Mnohým se ještě vybaví sezóna 1988, kdy McLaren v červenobílých barvách a s fenomenální dvojicí Senna-Prost za volanty vozů McLaren MP4/4 válcoval soupeře snad ještě drtivěji než v současné době Mercedes. Chybělo jen málo, aby pokořil soupeře ve všech závodech.
A kdykoli se objeví smečka F1 na Monze, vybaví se onen ročník 1988, kdy padla možnost, že McLaren jako vůbec první tým v historii vyhraje všechny závody v sezóně. Chybělo tehdy opravdu málo a dodnes se ještě vedou spory, kdo byl vlastně na vině.
Ještě je třeba uvést na pravou míru jednu maličkost. V ročnících 1950 a 1952 de facto jedna značka všechny závody F1 vyhrála - poprvé Alfa Romeo se svou slavnou "Alfettou", podruhé Ferrari v době, kdy F1 prožívala přechodné období a zcela ji ovládly vozy Ferrari. Jenže tu jsou diskutabilní a problematické závody 500 mil Indianapolis, které tehdy byly součástí šampionátu. Byla to zjevná úlitba, která jen kazila statistiky. Až na skutečně velice řídké výjímky nejezdili Američané na odstatní závody F1 stejně jako hvězdy Formule 1 okázale ignorovaly závody ve "staré cihelně".
Mýty, fámy, tajemstvíAčkoliv existuje spousta komentářů a reportáží ze samotného závodu, pořád se kolem něj točí určité tajemství. Počínaje defektem Prostova motoru, o kterém technici Hondy dlouho nechtěli nic říci stejně jako "zaručená zpráva", že Sennovi bylo záměrně signalizována na palubní displej větší spotřeba paliva, aby musel zpomalit.
Proč by se to mělo stát? Jedno z nejodvážnějších tvrzení se týkalo úmrtí commendatoreho Enza Ferrariho, který zesnul ve věku 90 let necelý měsíc před italským závodem. Mělo jít prý o poctu legendě automobilového sportu v prvním závodě na italské půdě, což byla dedukce dosti šílená. Jenže po závodě se údajně objevil v garáži Ferrari děkovný nápis fialovou fixou, tedy oblíbenou barvou Ferrariho...
Dejme teď slovo tehdejšímu šéfmechanikovi Neilu Trundleovi. Jméno určitě fanouškům F1 známé, vždyť společně zkoušeli dobýt F1 už v roce 1974 (doufám, že někteří příznivci F1NEWS.cz si jejich příběh už brzy přečtou). Jak tedy vzpomíná na onu Grand Prix Itálie on?
"Je škoda, že některé zprávy jsou opravdu jen dohady - mohly by to být zajímavé příběhy. Příčinou byl odlišná kvalita svíček NGK, které se chovaly na Monze jinak - a vlastně nevím proč. V průběhu závodu Prostova pohonná jednotka šla jen na pět válců, takže na Sennu ztrácel - povolali jsme ho do boxů, sundali kryt motoru a vytáhli konektory - a jeden z prostředních upadl. Pravděpodobnou příčinou bylo jeho přehřátí, takže jsme na základě tohoto poznatku dali Ayrtonovi pokyn, aby poněkud zvýšil bohatost palivové směsi, aby tyto konektory ochladil, protože jak už bylo řečeno, svíčky se chovaly jinak. Tím pádem se k němu asi pět kol před cílem dotáhly oba vozy Ferrari. Asi jsme měli onen konektor vyměnit a Alain se mohl do závodu vrátit, těžko říci, jestli na bodech nebo zda by dokonce vyhrál. Pro Hondu byla celá záležitost atypická, protože jen zřídka - pokud vůbec - chybovala. Mohli bychom říci, že právě tahle porucha stála Alaina Prosta titul v roce 1988. Ale jak se říká, kdyby a kdyby..." vzpomíná Trundle.
Schlesser zhatil naděje McLarenuSenna měl přes potíže nakročeno k vítězství, jenže v předposledním kole se mu do cesty přimotal Jean-Louis Schlesser, francouzský pilot a synovec tragicky zahynulého Jo Schlessera, který uhořel v Grand Prix Francie 1968 na voze Honda. V roce 1988 vypadala Variante del Rettifilo jinak, piloti měli před sebou dvojšikanu na levou ruku. A Schlesser, zaskakující za Mansella ve Williamsu, jedoucí o kolo zpět nezvládl nájezd do šikany, ale zaskočil za sebou jedoucího Sennu tím, že se pokoušel vrátil na trať. Senna už byl prakticky za ním, stačilo možná zvolit širší oblouk, ale zachytil pravým zadním kolem za Schlesserovo levé. Pak mohl jen smutně konstatovat, že tentokrát vyhrají Ferrari, i když i ty měly namále - oba vozy zastavily hned za cílovou čarou, protože v jednom zbývalo paliva na pár set metrů, v druhém byla nádrž docela suchá.
Kdyby a kdyby... McLaren poté vyhrál i zbývající závody. Chyběla necelá dvě kola na Monze a mohli jsme navždy uvádět rok 1988 jako sezónu, ve které na stupních vítězů stál vždy pilot jednoho týmu. Nepovedlo se to tehdy a nepovede se to ani letos. Až se uzavře letošní ročník a pokud Stříbrné šípy všechny zbylé závody vyhrají, stejně budou mít k promarněnému rekordu podstatě dál než tehdy McLaren.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.