Mnohým se ještě vybaví sezóna 1988, kdy McLaren v červenobílých barvách a s fenomenální dvojicí Senna-Prost za volanty vozů McLaren MP4/4 válcoval soupeře snad ještě drtivěji než v současné době Mercedes. Chybělo jen málo, aby pokořil soupeře ve všech závodech.
A kdykoli se objeví smečka F1 na Monze, vybaví se onen ročník 1988, kdy padla možnost, že McLaren jako vůbec první tým v historii vyhraje všechny závody v sezóně. Chybělo tehdy opravdu málo a dodnes se ještě vedou spory, kdo byl vlastně na vině.
Ještě je třeba uvést na pravou míru jednu maličkost. V ročnících 1950 a 1952 de facto jedna značka všechny závody F1 vyhrála - poprvé Alfa Romeo se svou slavnou "Alfettou", podruhé Ferrari v době, kdy F1 prožívala přechodné období a zcela ji ovládly vozy Ferrari. Jenže tu jsou diskutabilní a problematické závody 500 mil Indianapolis, které tehdy byly součástí šampionátu. Byla to zjevná úlitba, která jen kazila statistiky. Až na skutečně velice řídké výjímky nejezdili Američané na odstatní závody F1 stejně jako hvězdy Formule 1 okázale ignorovaly závody ve "staré cihelně".
Mýty, fámy, tajemstvíAčkoliv existuje spousta komentářů a reportáží ze samotného závodu, pořád se kolem něj točí určité tajemství. Počínaje defektem Prostova motoru, o kterém technici Hondy dlouho nechtěli nic říci stejně jako "zaručená zpráva", že Sennovi bylo záměrně signalizována na palubní displej větší spotřeba paliva, aby musel zpomalit.
Proč by se to mělo stát? Jedno z nejodvážnějších tvrzení se týkalo úmrtí commendatoreho Enza Ferrariho, který zesnul ve věku 90 let necelý měsíc před italským závodem. Mělo jít prý o poctu legendě automobilového sportu v prvním závodě na italské půdě, což byla dedukce dosti šílená. Jenže po závodě se údajně objevil v garáži Ferrari děkovný nápis fialovou fixou, tedy oblíbenou barvou Ferrariho...
Dejme teď slovo tehdejšímu šéfmechanikovi Neilu Trundleovi. Jméno určitě fanouškům F1 známé, vždyť společně zkoušeli dobýt F1 už v roce 1974 (doufám, že někteří příznivci F1NEWS.cz si jejich příběh už brzy přečtou). Jak tedy vzpomíná na onu Grand Prix Itálie on?
"Je škoda, že některé zprávy jsou opravdu jen dohady - mohly by to být zajímavé příběhy. Příčinou byl odlišná kvalita svíček NGK, které se chovaly na Monze jinak - a vlastně nevím proč. V průběhu závodu Prostova pohonná jednotka šla jen na pět válců, takže na Sennu ztrácel - povolali jsme ho do boxů, sundali kryt motoru a vytáhli konektory - a jeden z prostředních upadl. Pravděpodobnou příčinou bylo jeho přehřátí, takže jsme na základě tohoto poznatku dali Ayrtonovi pokyn, aby poněkud zvýšil bohatost palivové směsi, aby tyto konektory ochladil, protože jak už bylo řečeno, svíčky se chovaly jinak. Tím pádem se k němu asi pět kol před cílem dotáhly oba vozy Ferrari. Asi jsme měli onen konektor vyměnit a Alain se mohl do závodu vrátit, těžko říci, jestli na bodech nebo zda by dokonce vyhrál. Pro Hondu byla celá záležitost atypická, protože jen zřídka - pokud vůbec - chybovala. Mohli bychom říci, že právě tahle porucha stála Alaina Prosta titul v roce 1988. Ale jak se říká, kdyby a kdyby..." vzpomíná Trundle.
Schlesser zhatil naděje McLarenuSenna měl přes potíže nakročeno k vítězství, jenže v předposledním kole se mu do cesty přimotal Jean-Louis Schlesser, francouzský pilot a synovec tragicky zahynulého Jo Schlessera, který uhořel v Grand Prix Francie 1968 na voze Honda. V roce 1988 vypadala Variante del Rettifilo jinak, piloti měli před sebou dvojšikanu na levou ruku. A Schlesser, zaskakující za Mansella ve Williamsu, jedoucí o kolo zpět nezvládl nájezd do šikany, ale zaskočil za sebou jedoucího Sennu tím, že se pokoušel vrátil na trať. Senna už byl prakticky za ním, stačilo možná zvolit širší oblouk, ale zachytil pravým zadním kolem za Schlesserovo levé. Pak mohl jen smutně konstatovat, že tentokrát vyhrají Ferrari, i když i ty měly namále - oba vozy zastavily hned za cílovou čarou, protože v jednom zbývalo paliva na pár set metrů, v druhém byla nádrž docela suchá.
Kdyby a kdyby... McLaren poté vyhrál i zbývající závody. Chyběla necelá dvě kola na Monze a mohli jsme navždy uvádět rok 1988 jako sezónu, ve které na stupních vítězů stál vždy pilot jednoho týmu. Nepovedlo se to tehdy a nepovede se to ani letos. Až se uzavře letošní ročník a pokud Stříbrné šípy všechny zbylé závody vyhrají, stejně budou mít k promarněnému rekordu podstatě dál než tehdy McLaren.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.