O mrtvých jen dobře, říká jedno staré rčení a často se ho držíme. Max Mosley, prezident FIA a bývalý majitel stáje March by právě tenhle příměr potřeboval. Jeho život byl totiž nejednou jízdou po horské dráze bez jakýchkoli záchranných prostředků.
Když si uvědomíme, že jeho otec sir Oswald Mosley (1896-1980), nechvalně známý propagátor fašismu ve Velké Británii, měl Max Rufus Mosley (13. 4. 1940) možná lehce ztíženou startovní pozici, ale dokázal se od rodinných vazeb oprostit natolik, že jeho další kroky to nijak nepoznamenalo.
Ačkoliv podobně jako Frank Williams, Enzo Ferrari, Colin Chapman či Bernie Ecclestone usedal do kokpitu, mnohem lépe mu šel obchod a pobyt na druhé straně depa. V roce 1969 navázal kontakt s "potřebnými lidmi" a vznikla značka March, jejíž záměry dokázal Mosley velmi pregnantně formulovat: "Naším cílem je vyrobit laciný vůz, který pak draho prodáme Tyrrellovi." Že nešlo o pouhou střelbu od boku, to dokázala vlastně první "ostrá" sezóna: vozy March (jenom připomeňme, že se nejedná ani o »březen« nebo »pochod«, nýbrž o složení iniciál zakladatelů) navržené konstruktérem Robinem Herdem měl k dispozici Tyrrellův tým a Jackie Stewart si na nich nevedl vůbec špatně, ale bral je pořád jako přechodné řešení, proto byly úspěchy možná méně významné. Už tehdy ale Mosley prokázal, jak si představuje svou budoucnost - zatímco většina týmů a značek měla vozy pouze pro vlastní potřebu, Mosley se nijak netajil tím, že naopak prodej je tou nejdůležitější položkou v jeho počínání.
Dalším typickým projevem tohoto Londýňana byla do jisté míry neurvalost a neomalenost v osobním jednání - ovšem mohli bychom ji nazvat ryze účelovou. Několik příkladů za všechny - když u něj Jean-Pierre Jarier podepsal čtyřletou smlouvu (1973) a po roce požádal o její ukončení, protože se mu skýtala šance přejít do týmu Ferrari, Mosley tvrdě trval na jejím dodržení. Když pak před sezónou 1974 byly všechny lepší týmy obsazeny, dostal Francouz okamžitou výpověď. Angažován byl Howden Ganley, ovšem po dvou závodech přišel s podstatně vyšším finančním vkladem Vittorio Brambilla a Novozélanďan měl smůlu. A totéž se odehrálo o dva roky později s Lellou Lombardi.
Jeho působení v F1 s týmem March spělo k postupnému zániku, protože jeho zájmy nekorespondovaly s výkonností jeho vozů. Když v roce 1977, kdy už byl Mosley veřejně označován za pravou ruku Bernie Ecclestonea v jeho F1CA, později FOCA, vozy March v závodním poli zcela vyhořely, Max prostě stáj zrušil. Když se pak znovu objevila v 80. letech, už s ní Mosley de facto neměl nic společného, v tomto směru šlo spíše o Herdovy aktivity a později se historie ještě více zamotala změnou na Leyton House. Mosley se stále více věnoval politické stránce, v roce 1978 se stal právním poradcem FOCA a dost významně zasáhl do takzvané války mezi Balestreho FISA a Ecclestoneovou FOCA (viz náš seriál zde). Jeho ambice pak byly naplněny v roce 1991, kdy kandidoval na post prezidenta FISA a uspěl, o dva roky později dokonce povýšil, jak jeden z mála neurozených činitelů, do funkce prezidenta FIA.
Nelze tvrdit, že by pro F1 neudělal a neodvedl spoustu záslužné práce, přeci jenom dokázal využít svého citu pro obchod a novátorské tendence, ostatně vystudovat ChristChurch v Oxfordu a přidal si i další obory, například fyziku. Největší skandál vypukl v roce 2008 v podobě kontroverzního videa se sexuální tématikou, za jehož odhalením stál bulvární plátek News of the World. Celá věc navíc vyzněla v jistou formu propagace fašismu, a přestože Mosley svou pozici ve FIA obhájil, na konci svého čtvrtého funkčního období se rozhodl nekandidovat.
V posledním desetiletí strávil Mosley mnoho času právě bojem proti různým platformám (mj. Google) ohledně jeho aféry, řešily se otázky křivé přísahy a pohrdání soudem. Došlo to tak daleko, že se Labouristická strana zřekla darů od Mosleyho ve výši 500 000 liber. Často se ještě objevoval na závodech a neztrácel kontakt s prostředím F1. Bylo však o něm slyšet stále méně. Jeho smrt 23. května 2021 v důsledku onemocnění rakovinou přišla značně nečekaně, mnoho lidí jí bezesporu uvěřilo až ve chvíli, kdy ji potvrdil jeho věrný souputník Bernie Ecclestone.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.
Ferrari nasadí před VC Španělska nové přední křídlo, které má zvýšit výkon a splnit přísnější pravidla FIA. Charles Leclerc přiznává, že tým zaostává, ale věří, že Barcelona může být klíčovým bodem sezóny, přičemž varuje, že náskok konkurence může být příliš velký, pokud vylepšení nefunguje.
Řetězec veganských hamburgerů Neat Burger, do kterého investovali Lewis Hamilton a Leonardo DiCaprio, končí svou činnost. Důvodem jsou vysoké finanční ztráty a zánik až 150 pracovních míst.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.