Nejde o žádné kulaté výročí, ale muž jako Frank Williams si určitě zaslouží gratulaci fanoušků F1 z celého světa. Muž, který je ukázkou úspěšného manažera, dokázal doslova ze země vydupat svůj tým, který se řadí ve Formuli 1 mezi ty "nejdéle sloužící"
Životopis dnes čtyřiasedmdesátiletého majitele vlastní stáje se čte místy jako dobrodružný román. Vždyť sir Francis Owen Garbett Williams, držitel vyznamenání Order of British Empire měl několikrát namále nejen jako provozovatel týmu, ale i co se týče života. Nemálo informací jsme přinesli v průběžně připravovaném historickém materiálu, proto se spíš zaměřme na některé zajímavosti, týkající se této nesmírně zajímavé postavy F1.
Pro vstup do světa rychlých kol byl pro Williamse důležitý závodník Charles Crichton-Stuart, který ho uvedl do světa rychlých kol. Williams se staral o jeho vůz F3, ale podstatně důležitější bylo, že ho jeho šéf seznámil s tehdejší britskou závodní elitou, která se scházela v jeho bytě. Díky tomu zkokušel i sám prohánět vozy po evropských okruzích, ale rozhodující se pro něj stal rok 1966. Především kriticky zhodnotil své závodní výkony ("Jezdil jsem jako blázen a dodnes se divím, že jsem unikl smrti"), a pak mu do cesty vstoupil Piers Courage. Původně si chtěl Williams udělat roční závodní pauzu, ale nakonec přešel definitivně na druhou stranu boxové zídky.
Vstup do F1 a první roky se nesly v obdobném duchu - zpočátku to byl Courage, kdo financoval provoz Frank Williams Racing Car, po dvouletém používání koupených Brabhamů byl Williams osloven Alejandrem de Tomasem, aby se ujal jeho vozu a stal se jeho provozovatelem. Bohužel se ročník 1970 stal prvním tragickým - Courage se zabil v Grand Prix Holandska a de Tomaso se na konci roku 1970 stáhl z F1.
Williams přišel nejen o přítele, ale i o zdroj peněz, takže nastala poměrně dlouhá a nemilá anabáze s nájemnými vozy nebo vyslovenými omyly jako byl projekt Politoys. Ani spojení s italskou automobilkou ISO nevyšlo. V té době, jak Williams sám přiznával, několikrát musel lhát o zapomenutých letenkách, protože na ně neměl. Často poslední peníze investoval do benzínu, aby se vůbec dostal na závodní okruh. A když se zdálo, že konečně ulovil zlatou rybku, jeho spojenectví s Walterem Wolfem vzalo po půlroce zasvé.
Williams však dokázal najít novou cestu v podobě arabských mecenášů a pak už to byl pohádkový příběh. Konstruktér Patrick Head vytvořil legendární "arabský zázrak" Williams FW07 Ford, Clay Regazzoni pro tohoto věčně zadluženého rodáka z jižního Shieldsu vyhrál první závod (Grand Prix Velké Británie 1979), Alan Jones první titul (1980) a Williams se katapultoval do samotné špičky F1. Jen připomeňme, že už jednou měl jeho tým vítězství na dosah, ale zmatečná Grand Prix Kanady v provazech deště mu nakonec přinesla zklamání.
Úspěchy byly vykoupeny známou ranou osudu - 8. března 1986 Williams těžce havaroval při cestě z okruhu Le Castellet na letiště v Nice. Nehodu přežil, ale jako doživotní invalida upoutaný na kolečkové křeslo (více o nehodě najdete zde). Zůstal ale nezdolným a silným jedincem, jedním z nezapomenutelných zážitků byla Grand Prix Maďarska, kdy na svém vozíku před závodem projížděl boxovou uličku, načež protilehlá tribuna a stráň plná diváků povstala a připravila mu bouřlivé ovace.
Frank prošel i dalšími kritickými životními etapami, mezi tu nejtěžší zcela určitě patřila smrt fenomenálního Ayrtona Senny na jeho voze při tragickém závodě v Imole 1994. Musel se vyrovnat i s klesající úrovní svých vozů, vždyť v poslední desetiletce 20. století pro něj Mansell, Prost, D. Hill a J. Villeneuve vyhráli čtyři šampionáty, pak přišlo krátké vzepětí v podobě R. Schumachera a Montoyi, ale od roku 2004 tým přestal sbírat úspěchy a od roku 2006 dosáhl v následujících osmi letech pouhých osm pódiových umístění. Mezi ně se řadí i nečekané a víceméně náhodné vítězství Pastora Maldonada ve Španělsku 2012. Naštěstí se "staré dobré týmy" na výsluní vracejí - v roce 2014 se Massa a Bottas postavili v jediné sezóně na "bednu" o jeden případ více než za celých předchozích osm let.
Před Williamsem je třeba smeknout, protože dokázal i přes různé kontrakty udržet nezávislost svého týmu a z onoho typického britského garážmistra se stal šéfem uznávaného podniku, který na rozdíl od někdejších kolegů (mimo jiné John Surtees) dokázal sklízet úspěchy. F1NEWS.cz se tedy staví do řady gratulantu a na dálku siru Franku Williamsovi děkuje za všechno, co jeho vozy v F1 dokázaly a jaké zážitky divákům přinášely a přepokládáme, že ještě dlouho přinášet budou.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.