Nejde o žádné kulaté výročí, ale muž jako Frank Williams si určitě zaslouží gratulaci fanoušků F1 z celého světa. Muž, který je ukázkou úspěšného manažera, dokázal doslova ze země vydupat svůj tým, který se řadí ve Formuli 1 mezi ty "nejdéle sloužící"
Životopis dnes čtyřiasedmdesátiletého majitele vlastní stáje se čte místy jako dobrodružný román. Vždyť sir Francis Owen Garbett Williams, držitel vyznamenání Order of British Empire měl několikrát namále nejen jako provozovatel týmu, ale i co se týče života. Nemálo informací jsme přinesli v průběžně připravovaném historickém materiálu, proto se spíš zaměřme na některé zajímavosti, týkající se této nesmírně zajímavé postavy F1.
Pro vstup do světa rychlých kol byl pro Williamse důležitý závodník Charles Crichton-Stuart, který ho uvedl do světa rychlých kol. Williams se staral o jeho vůz F3, ale podstatně důležitější bylo, že ho jeho šéf seznámil s tehdejší britskou závodní elitou, která se scházela v jeho bytě. Díky tomu zkokušel i sám prohánět vozy po evropských okruzích, ale rozhodující se pro něj stal rok 1966. Především kriticky zhodnotil své závodní výkony ("Jezdil jsem jako blázen a dodnes se divím, že jsem unikl smrti"), a pak mu do cesty vstoupil Piers Courage. Původně si chtěl Williams udělat roční závodní pauzu, ale nakonec přešel definitivně na druhou stranu boxové zídky.
Vstup do F1 a první roky se nesly v obdobném duchu - zpočátku to byl Courage, kdo financoval provoz Frank Williams Racing Car, po dvouletém používání koupených Brabhamů byl Williams osloven Alejandrem de Tomasem, aby se ujal jeho vozu a stal se jeho provozovatelem. Bohužel se ročník 1970 stal prvním tragickým - Courage se zabil v Grand Prix Holandska a de Tomaso se na konci roku 1970 stáhl z F1.
Williams přišel nejen o přítele, ale i o zdroj peněz, takže nastala poměrně dlouhá a nemilá anabáze s nájemnými vozy nebo vyslovenými omyly jako byl projekt Politoys. Ani spojení s italskou automobilkou ISO nevyšlo. V té době, jak Williams sám přiznával, několikrát musel lhát o zapomenutých letenkách, protože na ně neměl. Často poslední peníze investoval do benzínu, aby se vůbec dostal na závodní okruh. A když se zdálo, že konečně ulovil zlatou rybku, jeho spojenectví s Walterem Wolfem vzalo po půlroce zasvé.
Williams však dokázal najít novou cestu v podobě arabských mecenášů a pak už to byl pohádkový příběh. Konstruktér Patrick Head vytvořil legendární "arabský zázrak" Williams FW07 Ford, Clay Regazzoni pro tohoto věčně zadluženého rodáka z jižního Shieldsu vyhrál první závod (Grand Prix Velké Británie 1979), Alan Jones první titul (1980) a Williams se katapultoval do samotné špičky F1. Jen připomeňme, že už jednou měl jeho tým vítězství na dosah, ale zmatečná Grand Prix Kanady v provazech deště mu nakonec přinesla zklamání.
Úspěchy byly vykoupeny známou ranou osudu - 8. března 1986 Williams těžce havaroval při cestě z okruhu Le Castellet na letiště v Nice. Nehodu přežil, ale jako doživotní invalida upoutaný na kolečkové křeslo (více o nehodě najdete zde). Zůstal ale nezdolným a silným jedincem, jedním z nezapomenutelných zážitků byla Grand Prix Maďarska, kdy na svém vozíku před závodem projížděl boxovou uličku, načež protilehlá tribuna a stráň plná diváků povstala a připravila mu bouřlivé ovace.
Frank prošel i dalšími kritickými životními etapami, mezi tu nejtěžší zcela určitě patřila smrt fenomenálního Ayrtona Senny na jeho voze při tragickém závodě v Imole 1994. Musel se vyrovnat i s klesající úrovní svých vozů, vždyť v poslední desetiletce 20. století pro něj Mansell, Prost, D. Hill a J. Villeneuve vyhráli čtyři šampionáty, pak přišlo krátké vzepětí v podobě R. Schumachera a Montoyi, ale od roku 2004 tým přestal sbírat úspěchy a od roku 2006 dosáhl v následujících osmi letech pouhých osm pódiových umístění. Mezi ně se řadí i nečekané a víceméně náhodné vítězství Pastora Maldonada ve Španělsku 2012. Naštěstí se "staré dobré týmy" na výsluní vracejí - v roce 2014 se Massa a Bottas postavili v jediné sezóně na "bednu" o jeden případ více než za celých předchozích osm let.
Před Williamsem je třeba smeknout, protože dokázal i přes různé kontrakty udržet nezávislost svého týmu a z onoho typického britského garážmistra se stal šéfem uznávaného podniku, který na rozdíl od někdejších kolegů (mimo jiné John Surtees) dokázal sklízet úspěchy. F1NEWS.cz se tedy staví do řady gratulantu a na dálku siru Franku Williamsovi děkuje za všechno, co jeho vozy v F1 dokázaly a jaké zážitky divákům přinášely a přepokládáme, že ještě dlouho přinášet budou.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.