Před půldruhým měsícem jsem shromažďoval materiály pro "šlechtický" článek o nositelích modré krve v F1. Ve snu by mě nenapadlo, že se k jednomu z uvedených jmen tak brzo vrátím a v nejhorší možné kombinaci.
Smutná zpráva dorazila v podvečerních hodinách 22. března z Mount Stuart, rodinného sídla pilota, jehož celé jméno znělo John Colum Crichton-Stuart, sedmý markýz z Bute (případně Dumfries). "Nezlomný duch a energie, která Johnův život provázela, budou celé rodině chybět, stejně jako jeho vřelost a nekonečná láska, kterou svojí rodinu zahrnoval. Jeho srdce bylo pevně zakořeněno na ostrově Bute, kde trávil většinu času. Byl nositelem moderních myšlenek a inspirativním člověkem, jenž změnil rodinný dům na progresivní a funkční zařízení pro širokou veřejnost. Od roku 2005 zpřístupnil zahrady a venkovský statek přenechal charitativní organizaci. Mezi jeho ostrovní projekty patří mezinárodně uznávané Bute Fabrics a v neposlední řadě Kerrylamont Center for Rural Excellence a Bute Yard. Jako filantrop a předseda správní rady Mount Stuart Trust bylo cílem jeho zájmu Skotsko a západní pobřeží," ,můžeme se dočíst v úplném prohlášení Johnovy rodiny. Bývalý pilot zesnul ve večerních hodinách po krátké, těžké nemoci.
Svět ho znal pod jménem Johnny Dumfries (*26. 4. 1958) a honosné aristokratické prostředí opustil krátce po své plnoletosti, aby se věnoval závodní činnosti. Jak už bylo řečeno v uvedeném článku Šlechtici ve Formuli 1 (více zde), začínal skutečně od nuly a první peníze (ač by o ně nikdy nemusel mít nouzi) si vydělával jako řidič transportéru v týmu Franka Williamse. Po úspěšném působení v britském šampionátu F3 (1984) a poněkud rozpačité následující sezóně v F3000 strávil nějaký čas jako testpilot Ferrari a dostal nabídku jezdit po boku Ayrtona Senny ve stáji Lotus. Ayrton prosadil, že původně zvažovaný Derek Warwick nebude angažován, takže druhou volbou byl Dumfries. Jenže nadějný mladík se s novou úlohou nedokázal dobře popasovat.
"Byl jsem z té situace dost vystrašený, všechno to pro mě bylo trochu nešťastné. Warwick byl hodně prosazován, měl dost zastánců, takže to vůči mně nebylo tak docela fér, přestože jsem měl dobré reference. Přitom v Riu to celkem šlo, nebyl jsem na začátek sezóny nějak špatně připraven. Měl jsem za sebou testy s Ferrari (1985) a Lotus si vyzkoušel, takže jsem byl celkem fit. Brazílie mě povzbudila, ale v prvních evropských závodech jsem přestal být konkurenceschopný. Pak jsem v Monte Carlu havaroval v tréninku, což byla katastrofa - moje sebevědomí se zhoršovalo a to pro pilota není nic dobrého," uvedl Johnny v roce 2011 při vzpomínce na své angažmá. V Brazílii při debutu obsadil 9. místo.
On sám litoval faktu, že se do F1 nedostal o rok dříve. "V roce 1984 jsem dominoval a následující sezóna za moc nestála. Bylo by lepší, kdybych nastoupil hned. Navíc v Lotusu byla zvláštní situace. Manažer Peter Warr byl doslova zblázněný do Senny, jako by nikdo jiný neexistoval. Ale pořád to byl jeden z nejlepších týmů a taková nabídka se neodmítá. Jenže pak jsme vyvíjeli novou šestistupňovou převodovku, poklesl počet najetých kilometrů a to na mě mělo deprimující vliv," pokračoval Dumfries.
"Už během sezóny 1986 mi bylo jasné, že se u Lotusu neudržím a moje šance na setrvání v F1 jsou hodně omezené. Potřeboval bych sponzora, jenže jsem ho neměl. Chtěl jsem využít svou šanci a ono se to nepovedlo," shrnul své působení v F1 Dumfries, jenž své kvality předvedl v závodech TWR a v roce 1988 se zapsal s krajanem Andy Wallacem a Holanďanem Janem Lammersem mezi vítěze 24 hodin Le Mans na voze Jaguar XJR-9.
Ve Formuli 1 absolvoval Johnny Dumfries 15 závodů, v Grand Prix Monaka se nedokázal po tréninkové nehodě kvalifikovat. Získal tři body za páté místo v Maďarsku a šesté ve svém posledním závodě v F1 (Austrálie), kromě toho v dalších čtyřech závodech dojel v první desítce. V ostatních závodech cíl neviděl.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.