Jakákoli smutná zpráva zvěstující odchod nějaké významné osobnosti není příjemná. Nejinak je tomu u zakladatele jedné z nejúspěšnějších firem a muže, jenž dokázal ovlivnit motoristický sport.
Narodil se dva roky po jiném Rakušanovi, jenž naše jižní sousedy dokázal získat pro F1 - šlo o Jochena Rindta. Těžko říci, zda byl jeho obchodní cit pro Dietricha (* 20. 5. 1944) inspirací, každopádně už dva roky po jeho titulu mistra světa in memoriam získává osmadvacetiletý Mateschitz marketingový titul. Z hlediska jeho další činnosti byste nejspíš čekali pohyb v oblasti nápojového průmyslu, ale kdepak - nejdřív působil u firmy Unilever (čistící prostředky) a pak zamířil do podniku Blendax (zubní pasty).
Ikonický Red Bull má svůj původ v Asii, kde během thajské služební cesty Mateschitz blíže poznal tonický nápoj a přenesl ho do Evropy. V roce 1984 se na trhu objevuje značka s rudým býkem v logu - ovšem ona vazba na Blendax nezůstala zcela zapomenuta: thajský podnikatel Chaleo Yoovidhya byl u této firmy jeho společníkem. Kolik bylo na počátku tohoto dobrodružství? Přesně 500 000 dolarů.
Ačkoliv se Mateschitz prezentoval v mnoha dalších sportovních odvětvích (letecké závody, hokej a tak bychom mohli pokračovat), od samého počátku věřil v sílu motoristického sportu. Do F1 nahlédl poprvé díky Gerhardu Bergerovi, s nímž uzavřel osobní kontrakt. Na týmové bázi spojil své síly s týmem Sauber (1995) a když zanedlouho kontroloval 60 % podílu stáje, vypadalo to, že zanedlouho bude po oděvním týmu na startu i limonádový.
Mezitím Mateschitz držel finanční ochrannou ruku nad nadějnými piloty v juniorských kategoriích, což vedlo k jeho spojení s Helmutem Markem (F3000 a F3). Bývalý pilot F1, jehož kariéru v této oblasti ukončilo nešťastné zranění oka v Clermont-Ferrandu 1972 se pak stal nedílnou součástí jeho dalšího motoristického působení - dostal roli poradce a lze říci, že se do jisté míry stal takzvanou šedou eminencí.
Důvodem, proč došlo k rozpadu spojení Peter Sauber - Dietrich Mateschitz, byl rok 2001 a angažmá neznámého finského mladíčka Kimi Räikkönena, neboť preferovaným pilotem měl být podle rakouského sponzora Enrique Bernoldi. Brazilci zajistil Red Bull náhradou místo u Arrows, do hledáčku Mateschitze se dostal jeho krajan Christian Klien, jezdící v té době u Jaguaru. Tím se vlastně dostal ve vhodnou dobu na správné místo - když na konci roku 2004 hodlal Ford Motor Company odejít z F1, Mateschitz jednal a za nominální hodnotu měl svůj tým. Pochopitelně další spojení se Sauberem už bylo passé.
Posledním důležitým kamínkem bylo angažmá někdejšího šéfa stáje F3000 Arden - Christian Horner se stal šéfem týmu, na postu pilotů byl stávající jezdec Jaguaru Mark Webber a místo po jeho boku zaujal David Coulthard. Že Dietrich nebyl troškař, naznačuje koupě ikonické stáje Minardi, nově Toro Rosso, u nějž zachoval podnikatel podmínku, že její sídlo zůstane v Itálii. Pak už začal úřadovat Horner a na konci roku 2005 (se štědrou rukou Dietrichovou) angažoval Adriana Neweye jako technického ředitele.
Zmínit musíme i nesmírný talent Sebastiana Vettela - jenž si místo u Red Bullu vydobyl především nečekaným vítězstvím v barvách Toro Rosso 2008. Němec zpočátku zvaný Schumi-Bumi nebo také Minischumi (což slyšel strašně nerad) byl nakonec také u prvního vítězství Red Bullu na čínské trati v roce 2009.
Další roky už jsou nedávnou historií - čtyři Vettelovy tituly a když už Seb ztratil své dominantní postavení v týmu "rudých býků", objevil se sedmnáctiletý Max Verstappen. Když začala drhnout spolupráce s Renaultem na poli motorů, Horner a Marko dokázali Mateschitze přesvědčit, aby navzdory potížím u McLarenu spojil další osudy s japonskou Hondou. Výsledek? Stoupající forma a letos prakticky dominantní Verstappenovo působení.
Dietrich Mateschitz nebyl jen odevzdaným sponzorem v pozadí, za něhož dělali práci ostatní. Neztrácel přehled o své stáji a neváhal také zvednout hlas, hrozící v jistých okamžicích i krajním opatřením. Na druhé straně o něm veřejnost mnoho nevěděla - byl prost skandálů, soukromý život nedával na odiv a média k němu měla přístup hlavně v podobě domácích, tedy rakouských novinářů. Miloval letectví a pyšnil se jedinečnou sbírkou historických strojů, neváhal vynaložit soukromé prostředky na zmrtvýchvstání rakouské trati Österreichring, dnes už Red Bull Ring.
Právě minimum zpráv z jeho osobního života způsobilo, že jeho skon, dle všeho v důsledku dlouhodobých zdravotních problémů, byl pro mnohé překvapivý. Nepodařilo se mu tedy dotáhnout asi poslední zamýšlený projekt, spojení s automobilkou Porsche na poli pohonných jednotek, stejně tak zůstává otázkou, jak po jeho smrti budou nadále fungovat týmy Red Bull a AlphaTauri. Dietrich Mateschitz uzavřel svou bohatou životní pouť 22. října 2022 ve věku 78 let.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.