Ve Formuli 1 - jako ostatně ve všech sportovních i jiných odvětvích - existují kuriozity, na nichž je v mnoha směrech zajímavé, že jen málokdo si je uvědomí. A ještě nad nimi musíme dost hloubat, abychom vychytali všechny "vedlejší účinky".
Světové agentury zaznamenaly, že novým vedoucím mužem v poněkud atypické kategorii se stal Fernando Alonso. Dvojnásobný mistr světa a vítěz 32 Grand Prix se v nedělním závodě probojoval před Michaela Schumachera. Od jeho debutu v australském Melbourne po klání v ulicích Baku uteklo 21 let, 3 měsíce a 8 dní (pro pořádek, sedminásobný šampion držel prvenství výkonem o osm dní menším).
Teď se dostáváme k těm "vedlejším účinkům". Asi jen málokdo neví, že Španěl měl ve své kariéře hned dvě pauzy - po svém úvodním ročníku v barvách Minardi, kde sice nezískal ani bod, ale odvedl vynikající práci po stránce spolehlivosti, si od F1 na rok odpočinul, třebaže už jako smluvní pilot Renaultu; v týmu však tehdy jezdili Jarno Trulli a Jenson Button. Když se pak Fernando objevil ve žlutomodrých barvách francouzské stáje, nabral strmý kurs - první vítězství v Maďarsku 2003 a následovaly dva tituly (2005 a 2006). Druhá pauza rodáka z Ovidea trvala roky dva a po ní nastalo cosi jako "back to the roots", neboli návrat ke kořenům, i když už to není tým stejného jména.
Je vůbec zajímavé, že první tři piloti s nejdelší kariérou v F1 na tom jsou podobně jako Fernando, jen s tím rozdílem, že jejich přerušení působení ve světě "šíleně rychlých kol" nastalo jen jednou. Michael Schumacher byl navíc znevýhodněn faktem, že v F1 debutoval až před začátkem poslední třetiny roku 1991 - navíc jeho přestávka byla tříletá (2007-2009). Kimi Räikkönen si vybral dovolenou v období 2010-2011.
Takže nejlepším pilotem, jenž strávil svůj čas v F1 v jednom zátahu, je Brazilec Rubens Barrichello, jehož jsme na okruzích Grand Prix vídali od 14. března 1993 do 27. listopadu 2011. Oněch 323 čárek za absolvované závody doplňují tři případy, kdy do závodu nenastoupil, ale v tréninku se na tratích objevil - vedle dvou technických potíží to byla především hrozivá nehoda v tragické GP San Marina 1994. Usměvavý Rubens Conçalves Barrichello v souboji na dálku se svými soupeři v tabulce doplatil na fakt, že inflace závodu od roku 2011 nabrala směr vzhůru...
Malou perličku na závěr - v této statistice je hodnocen samozřejmě závodní výkon, i když i tady můžeme najít jemné nuance. Pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio jel první závod památného 13. května 1950 v britském Silverstone, kde "to vlastně všechno začalo". V závodním režimu se zcela určitě posadil do Mercedesu W196 v rámci nostalgického klání v ulicích Long Beach při slavnostním vstupu této americké trati do světa F1. To se psal 27. březen 1976 a tím se dostáváme k odstupu, na nějž by Fernando musel ještě dlouho "pracovat": 25 let, 11 měsíců a 325 dní. Pochopitelně oponenti budou tvrdit, že nešlo o oficiální závod F1 a mají pravdu, pak ale onen rekordní zápis je třeba přesně definovat: Doba od debutu po poslední odjetý závod v oficiálním mistrovství světa F1 absolvovaná pilotem... Jen na okraj, Fangio v onom nostalgickém závodě historických vozů královské formule dojel třetí.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.