Když se v médiích objevila zpráva, že na místo zázračně spaseného Romaina Grosjeana usedne Pietro Fittipaldi, málokdo si ve stínu Hamiltonových rekordů uvědomil, že Brazilec svou účastí v Grand Prix Sakhiru přidá do rodinného měšce několik dalších prvenství.
Když se v Grand Prix Velké Británie objevil brazilský mladík Emerson Fittipaldi, nikdo netušil, že začíná jedna velká éra, zvláštní export ze země proslulé kávy, výborné kopané a cukru - ten bude hrát v našem ohlédnutí velkou roli. Reportéři měli problémy si jméno nováčka zapamatovat, a když Emerson využil v Grand Prix USA ve Watkins Glen palivových potíží Mexičana Pedra Rodrigueze, traduje se, že jeden z televizních moderátorů pronesl: "Vyhrává překvapivě Emerson... " Otočil se na kolegu a zeptal se: "Emerson... kdo?" O necelé dva roky později se stal v mistrem světa (opět v tom byl jeden rekord, protože až do roku 2005 byl nejmladším šampionem, než ho o tento post připravil Fernando Alonso), brazilskou novou hvězdu už znal celý svět a dokonce zastínil i jiný jihoamerický idol - fotbalistu Edsona Arantes dos Nascimento, známého jako Pelé.
Rodina Fittipaldi byla doslova prostoupena motorismem - otec Wilson Fittipaldi senior byl významným funkcionářem a především díky němu se Formule 1 dostala i do největší jihoamerické země. Premiérové Grand Prix Brazílie s mistrovským statutem pak byli přítomni všichni - otec i jeho dva synové. Emerson před domácím publikem zvítězil a Wilson junior nenapodobil rekordní záznam z předchozího závodu v Argentině, kdy se bratři stali v historii vůbec první sourozeneckou dvojicí, která dojela na bodovaných příčkách v jednom závodě. Odstoupil v pátém kole kvůli poruše motoru svého Brabhamu, což musel s lítostí konstatovat jeho otec, jenž byl oficiálním moderátorem závodu.
Další rekord unikl Fittipaldiům díky plnění jejich snu - v roce 1974 mohli bojovat bok po boku v jednom týmu, ale Wilson jr. si dal roční pauzu a připravoval vůbec první brazilský monopost v historii F1. S ním také vyjel na trať v roce 1975 a před následující sezónou doslova udolal slavnějšího bratra, už dvojnásobného mistra světa, aby usedl do "nejsladšího vozu světa". Cukrovarnický koncern Copersucar ve spolupráci s leteckou firmou Embraer postavili vůz v duhových barvách, ale s pramalými úspěchy. Wilson se s F1 rozloučil po roce 1975 a stal se šéfem týmu, Emerson v něm strávil trudných pět let. I tady je jedna premiéra: nikdy předtím neseděli bratři ve voze vlastní značky. Nesmí nás mást onen Copersucar, byl to jen sponzor, ostatně velice záhy se začal v souvislosti s brazilským týmem používat termín Fittipaldi.
Uteklo deset let a na startu Grand Prix Jižní Afriky stanul zástupce další generace Fittipaldi - Christian. Syn Wilsona jr. a logicky synovec Emersona v F1 odjel 43 závodů na značkách Minardi a Footwork, velkou díru do světa neudělal, ale připsal si jeden rodinný úspěch, když se v historických bodových tabulkách zařadil před svého otce - a ještě dosáhl zvláštního rekordu: nejspíš jako vůbec první pilot v historii F1 dokázal udělat s autem looping a projet cílem. Povedlo se mu to v GP Itálie 1993 a málokdo věří i záznamu televizních kamer.
Kdo bude mít čas, prostor a pár dalších maličkostí, může napsat o této rodině hodně objemnou publikaci a zmínit se i o skutečnosti, že se v našich krajích stal Brazilec synonymem rychlosti - "jezdí jak Fittipaldi" - a býval rozkošně komolen (zejména dámy rády říkaly Pitipaldi nebo Wilipaldi). A věřte nebo ne, Fitti se dostal i do socialistického seriálu Muž na radnici.. My se prozatím spokojme s tím, že se v neděli - pokud nenastane nepředvídaná situace, stačí vzpomenout, co se letos stalo při prvním záskoku Hülkenbergovi - dočkáme pokračovatele ságy s motorismem úzce spjatého jména; zároveň půjde o vůbec prvního vnuka nějakého závodníka, který to dotáhl do F1. Vydržme ještě čtyři dny...,
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.