KVALIFIKACE GP SINGAPURU: Pneumatikový horror svědčil Leclercovi, Verstappen neměl dost paliva

Sainzovi v Singapuru nevycházely první pokusy, jeho týmový kolega Leclerc má ve sbírce další pole-position
Sainzovi v Singapuru nevycházely první pokusy, jeho týmový kolega Leclerc má ve sbírce další pole-position, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 1. října 2022 16:04 | akt. 1. října 2022 16:41
Sdílej:

Kvalifikace byla do jisté míry ovlivněna deštěm, který sice před jejím začátkem ustal, ale mokrá trať, vysoká vlhkost vzduchu a tím pádem pomalejší vysychání znamenalo pro všechny piloty velmi složité podmínky.

Asijské podnebí znamenalo doslova ruletu a v mnohých případech ovlivnilo dění na trati, i když žádný velký třesk se neodehrál. Teplota vzduchu a trati byla téměř shodná (26°C resp. 27-28°C), vysoká vlhkost vzduchu 81 % a menší větřík - 3,9 km/h - byly kulisou kvalifikace pod umělým osvětlením.

Q1 - 18 minut

Všichni piloti se na trať vydali na zeleně označených pneumatikách, protože i když už nepršelo, zejména ve třetím sektoru ještě na mnoha místech stála voda. První zaznamenaný čas měl na kontě Russell (1:57,099), ale poté vyjeli jeho kolegové a postupně sráželi hodnoty níž a níž. Překvapil Lance Stroll (1.56,997), naopak první pokus nevyšel Saizovi (1:58,131). Záhy se však Ferrari dostaly do kondice (Leclerc 1:55,054), ale šikovně si vedl i Hamilton (1:54,689). K vidění bylo několik hodin - Magnussen, Vettel - či výjezdu mimo trať v pasáži před podjezdem tribuny (Albon). Problém měl i Verstappen, jemuž vůz lehce plaval, ale nakonc to byl on, kdo si zajistil nejlepší čas 1:53,057 před Hamiltonem (1:53,161). Smůla provázela Ocona, jehož výkon ovlivnily problémy s brzdami.

Do Q2 nepostoupili: Bottas, Ricciardo, Ocon, Albon, Latifi

Q2 - 15 minut

Trať přeci jenom ztrácela mokrou povahu, ale ze špičky si nikdo při prvních pokusech netroufl zariskovat, třebaže Leclerc se dožadoval zkoušky na slicks. Časy se zkrátily zhruba o jednu vteřinu a když v závěru vyzkoušeli piloti Aston Martinu a Zhou nejměkčí směs a přes jisté zlepšení se do Q3 neprosadili, nepokusili se o to ani ostatní. Tentokrát si dílčí vítězství odnesl Leclerc (1:52,343) před Hamiltonem (1:52,691) a Verstappenem (1:52,723). Vettel svou nadějně rozjetou jízdu skončil chybou před podjezdem tribuny, jinak jeho první vlaštovka na slicks mohla být úspěšná. Pořádným překvapením byl výkon Russella, jenž nedokázal přes veškerou snahu zlepšit svůj čas na postup do závěrečného dějství.

Do Q3 nepostoupili: Russell, Stroll, Schumacher, Vettel, Zhou

Q3 - 12 minut

Boj nervů začal v samotném začátku, nakonec zariskovali až na Magnussena a Cunodu všichni ostatní a nasadili nejměkčí směs. Třeba pro Leclerca, jenž chtěl původně ještě jednou intermediate to znamenalo malé zdržení. Verstappen se hodně pral se svým vozem a výsledkem byl překvapivě nepovedený čas 1:56,940, ale jak se pneumatiky začaly zahřívat, bylo jasné, že rozhodnou opravdu poslední metry a vteřiny. Stačí porovnat první relevantní časy pětice Verstappen - Pérez - Leclerc - Sainz - Hamilton (1:54,293 - 1:51,747 - 1:51,881 - 1:52,234 - 1:51,099) s finálními pokusy. Prakticky všichni piloti kroužili i čtyři kola za sebou a bez problémů zdolali hranici 1:50,00, ovšem zajímavé je, že poslední pokusy nevyšly podle očekávání Pérezovi a Hamiltonovi, třebaže čas zajeli až po Leclercovi - a skutečně každé kolo blíž cíli mělo rychlejší potenciál - Hamilton dokonce před posledním pokusem zajel pomalé kolo, aby si co nejlépe nachystal pneumatiky. Verstappen i přes drobné chyby rozjel poslední kolo hodně nadějně, ovšem k jeho překvapení ho tým povolal do pit-lane, což Holanďan značně rozladěně komentoval - příčinou byl nedostatek paliva, což tým potvrdil; podle časomíry však měl reálně na pohodlné zdolání Leclercova času...

Stalo se