Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart už sice dávno odložil přilbu závodníka, ale s F1 je nadále spjat. A protože malý Skot dnes slaví narozeniny, připomeňme si něco z jeho bohatého života, co není obecně známé.
Automobiloví závodníci se neprohánějí jen po závodních tratích. Sir John Young "Jackie" Stewart toho prožil opravdu hodně a často vzpomíná na stinné i veselejší stránky své kariéry. A věren své povaze neváhá přidávat i názory na dění dnešní. Právě současnost by mu ve svém bezpečnostním tažení měla poděkovat, ostatně jeho přízvisko "Apoštol bezpečnosti" hovoří o jeho snaze udělat závody méně rizikovými už před půl stoletím.
Pilot není stroj...Sám Jackie byl menší tělesné konstrukce, což kvitovali konstruktéři závodních vozů, ale on sám dost trpěl různými neduhy. Nejvíc se na něm podepsal vyčerpávající program a s tím související ne vždy kvalitní a často odbývaná strava. Ta byla možná příčinou, že rodák z Miltonu přišel o mistrovský titul.
V roce 1972 dostoupily jeho žaludeční problémy vrcholu. Stewart byl pod kontrolou blízkého přítele dr. Franka Faulknera, který mu předepsal tablety, ale ani on netušil, jak je situace vážná. Před Grand Prix Belgie 1972 odletěl Stewart do "staré cihelny", kde komentoval závod 500 mil Indianapolis. Těsně před závodem mu však praskl žaludeční vřed. Jackie se sebezapřením splnil svou povinnost, ale pak už dál nemohl. S účastí v belgickém závodě byl ámen, ale Stewart si spočítal, že operace by znamenala téměř půlroční pauzu, proto zvolil alternativní léčbu injekcemi.
Sláva občas opravdu pomůžeStewartova spolupráce s reklamní agenturou McCormack mu - dle jeho vlastních slov - dokonce zachránila kůži, jak si Jackie vzpomíná. Jednou řídil za poměrně nevlídného zimního počasí ve švýcarských horách vůz a vletěl do pasti - v zatáčce dostal smyk a jedinou jeho šancí byla otevřená garáž u nějakého domu. Stewart tam zamířil, ovšem už nedokázal zastavit a přídí svého auta značně pochroumal vozidlo v ní stojící. Hlukem přivolaný majitel nejdřív hrál všemi barvami, ale když vzápětí zjistil, kdo mu naboural jeho plechového miláčka, málem ještě pilotu Formule 1 děkoval.
Když ještě Stewart jezdil za Lolu sérii Can-Am, potýkal se on i jeho soupeři na trati v Edmontonu s poměrně nebezpečnou zdí, lemující jednu zatáčku. Jenže stála na soukromém pozemku údajně poněkud nerudného majitele. Stewart ho tedy navštívil a vzápětí se zjistilo, že i on je Skot. Padlo několik skleniček whisky, oba pánové i něco snědli a Stewart pak zvolna zavedl řeč na předmět své návštěvy. Jeho hostitel ho ani nenechal domluvit: "Aha, ta hloupá zeď, tu stejně hodlám zbourat..." Stačilo říci, že by to pan Stewart uvítal, protože je pro závodníky nebezpečná a při dalším podniku už měli piloti o starost méně.
Na F1 se nezapomínáStewart opustil aktivní kariéru pilota F1 na sklonku roku 1973, kdy jeho psychiku dorazila smrtelná havárie jeho týmového kolegy Françoise Ceverta. Málokdo ovšem ví, že další příčinou bylo nervové zhroucení jeho ženy Helen v hotelovém pokoji. Jackie tehdy odmítl i jenom symbolickou účast v závodě, přestože by to byla jubilejní 100. Grand Prix.
Do vozů F1 ale usedal, občas dostal možnost si otestovat téměř celé startovní pole (s výjimkou Ferrari), takže vyzkoušel třeba Brabham osazený Alfou Romeo i novátorský Renault s přeplňovaným motorem. Dokonce spolupracoval s filmaři a v roce 1978 kroužil ulicemi Monte Carla v rezervním Tyrrellově voze, aby získal atraktivní záběry. U aktivních pilotů to ale vzbudilo nevoli a na legendu si postěžovali - pořadatel tedy prodloužil trénink o deset minut.
Jackie musel i odolávat pokušení, spojenému s návratem do kokpitu. Jako čtyřicetiletý dostal nabídku od Bernie Ecclestonea, aby v roce 1980 pilotoval Brabham. V rámci Grand Prix Holandska zavítal Stewart do této stáje a Niki Lauda se ho zeptal, proč vlastně nezávodí. A Bernie promptně vypálil nabídku - 2 500 000 dolarů! Je třeba vzít v úvahu, že tehdejší gáže se pohybovala kolem 400 000 pro špičkového pilota. Že trojnásobný mistr světa byl chycen drápkem dokazuje i fakt, že si další dva týdny nabídku pečlivě promýšlel. Nakonec však odmítl.
Stroll je kritizován neprávemStewart a jeho syn Paul, který rovněž nahlédl do F1, i když jako jezdec pouze v rámci testů, se stali i majiteli týmu F1, který paradoxně v době největšího úspěchu, vítězství v Grand Prix Evropy 1999, už byl prodaný. Do dění Grand Prix se ale vrací v různých pozicích, občas i zpovídá piloty na stupních vítězů nebo se dělí s fanoušky o své názory. Jako v případě poslední dobou hojně diskutovaného Lance Strolla.
"Myslím, že podobně jako u mnoha jiných je potřeba počkat do konce sezóny a pak ho hodnotit. Jeho potíže mě ve skutečnosti moc nepřekvapily. F1 je vrcholem motoristického klání a chvíli to trvá, než jste schopni utkat se v této disciplíně s těmi nejlepšími. Stroll ale prokázal, že má talent a může uspět. Je v dobrém prostředí, Williams je kvalitní tým, mající v minulosti špičkové piloty. Kanada chce dalšího Villeneuva, ale je rozmazlena Gillesem Villeneuvem. Mimochodem ho považuji za jednoho z nejbezohlednějších pilotů v historii, ale zároveň byl i jedním z nejbrilantnějších. A jeho syn Jacques se dokonale potatil," okomentoval Stewart Strollovy výkony a de facto podpořil názor Claire Williams.
Jackie Stewart, který dokonce může prokázat vzdálenou příbuzenskou vazbu na nezapomenutelného Jima Clarka, slaví 11. června své 78. narozeniny. Po nedávném úmrtí jeho krajana Johna Surteese je nositel řádu britského impéria nejstarším žijícím mistrem světa Formule 1.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.