Jakákoli smutná zpráva zvěstující odchod nějaké významné osobnosti není příjemná. Nejinak je tomu u zakladatele jedné z nejúspěšnějších firem a muže, jenž dokázal ovlivnit motoristický sport.
Narodil se dva roky po jiném Rakušanovi, jenž naše jižní sousedy dokázal získat pro F1 - šlo o Jochena Rindta. Těžko říci, zda byl jeho obchodní cit pro Dietricha (* 20. 5. 1944) inspirací, každopádně už dva roky po jeho titulu mistra světa in memoriam získává osmadvacetiletý Mateschitz marketingový titul. Z hlediska jeho další činnosti byste nejspíš čekali pohyb v oblasti nápojového průmyslu, ale kdepak - nejdřív působil u firmy Unilever (čistící prostředky) a pak zamířil do podniku Blendax (zubní pasty).
Ikonický Red Bull má svůj původ v Asii, kde během thajské služební cesty Mateschitz blíže poznal tonický nápoj a přenesl ho do Evropy. V roce 1984 se na trhu objevuje značka s rudým býkem v logu - ovšem ona vazba na Blendax nezůstala zcela zapomenuta: thajský podnikatel Chaleo Yoovidhya byl u této firmy jeho společníkem. Kolik bylo na počátku tohoto dobrodružství? Přesně 500 000 dolarů.
Ačkoliv se Mateschitz prezentoval v mnoha dalších sportovních odvětvích (letecké závody, hokej a tak bychom mohli pokračovat), od samého počátku věřil v sílu motoristického sportu. Do F1 nahlédl poprvé díky Gerhardu Bergerovi, s nímž uzavřel osobní kontrakt. Na týmové bázi spojil své síly s týmem Sauber (1995) a když zanedlouho kontroloval 60 % podílu stáje, vypadalo to, že zanedlouho bude po oděvním týmu na startu i limonádový.
Mezitím Mateschitz držel finanční ochrannou ruku nad nadějnými piloty v juniorských kategoriích, což vedlo k jeho spojení s Helmutem Markem (F3000 a F3). Bývalý pilot F1, jehož kariéru v této oblasti ukončilo nešťastné zranění oka v Clermont-Ferrandu 1972 se pak stal nedílnou součástí jeho dalšího motoristického působení - dostal roli poradce a lze říci, že se do jisté míry stal takzvanou šedou eminencí.
Důvodem, proč došlo k rozpadu spojení Peter Sauber - Dietrich Mateschitz, byl rok 2001 a angažmá neznámého finského mladíčka Kimi Räikkönena, neboť preferovaným pilotem měl být podle rakouského sponzora Enrique Bernoldi. Brazilci zajistil Red Bull náhradou místo u Arrows, do hledáčku Mateschitze se dostal jeho krajan Christian Klien, jezdící v té době u Jaguaru. Tím se vlastně dostal ve vhodnou dobu na správné místo - když na konci roku 2004 hodlal Ford Motor Company odejít z F1, Mateschitz jednal a za nominální hodnotu měl svůj tým. Pochopitelně další spojení se Sauberem už bylo passé.
Posledním důležitým kamínkem bylo angažmá někdejšího šéfa stáje F3000 Arden - Christian Horner se stal šéfem týmu, na postu pilotů byl stávající jezdec Jaguaru Mark Webber a místo po jeho boku zaujal David Coulthard. Že Dietrich nebyl troškař, naznačuje koupě ikonické stáje Minardi, nově Toro Rosso, u nějž zachoval podnikatel podmínku, že její sídlo zůstane v Itálii. Pak už začal úřadovat Horner a na konci roku 2005 (se štědrou rukou Dietrichovou) angažoval Adriana Neweye jako technického ředitele.
Zmínit musíme i nesmírný talent Sebastiana Vettela - jenž si místo u Red Bullu vydobyl především nečekaným vítězstvím v barvách Toro Rosso 2008. Němec zpočátku zvaný Schumi-Bumi nebo také Minischumi (což slyšel strašně nerad) byl nakonec také u prvního vítězství Red Bullu na čínské trati v roce 2009.
Další roky už jsou nedávnou historií - čtyři Vettelovy tituly a když už Seb ztratil své dominantní postavení v týmu "rudých býků", objevil se sedmnáctiletý Max Verstappen. Když začala drhnout spolupráce s Renaultem na poli motorů, Horner a Marko dokázali Mateschitze přesvědčit, aby navzdory potížím u McLarenu spojil další osudy s japonskou Hondou. Výsledek? Stoupající forma a letos prakticky dominantní Verstappenovo působení.
Dietrich Mateschitz nebyl jen odevzdaným sponzorem v pozadí, za něhož dělali práci ostatní. Neztrácel přehled o své stáji a neváhal také zvednout hlas, hrozící v jistých okamžicích i krajním opatřením. Na druhé straně o něm veřejnost mnoho nevěděla - byl prost skandálů, soukromý život nedával na odiv a média k němu měla přístup hlavně v podobě domácích, tedy rakouských novinářů. Miloval letectví a pyšnil se jedinečnou sbírkou historických strojů, neváhal vynaložit soukromé prostředky na zmrtvýchvstání rakouské trati Österreichring, dnes už Red Bull Ring.
Právě minimum zpráv z jeho osobního života způsobilo, že jeho skon, dle všeho v důsledku dlouhodobých zdravotních problémů, byl pro mnohé překvapivý. Nepodařilo se mu tedy dotáhnout asi poslední zamýšlený projekt, spojení s automobilkou Porsche na poli pohonných jednotek, stejně tak zůstává otázkou, jak po jeho smrti budou nadále fungovat týmy Red Bull a AlphaTauri. Dietrich Mateschitz uzavřel svou bohatou životní pouť 22. října 2022 ve věku 78 let.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.