Jakákoli smutná zpráva zvěstující odchod nějaké významné osobnosti není příjemná. Nejinak je tomu u zakladatele jedné z nejúspěšnějších firem a muže, jenž dokázal ovlivnit motoristický sport.
Narodil se dva roky po jiném Rakušanovi, jenž naše jižní sousedy dokázal získat pro F1 - šlo o Jochena Rindta. Těžko říci, zda byl jeho obchodní cit pro Dietricha (* 20. 5. 1944) inspirací, každopádně už dva roky po jeho titulu mistra světa in memoriam získává osmadvacetiletý Mateschitz marketingový titul. Z hlediska jeho další činnosti byste nejspíš čekali pohyb v oblasti nápojového průmyslu, ale kdepak - nejdřív působil u firmy Unilever (čistící prostředky) a pak zamířil do podniku Blendax (zubní pasty).
Ikonický Red Bull má svůj původ v Asii, kde během thajské služební cesty Mateschitz blíže poznal tonický nápoj a přenesl ho do Evropy. V roce 1984 se na trhu objevuje značka s rudým býkem v logu - ovšem ona vazba na Blendax nezůstala zcela zapomenuta: thajský podnikatel Chaleo Yoovidhya byl u této firmy jeho společníkem. Kolik bylo na počátku tohoto dobrodružství? Přesně 500 000 dolarů.
Ačkoliv se Mateschitz prezentoval v mnoha dalších sportovních odvětvích (letecké závody, hokej a tak bychom mohli pokračovat), od samého počátku věřil v sílu motoristického sportu. Do F1 nahlédl poprvé díky Gerhardu Bergerovi, s nímž uzavřel osobní kontrakt. Na týmové bázi spojil své síly s týmem Sauber (1995) a když zanedlouho kontroloval 60 % podílu stáje, vypadalo to, že zanedlouho bude po oděvním týmu na startu i limonádový.
Mezitím Mateschitz držel finanční ochrannou ruku nad nadějnými piloty v juniorských kategoriích, což vedlo k jeho spojení s Helmutem Markem (F3000 a F3). Bývalý pilot F1, jehož kariéru v této oblasti ukončilo nešťastné zranění oka v Clermont-Ferrandu 1972 se pak stal nedílnou součástí jeho dalšího motoristického působení - dostal roli poradce a lze říci, že se do jisté míry stal takzvanou šedou eminencí.
Důvodem, proč došlo k rozpadu spojení Peter Sauber - Dietrich Mateschitz, byl rok 2001 a angažmá neznámého finského mladíčka Kimi Räikkönena, neboť preferovaným pilotem měl být podle rakouského sponzora Enrique Bernoldi. Brazilci zajistil Red Bull náhradou místo u Arrows, do hledáčku Mateschitze se dostal jeho krajan Christian Klien, jezdící v té době u Jaguaru. Tím se vlastně dostal ve vhodnou dobu na správné místo - když na konci roku 2004 hodlal Ford Motor Company odejít z F1, Mateschitz jednal a za nominální hodnotu měl svůj tým. Pochopitelně další spojení se Sauberem už bylo passé.
Posledním důležitým kamínkem bylo angažmá někdejšího šéfa stáje F3000 Arden - Christian Horner se stal šéfem týmu, na postu pilotů byl stávající jezdec Jaguaru Mark Webber a místo po jeho boku zaujal David Coulthard. Že Dietrich nebyl troškař, naznačuje koupě ikonické stáje Minardi, nově Toro Rosso, u nějž zachoval podnikatel podmínku, že její sídlo zůstane v Itálii. Pak už začal úřadovat Horner a na konci roku 2005 (se štědrou rukou Dietrichovou) angažoval Adriana Neweye jako technického ředitele.
Zmínit musíme i nesmírný talent Sebastiana Vettela - jenž si místo u Red Bullu vydobyl především nečekaným vítězstvím v barvách Toro Rosso 2008. Němec zpočátku zvaný Schumi-Bumi nebo také Minischumi (což slyšel strašně nerad) byl nakonec také u prvního vítězství Red Bullu na čínské trati v roce 2009.
Další roky už jsou nedávnou historií - čtyři Vettelovy tituly a když už Seb ztratil své dominantní postavení v týmu "rudých býků", objevil se sedmnáctiletý Max Verstappen. Když začala drhnout spolupráce s Renaultem na poli motorů, Horner a Marko dokázali Mateschitze přesvědčit, aby navzdory potížím u McLarenu spojil další osudy s japonskou Hondou. Výsledek? Stoupající forma a letos prakticky dominantní Verstappenovo působení.
Dietrich Mateschitz nebyl jen odevzdaným sponzorem v pozadí, za něhož dělali práci ostatní. Neztrácel přehled o své stáji a neváhal také zvednout hlas, hrozící v jistých okamžicích i krajním opatřením. Na druhé straně o něm veřejnost mnoho nevěděla - byl prost skandálů, soukromý život nedával na odiv a média k němu měla přístup hlavně v podobě domácích, tedy rakouských novinářů. Miloval letectví a pyšnil se jedinečnou sbírkou historických strojů, neváhal vynaložit soukromé prostředky na zmrtvýchvstání rakouské trati Österreichring, dnes už Red Bull Ring.
Právě minimum zpráv z jeho osobního života způsobilo, že jeho skon, dle všeho v důsledku dlouhodobých zdravotních problémů, byl pro mnohé překvapivý. Nepodařilo se mu tedy dotáhnout asi poslední zamýšlený projekt, spojení s automobilkou Porsche na poli pohonných jednotek, stejně tak zůstává otázkou, jak po jeho smrti budou nadále fungovat týmy Red Bull a AlphaTauri. Dietrich Mateschitz uzavřel svou bohatou životní pouť 22. října 2022 ve věku 78 let.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.