Lewis Hamilton šturmoval ve své snaze dostihnout vedoucího Maxe Verstappena a ze svého průběžného třetího místa nejdřív potřeboval zdolat týmového kolegu Valtteri Bottase. Finský pilot před sezónou prohlásil, že už nebude takový otloukánek a neprodá svou kůži zadarmo.
Na trati to tak i vypadalo. Když se oba Mercedesy už v poměrně těsném kontaktu hnaly po cílové rovince do 52. kola, zazněl z boxové zídky pokyn Bottasovi, aby kolegu příliš nezdržoval. Lewis už byl ve třetí zatáčce Renault v těsném závěsu, ale Valtteri nadále hájil svou pozici až na protilehlou rovinku, kde Hamilton za využití DRS najel před zatáčkou La Caixa na vnitřní stranu a týmového kolegu předstihl. V depu "třícípé hvězdy" asi nebyli někteří daleko lehkému infarktu, bezprostřední prostřih na Toto Wolffa jasně naznačoval, že s tímhle řešením rozhodně spokojený nebyl.
V konečném důsledku to pro oba piloty znamenalo určitou ztrátu, dokonce se hovoří až o 4 vteřinách. Čekalo se proto, jak se k této Bottasově "vzpouře" vyjádří sami jezdci a tým. Po závodě pochopitelně emoce poněkud opadly a tak se vysvětlení neslo ve smířlivém duchu.
"Určitě jsem ho mohl pustit o něco dřív, ale jel jsem svůj vlastní závod, takže jsem i já musel kalkulovat. Potřeboval jsem se dostat k Leclercovi dřív, než bude v »boxovém okně«, abych mohl i já zastavit a pokusit se zabojovat o prémiový bod. Hlavně ale opět říkám, že jsem jel vlastní závod. Dostal jsem pokyn, abych ho příliš nezdržoval, ale já tu nejsem, abych někoho pouštěl, nýbrž abych závodil," podal svou verzi Bottas.
"Upřímně, nevěděl jsem, že dostal nějaký pokyn, takže jsem si v duchu říkal, že spolu závodíme, což je pro mě v naprostém pořádku, zvláště v této fázi sezóny. Tak jsem to vyhodnotil, držel se za ním a pokusil se ho předjet. Když jsme se blížili k zatáčce 10, projevily se zásadně rozdílné strategie, takže v nějakém bodě jsem se před něj dostat musel, měl jsem lepší pneumatiky. Najížděli jsme do zatáčky 10, myslel jsem, že tam je dostatečná mezera, Valtteri se zachoval absolutně férově. Předpokládám, že jsem ho moc nezdržel," volil smířlivý tón Hamilton.
"Piloti při závodě mají své instinkty. Lewis však měl úplně jinou strategii, takže k výměně mohlo dojít rychleji. Nakonec jsme dokázali zvítězit, ale chápu, že Valtteri měl zase těžký den a tudíž je i naštvaný. Kdybychom neuspěli, byl bych mnohem kritičtější, ale koneckonců se z této zkušenosti můžeme poučit. A to na obě strany, budeme o tom diskutovat, ale přátelskou formou," prohlásil Wolff, jenž chápal Bottasovu frustraci kvůli výměně míst, ale údajně neměl žádné velké obavy, že by tato situace měla dopad na konečný výsledek týmu.
Jenže ono se ne nadarmo říká "není šprochu..." Pokud chtěl Bottas bojovat o nejrychlejší kolo a pokrýt si Leclerca, měl situaci nejen velmi jednoduchou, protože Monačan jel za ním a navíc tým Ferrari mu dal do vysílačky pokyn, že zkusí závod dojet na středně tvrdé směsi, kterou Charles nasadil v 29. kole. Paradoxně by pro Bottase tedy bylo lepší, kdyby Lewise pustil dříve a v jeho závětří se pokusil vyvézt a nějaký ten čas nahnat. Místo toho se pustil do sveřepého boje a naopak sám nějaký čas ztratil.
Že Leclerc opravdu nebyl jeho zásadním soupeřem, naznačuje skutečnost, že když Fin v 54. kole zajel do boxů k výměně, pilota Ferrari velmi snadno zdolal o tři kola později. To, že i Leclerc později zajel do boxů už na věci nic nemění - u Ferrari, vědomi si náskoku na Péreze, jenž rovněž zkusil štěstí s bojem o nejrychlejší kolo a zastavil v boxech (58. kolo), mohli Monačana povolat do boxů víceméně "na jistotu", protože žádné přímé nebezpečí odnikud nehrozilo a bylo by hloupé ztratit dobrý výsledek kvůli nějakému defektu pneumatik.
Z hlediska boje o nejrychlejší kolo tak nejenže zajel do boxů příliš brzy, ale navíc svou zastávkou poskytl velkorysý prostor Verstappenovi. Ten už dlouho před Hamiltonovým převzetím vedoucí pozice v 60. kole tušil, že první místo neobhájí. Když klesl na druhou příčku, vzápětí si zajel do boxů pro čerstvou směs a Bottasovi s přehledem jeho nejrychlejší kolo sebral.
Nemilé věci se na veřejnost příliš ochotně nevynášejí. V onom uklidňujícím prohlášení jaksi zanikla i zkušenost, že Bottas (už poněkolikáté) nebyl schopen během závodu ohrozit významněji pozici Verstappena, ačkoliv měl zhruba stejnou strategii jako on. Pak se ono prohlášení o vlastním závodě, kdy vlastně jel poněkud tristní sólo, jeví v lehce odlišném světle.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.