Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart už sice dávno odložil přilbu závodníka, ale s F1 je nadále spjat. A protože malý Skot dnes slaví narozeniny, připomeňme si něco z jeho bohatého života, co není obecně známé.
Automobiloví závodníci se neprohánějí jen po závodních tratích. Sir John Young "Jackie" Stewart toho prožil opravdu hodně a často vzpomíná na stinné i veselejší stránky své kariéry. A věren své povaze neváhá přidávat i názory na dění dnešní. Právě současnost by mu ve svém bezpečnostním tažení měla poděkovat, ostatně jeho přízvisko "Apoštol bezpečnosti" hovoří o jeho snaze udělat závody méně rizikovými už před půl stoletím.
Pilot není stroj...Sám Jackie byl menší tělesné konstrukce, což kvitovali konstruktéři závodních vozů, ale on sám dost trpěl různými neduhy. Nejvíc se na něm podepsal vyčerpávající program a s tím související ne vždy kvalitní a často odbývaná strava. Ta byla možná příčinou, že rodák z Miltonu přišel o mistrovský titul.
V roce 1972 dostoupily jeho žaludeční problémy vrcholu. Stewart byl pod kontrolou blízkého přítele dr. Franka Faulknera, který mu předepsal tablety, ale ani on netušil, jak je situace vážná. Před Grand Prix Belgie 1972 odletěl Stewart do "staré cihelny", kde komentoval závod 500 mil Indianapolis. Těsně před závodem mu však praskl žaludeční vřed. Jackie se sebezapřením splnil svou povinnost, ale pak už dál nemohl. S účastí v belgickém závodě byl ámen, ale Stewart si spočítal, že operace by znamenala téměř půlroční pauzu, proto zvolil alternativní léčbu injekcemi.
Sláva občas opravdu pomůžeStewartova spolupráce s reklamní agenturou McCormack mu - dle jeho vlastních slov - dokonce zachránila kůži, jak si Jackie vzpomíná. Jednou řídil za poměrně nevlídného zimního počasí ve švýcarských horách vůz a vletěl do pasti - v zatáčce dostal smyk a jedinou jeho šancí byla otevřená garáž u nějakého domu. Stewart tam zamířil, ovšem už nedokázal zastavit a přídí svého auta značně pochroumal vozidlo v ní stojící. Hlukem přivolaný majitel nejdřív hrál všemi barvami, ale když vzápětí zjistil, kdo mu naboural jeho plechového miláčka, málem ještě pilotu Formule 1 děkoval.
Když ještě Stewart jezdil za Lolu sérii Can-Am, potýkal se on i jeho soupeři na trati v Edmontonu s poměrně nebezpečnou zdí, lemující jednu zatáčku. Jenže stála na soukromém pozemku údajně poněkud nerudného majitele. Stewart ho tedy navštívil a vzápětí se zjistilo, že i on je Skot. Padlo několik skleniček whisky, oba pánové i něco snědli a Stewart pak zvolna zavedl řeč na předmět své návštěvy. Jeho hostitel ho ani nenechal domluvit: "Aha, ta hloupá zeď, tu stejně hodlám zbourat..." Stačilo říci, že by to pan Stewart uvítal, protože je pro závodníky nebezpečná a při dalším podniku už měli piloti o starost méně.
Na F1 se nezapomínáStewart opustil aktivní kariéru pilota F1 na sklonku roku 1973, kdy jeho psychiku dorazila smrtelná havárie jeho týmového kolegy Françoise Ceverta. Málokdo ovšem ví, že další příčinou bylo nervové zhroucení jeho ženy Helen v hotelovém pokoji. Jackie tehdy odmítl i jenom symbolickou účast v závodě, přestože by to byla jubilejní 100. Grand Prix.
Do vozů F1 ale usedal, občas dostal možnost si otestovat téměř celé startovní pole (s výjimkou Ferrari), takže vyzkoušel třeba Brabham osazený Alfou Romeo i novátorský Renault s přeplňovaným motorem. Dokonce spolupracoval s filmaři a v roce 1978 kroužil ulicemi Monte Carla v rezervním Tyrrellově voze, aby získal atraktivní záběry. U aktivních pilotů to ale vzbudilo nevoli a na legendu si postěžovali - pořadatel tedy prodloužil trénink o deset minut.
Jackie musel i odolávat pokušení, spojenému s návratem do kokpitu. Jako čtyřicetiletý dostal nabídku od Bernie Ecclestonea, aby v roce 1980 pilotoval Brabham. V rámci Grand Prix Holandska zavítal Stewart do této stáje a Niki Lauda se ho zeptal, proč vlastně nezávodí. A Bernie promptně vypálil nabídku - 2 500 000 dolarů! Je třeba vzít v úvahu, že tehdejší gáže se pohybovala kolem 400 000 pro špičkového pilota. Že trojnásobný mistr světa byl chycen drápkem dokazuje i fakt, že si další dva týdny nabídku pečlivě promýšlel. Nakonec však odmítl.
Stroll je kritizován neprávemStewart a jeho syn Paul, který rovněž nahlédl do F1, i když jako jezdec pouze v rámci testů, se stali i majiteli týmu F1, který paradoxně v době největšího úspěchu, vítězství v Grand Prix Evropy 1999, už byl prodaný. Do dění Grand Prix se ale vrací v různých pozicích, občas i zpovídá piloty na stupních vítězů nebo se dělí s fanoušky o své názory. Jako v případě poslední dobou hojně diskutovaného Lance Strolla.
"Myslím, že podobně jako u mnoha jiných je potřeba počkat do konce sezóny a pak ho hodnotit. Jeho potíže mě ve skutečnosti moc nepřekvapily. F1 je vrcholem motoristického klání a chvíli to trvá, než jste schopni utkat se v této disciplíně s těmi nejlepšími. Stroll ale prokázal, že má talent a může uspět. Je v dobrém prostředí, Williams je kvalitní tým, mající v minulosti špičkové piloty. Kanada chce dalšího Villeneuva, ale je rozmazlena Gillesem Villeneuvem. Mimochodem ho považuji za jednoho z nejbezohlednějších pilotů v historii, ale zároveň byl i jedním z nejbrilantnějších. A jeho syn Jacques se dokonale potatil," okomentoval Stewart Strollovy výkony a de facto podpořil názor Claire Williams.
Jackie Stewart, který dokonce může prokázat vzdálenou příbuzenskou vazbu na nezapomenutelného Jima Clarka, slaví 11. června své 78. narozeniny. Po nedávném úmrtí jeho krajana Johna Surteese je nositel řádu britského impéria nejstarším žijícím mistrem světa Formule 1.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.