfem týmu, na postu pilotů byl stávající jezdec Jaguaru Mark Webber a místo po jeho boku zaujal David Coulthard. Že Dietrich nebyl troškař, naznačuje koupě ikonické stáje Minardi, nově Toro Rosso, u nějž zachoval podnikatel podmínku, že její sídlo zůstane v Itálii. Pak už začal úřadovat Horner a na konci roku 2005 (se štědrou rukou Dietrichovou) angažoval Adriana Neweye jako technického ředitele.
Zmínit musíme i nesmírný talent Sebastiana Vettela - jenž si místo u Red Bullu vydobyl především nečekaným vítězstvím v barvách Toro Rosso 2008. Němec zpočátku zvaný Schumi-Bumi nebo také Minischumi (což slyšel strašně nerad) byl nakonec také u prvního vítězství Red Bullu na čínské trati v roce 2009.
Další roky už jsou nedávnou historií - čtyři Vettelovy tituly a když už Seb ztratil své dominantní postavení v týmu "rudých býků", objevil se sedmnáctiletý Max Verstappen. Když začala drhnout spolupráce s Renaultem na poli motorů, Horner a Marko dokázali Mateschitze přesvědčit, aby navzdory potížím u McLarenu spojil další osudy s japonskou Hondou. Výsledek? Stoupající forma a letos prakticky dominantní Verstappenovo působení.
Dietrich Mateschitz nebyl jen odevzdaným sponzorem v pozadí, za něhož dělali práci ostatní. Neztrácel přehled o své stáji a neváhal také zvednout hlas, hrozící v jistých okamžicích i krajním opatřením. Na druhé straně o něm veřejnost mnoho nevěděla - byl prost skandálů, soukromý život nedával na odiv a média k němu měla přístup hlavně v podobě domácích, tedy rakouských novinářů. Miloval letectví a pyšnil se jedinečnou sbírkou historických strojů, neváhal vynaložit soukromé prostředky na zmrtvýchvstání rakouské trati Österreichring, dnes už Red Bull Ring.
Právě minimum zpráv z jeho osobního života způsobilo, že jeho skon, dle všeho v důsledku dlouhodobých zdravotních problémů, byl pro mnohé překvapivý. Nepodařilo se mu tedy dotáhnout asi poslední zamýšlený projekt, spojení s automobilkou Porsche na poli pohonných jednotek, stejně tak zůstává otázkou, jak po jeho smrti budou nadále fungovat týmy Red Bull a AlphaTauri. Dietrich Mateschitz uzavřel svou bohatou životní pouť 22. října 2022 ve věku 78 let.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.