Lewis Hamilton šturmoval ve své snaze dostihnout vedoucího Maxe Verstappena a ze svého průběžného třetího místa nejdřív potřeboval zdolat týmového kolegu Valtteri Bottase. Finský pilot před sezónou prohlásil, že už nebude takový otloukánek a neprodá svou kůži zadarmo.
Na trati to tak i vypadalo. Když se oba Mercedesy už v poměrně těsném kontaktu hnaly po cílové rovince do 52. kola, zazněl z boxové zídky pokyn Bottasovi, aby kolegu příliš nezdržoval. Lewis už byl ve třetí zatáčce Renault v těsném závěsu, ale Valtteri nadále hájil svou pozici až na protilehlou rovinku, kde Hamilton za využití DRS najel před zatáčkou La Caixa na vnitřní stranu a týmového kolegu předstihl. V depu "třícípé hvězdy" asi nebyli někteří daleko lehkému infarktu, bezprostřední prostřih na Toto Wolffa jasně naznačoval, že s tímhle řešením rozhodně spokojený nebyl.
V konečném důsledku to pro oba piloty znamenalo určitou ztrátu, dokonce se hovoří až o 4 vteřinách. Čekalo se proto, jak se k této Bottasově "vzpouře" vyjádří sami jezdci a tým. Po závodě pochopitelně emoce poněkud opadly a tak se vysvětlení neslo ve smířlivém duchu.
"Určitě jsem ho mohl pustit o něco dřív, ale jel jsem svůj vlastní závod, takže jsem i já musel kalkulovat. Potřeboval jsem se dostat k Leclercovi dřív, než bude v »boxovém okně«, abych mohl i já zastavit a pokusit se zabojovat o prémiový bod. Hlavně ale opět říkám, že jsem jel vlastní závod. Dostal jsem pokyn, abych ho příliš nezdržoval, ale já tu nejsem, abych někoho pouštěl, nýbrž abych závodil," podal svou verzi Bottas.
"Upřímně, nevěděl jsem, že dostal nějaký pokyn, takže jsem si v duchu říkal, že spolu závodíme, což je pro mě v naprostém pořádku, zvláště v této fázi sezóny. Tak jsem to vyhodnotil, držel se za ním a pokusil se ho předjet. Když jsme se blížili k zatáčce 10, projevily se zásadně rozdílné strategie, takže v nějakém bodě jsem se před něj dostat musel, měl jsem lepší pneumatiky. Najížděli jsme do zatáčky 10, myslel jsem, že tam je dostatečná mezera, Valtteri se zachoval absolutně férově. Předpokládám, že jsem ho moc nezdržel," volil smířlivý tón Hamilton.
"Piloti při závodě mají své instinkty. Lewis však měl úplně jinou strategii, takže k výměně mohlo dojít rychleji. Nakonec jsme dokázali zvítězit, ale chápu, že Valtteri měl zase těžký den a tudíž je i naštvaný. Kdybychom neuspěli, byl bych mnohem kritičtější, ale koneckonců se z této zkušenosti můžeme poučit. A to na obě strany, budeme o tom diskutovat, ale přátelskou formou," prohlásil Wolff, jenž chápal Bottasovu frustraci kvůli výměně míst, ale údajně neměl žádné velké obavy, že by tato situace měla dopad na konečný výsledek týmu.
Jenže ono se ne nadarmo říká "není šprochu..." Pokud chtěl Bottas bojovat o nejrychlejší kolo a pokrýt si Leclerca, měl situaci nejen velmi jednoduchou, protože Monačan jel za ním a navíc tým Ferrari mu dal do vysílačky pokyn, že zkusí závod dojet na středně tvrdé směsi, kterou Charles nasadil v 29. kole. Paradoxně by pro Bottase tedy bylo lepší, kdyby Lewise pustil dříve a v jeho závětří se pokusil vyvézt a nějaký ten čas nahnat. Místo toho se pustil do sveřepého boje a naopak sám nějaký čas ztratil.
Že Leclerc opravdu nebyl jeho zásadním soupeřem, naznačuje skutečnost, že když Fin v 54. kole zajel do boxů k výměně, pilota Ferrari velmi snadno zdolal o tři kola později. To, že i Leclerc později zajel do boxů už na věci nic nemění - u Ferrari, vědomi si náskoku na Péreze, jenž rovněž zkusil štěstí s bojem o nejrychlejší kolo a zastavil v boxech (58. kolo), mohli Monačana povolat do boxů víceméně "na jistotu", protože žádné přímé nebezpečí odnikud nehrozilo a bylo by hloupé ztratit dobrý výsledek kvůli nějakému defektu pneumatik.
Z hlediska boje o nejrychlejší kolo tak nejenže zajel do boxů příliš brzy, ale navíc svou zastávkou poskytl velkorysý prostor Verstappenovi. Ten už dlouho před Hamiltonovým převzetím vedoucí pozice v 60. kole tušil, že první místo neobhájí. Když klesl na druhou příčku, vzápětí si zajel do boxů pro čerstvou směs a Bottasovi s přehledem jeho nejrychlejší kolo sebral.
Nemilé věci se na veřejnost příliš ochotně nevynášejí. V onom uklidňujícím prohlášení jaksi zanikla i zkušenost, že Bottas (už poněkolikáté) nebyl schopen během závodu ohrozit významněji pozici Verstappena, ačkoliv měl zhruba stejnou strategii jako on. Pak se ono prohlášení o vlastním závodě, kdy vlastně jel poněkud tristní sólo, jeví v lehce odlišném světle.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.