Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
McLaren si v Šanghaji připsal dominantní dvojité vítězství, když Oscar Piastri triumfoval před Landem Norrisem, který si zároveň upevnil svou pozici v šampionátu s osmibodovým náskokem. Třetí příčku obsadil George Russell, jenž se tak připojil ke dvojici oranžových monopostů na pódiu.
Zatímco Piastri kontroloval tempo a brzy se vzdálil z dosahu DRS svého týmového kolegy, Norris hlásil potíže s opotřebením levé přední pneumatiky. Russell držel třetí místo, zatímco Ferrari za ním bojovalo s Mercedesem Lewise Hamiltona. Charles Leclerc, kterému Max Verstappen hlásil poškozené přední křídlo po kontaktu mezi vozy Scuderie, usiloval o průlom vpřed, zatímco jeho týmový kolega Carlos Sainz se pokoušel držet krok.
Závod poznamenaly i technické problémy – Fernando Alonso se stal prvním jezdcem, který odstoupil, když jeho Aston Martin musel být stažen kvůli přehřívání zadních brzd. Gabriel Bortoleto se mezitím ocitl ve smyku a rozšířil seznam dramatických momentů závodu.
Přestože Hamilton hlásil problémy s „grainingem“, Leclerc dostal jasný pokyn od týmu: „Prozatím to nechme takto, stále jsi konkurenceschopný.“
Mezitím Alex Albon, který se držel na 11. místě v DRS vláčku začínajícím Cunodou na osmém místě, projevil frustraci vůči Williamsu: „Jsem v pohodě, jsem lepší než všichni. Klid. Jsem velmi komfortní.“
První zastávky v boxech pro dvouzastávkovou strategii začaly na 11. kole, kdy jako první zajel Pierre Gasly, následován Cunodou, prvním jezdcem z první desítky. Po výjezdu z boxů se Japoncovi podařilo udržet se před Antonellim.
Se snahou o podseknutí zastavili Hamilton a Verstappen už ve 14. kole, zatímco Russell informoval Mercedes, že závod by mohl být na jednu zastávku. O kolo později zajel do boxů i vedoucí Piastri, těsně za ním Russell. Norris se tak dočasně ocitl na první pozici.
Norris a Leclerc zamířili k mechanikům vzápětí a po návratu na trať vedl Albon, který v den svých narozenin kroužil na čele před Piastrim. Za nimi následovali Russell a Norris, jenž při výjezdu z boxů ztratil pozici kvůli Lance Strollovi. Kanaďan se držel na pátém místě před Sainzem, Hamiltonem, Leclercem, Bearmanem a Verstappenem.
Piastri se rychle vrátil do čela před Albonem, zatímco Norris se dostal před Russella. „Dobrý manévr, to musím uznat,“ komentoval jezdec Mercedesu. Hamilton se mezitím dostal pod tlak Leclerca, když oba předjeli Strolla.
Hamilton obdržel pokyn, aby pustil Leclerca na zatáčce 14, ale odmítl. „Řeknu vám, kdy ho můžeme pustit,“ odpověděl směrem k Ferrari, než nakonec Monačana propustil v první zatáčce.
V polovině závodu vedl Piastri s náskokem čtyř sekund před Norrisem, následovaným Russellem, Leclercem, Hamiltonem a Verstappenem. Stroll a Bearman, kteří ještě nebyli v boxech, bojovali o sedmé místo, než pilot Haasu zamířil k mechanikům. V bodované desítce se pohybovali také Tsunoda, Ocon a Antonelli.
Lawson zatím zůstával na 16. místě bez výraznějšího posunu. Po souboji s Bearmanem se propadl na 17. příčku.
McLaren mezitím požádal Piastriho, aby zrychlil, aby Norris vytvořil dostatečný odstup na Russella v případě, že by Mercedes zkusil podseknutí. Leclerc, fascinovaný výkonem Mercedesu, si neodpustil poznámku: „To je dragster na výjezdu ze zatáčky 12. Neuvěřitelné. Trakce, kterou tam mají, je neuvěřitelná.“
V týmu McLarenu se připravovali na možnost „třídového“ deště v posledních třech kolech. Hadjar byl prvním z první desítky, kdo zastavil podruhé, zatímco Verstappen dostával od Red Bullu povzbudivé zprávy: „Dobré tempo.“ V 37. kole konečně zastavil Stroll i Hamilton.
Piastri s Norrisem dál kontrolovali první dvě pozice, zatímco Hamilton, který se po zastávce vrátil na šesté místo, zajel nejrychlejší kolo závodu. Bearman se propracoval do bodované desítky po předjetí Gaslyho, zatímco Lawson zůstal zaseknutý na 17. pozici. Poslední dvě místa obsazovali jezdci Sauberu.
Závod Racing Bulls nabral dramatický spád ve 47. kole. Tsunoda poškodil přední křídlo, jen chvíli předtím, než jeho týmový kolega Hadjar vyjel mimo trať po souboji s Jackem Doohanem. Pilot Alpine jezdce Racing Bulls vytlačil, za což dostal desetisekundový trest. „Poškození předního křídla? Z čeho?“ ptal se zmatený Tsunoda v rádiu při návratu do boxů. Po výměně nosu vyjel zpět na trať jako 19.
Norris mezitím hlásil, že jeho brzdový pedál je „delší“. Když mu tým odpověděl, že si toho všiml, Brit zdůraznil: „Neříkal bych, že je delší, je mnohem delší!“ McLaren ho uklidňoval, že problém se sice zhorší, ale nemusí se tím znepokojovat, jen by měl být „opatrný, žádné riziko“. Poslední instrukce zněla jasně: „Raději dojeď druhý než vůbec.“
Čtyři kola před koncem Verstappen vystupňoval tlak na Leclerca a v zatáčce 2 se mu podařilo prorazit na čtvrtou příčku. Rychle si vybudoval náskok a Monačana nechal za sebou. Mezitím Oscar Piastri s komfortním náskokem téměř deseti sekund dojel pro suverénní vítězství, čímž zajistil McLarenu dominantní double.
Třetí příčku obsadil George Russell, zatímco Verstappen se musel spokojit se čtvrtým místem před Leclercem a Hamiltonem.
Do první desítky se vešli také Ocon, Antonelli, Albon a Bearman. Po závodě budou navíc Nico Hülkenberg, Bortoleto, Tsunoda a Albon čelit vyšetřování kvůli možnému porušení pravidel při tréninkových startech.
1. Oscar Piastri - (McLaren) – 1:32:45.000
2. Lando Norris - (McLaren) +9.748
3. George Russell - (Mercedes) +11.097
4. Max Verstappen - (Red Bull Racing) +16.656
5. Charles Leclerc - (Ferrari) +23.211
6. Lewis Hamilton - (Ferrari) +25.381
7. Esteban Ocon - (Haas F1 Team) +49.969
8. Kimi Antonelli - (Mercedes) +53.748
9. Alexander Albon - (Williams) +56.321
10. Oliver Bearman - (Haas F1 Team) +61.303
11. Pierre Gasly - (Alpine) +67.195
12. Lance Stroll - (Aston Martin) +70.204
13. Carlos Sainz - (Williams) +76.387
14. Isack Hadjar - (Racing Bulls) +78.875
15. Liam Lawson - (Red Bull Racing) +81.147
16. Jack Doohan - (Alpine) +88.401
17. Gabriel Bortoleto - (Sauber) +1 lap
18. Nico Hulkenberg - (Sauber) +1 lap
19. Yuki Tsunoda - (Racing Bulls) +1 lap
- Fernando Alosno - (Aston Martin) - DNF
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.