Podruhé v letošní sezóně dosáhl Aston Martin na stříbrnou příčku, byť v jistých pasážích zkušený Sebastian Vettel pošilhával i po metě nejvyšší. Po závodě však přišla studená sprcha v podobě diskvalifikace. Nyní Aston Martin hodlá podniknout další kroky.
Jak už bylo uvedeno ve včerejších "hot news", hlavním prohřeškem Aston Martinu a potažmo Vettelova vozu byl rozpor s pravidly: podle nich musí v nádrži vozů zůstat minimálně litr paliva kvůli rozboru vzorků, ovšem u Sebastianova monopostu mohli komisaři "vysát" pouhých 0,3 litru.
Tým argumentoval tím, že podle jeho záznamů mělo být v nádrži minimálně 1,74 litru, takže po odběru zmíněného 0,3 litru "někde" zůstalo 1,44 litrů, k němuž se pracovníci FIA nebyli schopni dostat. Podstatné je, že Vettel ani nedojel čestné kolo, svůj Aston Martin odstavil před předposlední zatáčkou po potížích, které tým označil jako problémy s palivovým čerpadlem. Od této okolnosti odvíjí svůj názor - podle zástupců týmu je porucha čerpadla důvodem, proč z vozu nelze dostat zbývající palivo.
Vůz zůstal v Maďarsku v prostoru střeženém FIA a další práce ohledně chybějícího paliva budou provedeny během pondělí v technickém zázemí FIA poté, co sem bude monopost z dějiště poslední Grand Prix před letní přestávkou transportován. Tento postup také dává Aston Martinu čas zvážit možnost případného odvolání.
"Mohu potvrdit, že je naším záměrem podat odvolání. Jakmile se dozvíme více, budeme se moci rozhodnout - pokud budou podmínky vhodné pro odvolání, podáme ho, v opačném případě necháme věc být tak, jak je. Pořád máme na případnou reakci 96 hodin. Naše výpočty hovoří jasně, po odebrání 300 ml vzorku by v autě mělo být stále 1,44 litru paliva. Musíme FIA prokázat, že ono množství ve voze skutečně je a 300 ml stačí na rozbor paliva. To bude základ odvolání. Auto je pod dozorem, prohlédněme ho, najděme palivo a spočítáme ho. Musíme to zjistit," uvedl Otmar Szafnauer.
Jak už bylo řečeno, jedním z možných příčin "úniku" pohonných hmot je porouchané palivové čerpadlo. I k tomu se Szafnauer vyjádřil: "Zatím nemám přesné informace, protože jsme ho nemohli rozebrat. Ale z nějakého důvodu tato součást nenasála z auta zmíněnou část paliva. Můžeme vypočítat, kolik pohonných hmot v autě je, protože máme přesné informace, kolik jsme natankovali a protože měřič průtoku paliva FIA poskytuje přesný oficiální záznam, kolik ho bylo během závodu odčerpáno. Spočítali jsme počáteční množství, průtokoměr ověřený FIA poskytl údaj, kolik Vettel během závodu projel paliva. Rozdíl mezi těmito dvěma hodnotami by měl být výsledkem zbytkového množství. Podle něj by to mělo být 1,74 litru. FIA nyní prověřuje průtokoměr, mají všechny data, my jim poskytujeme informace o množství na začátku závodu, které si kdykoli mohou zkontrolovat - všechno mají k dispozici. Náš problém spočívá v tom, že pravidla jasně uvádějí, že po závodě musí být z vozidla fyzicky získán litr pohonných hmot. Je to ale staré pravidlo, které bylo zavedeno ještě v dobách, kdy všechna tato měření nebyla k dispozici," uzavírá Szafnauer.
Na některých webových stránkách (například motorsport.com) Vettel nadále figuruje na druhém místě - ovšem bez onoho čísla, znamenající 2. pozici. Vysvětlivka pak upozorňuje, že jde stále o prozatímní klasifikaci závodu a její definitivní potvrzení bude zveřejněno až po vyřešení odvolacího řízení ze strany Aston Martinu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.