Haas do sezóny vstoupil s velmi konkurenceschopným vozem, což se podezřívavým soupeřům moc nezdá. Proto žádají Mezinárodní automobilovou federaci, aby prověřila spolupráci americké stáje s Ferrari, od kterého odebírá motory. Aerodynamický vývoj totiž probíhá pod jednou střechou.
Něco podobného jsme zažívali před dvěma roky, kdy byl Racing Point (nyní Aston Martin) nakonec potrestán za nepovolené kopírování Mercedesu. Nyní padá podezření na velmi rychlý Haas, jenž pro změnu úzce spolupracuje s Ferrari. I když se jedná o velmi malý tým, navrátilec Kevin Magnussen s jeho zcela novým vozem do sezóny 2022 vtrhnul pátým místem v Bahrajnu, soupeřům z toho obrazně spadla brada.
"Bylo to trochu překvapením. Nečekal jsem, že se vyvážení v konkurenceschopnosti týmů změní po tak velké změně v pravidlech, protože to nahrává spíše týmům s věším know-how a lepší infrastrukturou," podivuje se například šéf Alpine Otmar Szafnauer.
Před dvěma roky vedl potrestaný "růžový Mercedes," má tedy zkušenosti s tím, jak se pohybovat na hraně pravidel. Své pochybnosti již dal najevo představitelům řídicího orgánu: "Jsem si jistý, že to FIA prošetří a dojde k těm správným záměrům, pokud jde o to, jak jsou si tato dvě auta podobná."
Určité pochybnosti ale mají také představitelé ostatních týmů. Moc tomu nepřidává ani to, že Haas část svého týmu přesunulo do Maranella. "Pro nás jde o otázku principu. Dva týmy by neměly mít společného nic víc než motor a vnitřní části převodovky," upozorňuje šéf McLarenu Andreas Seidl.
"Nemělo by docházet k žádnému sdílení infrastruktury. Nebezpečí spočívá v tom, že sdílení informací zlepší B-tým a zároveň také pomůže A-týmu," vysvětluje šéf McLarenu, jenž odebírá pohonné jednotky od Mercedesu.
V padoku se dokonce mluvilo o tom, že Ferrari kvůli tomu trochu utlumilo výkon svého nového motoru, který je momentálně nejvýkonnější v poli. "To je ale nesmysl," okomentoval ji šéf Haasu Günther Steiner.
A zároveň popírá veškeré zprávy o nepovolené spolupráci s Ferrari: "Každý, kdo se chce dostat dovnitř, musí použít vlastní dveře. Naše počítačové systémy jsou zcela oddělené. Nechodí tam nikdo z F1 oddělení Ferrari!"
Moc mu ale nevěří ani šéf Mercedesu: "My se učíme. Máme 2000 zaměstnanců, v minulosti jsme byli velmi úspěšní, a nyní se trápíme s týmy, které jsou mnohem menší. Musejí odvádět skvělou práci," komentuje Toto Wolff.
"Výměna zaměstnanců mezi dvěma týmy a fyzická blízkost infrastruktury vytváří sváry, které nejsou dobré pro náš sport. Když ale odvedete dobrou práci, zasloužíte si za to uznání a ne zpochybňování. Proto musíme najít řešení s ohledem na budoucnost, abychom zabránili spolupracím mezi dvěma týmy, které si jsou příliš blízko," uvádí Wolff s odkazem na kooperaci Haasu s Ferrari.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.