Před týdnem se Charles Leclerc zapsal do listiny vítězů v belgickém Spa-Francorchamps po dramatickém souboji s Lewisem Hamiltonem. Kdo tento duel neviděl, mohl na Autodromo di Monza sledovat jeho reprízu - byť s poněkud odlišným koncem.
Na Monze se čeká na vítězství domácího vozu Ferrari téměř deset let. Naposledy k tomu měl blízko Kimi Räikkönen, ale radost mu překazil Lewis Hamilton. Letos se oči tifosi obracely k Charlesi Leclercovi, který v generálce na "nejdůležitější závod sezóny" z pohledu Ferrari Hamiltona dokázal porazit.
Bez šance ovšem nebyl ani Renault, který konečně nasadil nový motor specifikace C a už kvalifikace naznačila, že bude pro soupeře tuhým oříškem. Tím spíš, že Red Bull se tentokrát ztratil v poli - Verstappen jenom mohl doufat, že se rychle prodere dopředu a bude eliminovat ztrátu způsobenou penalizacemi.
LIGHTS OUT!The 2019 #ItalianGP is GO!Follow all of the action with us online, including live commentary, timings and more >> https://t.co/LpbrMcOApM#F1 🇮🇹 pic.twitter.com/6OYxavcBvu
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Start ale ukázal, že některé naděje lze pohřbít velmi záhy. Leclerc si dokázal první místo pohlídat, Bottas v první zatáčce byl před Hamiltonem, ale za druhou už opět ne. Grosjean a Pérez si první šikanu narovnali, aby ušli demolici svých vozů a Verstappen si vybral smůlu tuplovaně - nepovedlo se mu dobrzdit a když se vyhýbal k levému okraji, poškodil si přední spoiler. Začátek závodu mu vynesl téměř půlminutovou ztrátu.
Pořadí po prvním kole sice vypadalo následovně: Leclerc - Hamilton - Bottas - Hülkenberg - Vettel - Ricciardo - Stroll - Sainz - Albon - Giovinazzi, ale už v nájezdu do 2. kola se Vettel vrátil na svou pozici, vzápětí si oba Renaulty vyměnily pozice mezi sebou.
LAP 3/53Problems for Red BullMax Verstappen suffers damage to his front wing, and Alex Albon is forced wide into the gravel#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/WKE6I9COFn
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Kruciální pro Sebastiana se stalo kolo šesté: v první zatáčce Variante Ascari chytil "hodiny" a na trať vyjel přímo do cesty Lance Strollovi, který se rovněž na trati roztočil. Pilot Ferrari přišel o přední spoiler a také veškeré iluze, že by se dobře umístil. Musel pochopitelně do boxů měnit spoiler a o šest kol později se dozvěděl verdikt - 10 vteřin stop & go.
Na Vettelovu zbrklost či špatný úsudek doplatil zmíněný Stroll, ovšem Kanaďan ihned poté, co čtyřnásobného mistra světa pohotově nazval idiotem, udělal za druhou zatáčkou Variante Ascari přesně to samé Gaslymu. Pierre naštěstí projel jen kačírkem, možná i proto vyfasoval Stroll pouhých 5 vteřin stop & go, dozvěděl se o tom v 16. kole.
Absolute joy for Charles Leclerc on Sunday - but a very different day for his team mate...#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/sXevZVqnSs
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Mechanici Mercedesu opět vyzkoušeli na kolezích od Ferrari oblíbený fake pit-stop (17. kolo), ale Hamilton k nim zajel až o tři okruhy později. Leclerc a Ferrari reagovali o kolo později a Hamilton se sice dostal do detekční zóny, ale nikoli před Charlese.
Další kritický moment této dvojice nastal ve 23. kole, kdy předjela Hülkenberga a Hamilton před Variante della Roggia zkusil na Leclerca zaútočit venkem. Zůstal však polovinou vozu nazpět a mladík v rudém voze projevil hodně ostré lokty - Lewis musel vzít zavděk únikovou zónou. Komisaři, mezi nimiž seděl i Derek Warwick, autor děsivé nehody v roce 1990, nakonec Leclercovi udělili "černobílou vlajku", tedy jakési poslední varování před diskvalifikací.
LAP 23/53Leclerc and Hamilton overtake HulkenbergHamilton then tries to overtake the Ferrari but runs out of room!Leclerc is shown a black and white flag#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/QlkuOea7Cy
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Bottase nechal Mercedes na trati až do 28. kola a Hamilton mezitím dostal dvě šance, jak se díky virtuálnímu safety caru dostat do lepší výchozí pozice pro útok. Nejdřív ve 29. kole vyskočila písmena VSC poté, co Kvjat odstavil své Toro Rosso na úrovni Variante del Rettifilo, podruhé o dvě kola později, když Sainzovi mechanici odvedli prabídnou práci a Španěl po zastávce v boxech vyrazil s uvolněným pravým předním kolem.
Pořád ale bylo ještě vítězství pro kohokoliv v nedohlednu. Leclercovi nevyšel nájezd do Variante del Rettifilo ve 36. kole a zatáčku projel mimo vyznačenou trať. Možná pro něj bylo štěstím, že Hamilton v tu chvíli nebyl na dostřel, takže komisaři v 38. kole rozhodli, že se trestat nebude.
LAP 36/53Leclerc locks up into Turn One under pressure from Hamilton, and misses the apexHe recovers back onto the track and stops the championship leader from overtaking on the outside#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/M5gNyit2Te
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Hamiltonovi odcházely pneumatiky a Lewis ve 42. kole už s Bottasem za zády probrzdil na stejném místě jako Leclerc, jen s tím rozdílem, že musel prokličkovat mezi polystyrenovými panely a na okruh se vrátil až za týmovým kolegou.
Bottas nyní převzal jeho snažení, ale nejblíž se Leclercovi dostal v 50. kole, kdy Monačan chyboval ve Variante della Roggia. Fin však tohoto zaváhání nedokázal využít, navíc sám netrefil ideálně nájezd do první zatáčky v 51. kole a rázem byl opět příliš daleko. Když pak poslední šanci zazdil v závěrečném kole ve Variante della Roggia, mohla na Monze propuknout erupce nadšení.
LAP 42/53Hamilton leaves the track at Turn One, allowing Bottas to pass into P2But could that play into Mercedes' hands, as they chase down Leclerc? 🤔#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/ayb0lPSr8K
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Hamilton celkem logicky v 50. kole, kdy už ztrácel na vedoucí dvojici více než 4 vteřiny, zajel do boxů, protože Ricciardo na něj ztrácel přes 35 vteřin. Na nejměkčí směsi pohodlně zajel nejrychlejší kolo a získal tak bod útěchy ke svým patnácti za 3. místo. Také Vettel po dalším zpackaném závodě zamířil k mechanikům podruhé ve 42. kole, ale vyrazil opět na středně tvrdé směsi, což naznačovalo rezignaci.
Martyrium prožil Kimi Räikkönen. Protože mu tým pro jeho start z boxové uličky nenasadil správné pneumatiky, následoval trest 10 vteřin stop & go. Vteřiny navíc si připsal i ambiciózní Albon, od něhož se čekalo zacelení mezery po Verstappenovi - Alex však v 9. kole nezvládl ve Variante della Roggia útok na Magnussena, projel šikanu rovně a nepřenechal soupeři zpět pořadí, proto při své zastávce u mechaniků čekal o 5 vteřin déle. To už měl za sebou první hororový okamžik, když ve 2. kole po souboji s Carlosem Sainzem jr. vycestoval v zatáčce Lesmo 2 z trati a důsledkem tohoto duelu byl pád z devátého na 11. místo, ale Alex se dokázal propracovat až zpět až na 7. příčku, na niž zakončil úvodní stint.
Renaulty si po dlouhé době opět užily kvalitní výsledek, ale to neznamenalo, že by si ho nevybojovali, minimálně mezi sebou navzájem. Interní duel se odehrál ve 4. kole, kdy Ricciardo předjel Hülkenberga. Ten pak ještě v inkriminovaném 23. kole byl tak konsternován z duelu Hamilton-Leclerc, že vzápětí přeskákal šikanu rovněž mimo trať, ale pro něj to mělo za následek jen ztrátu času.
Just listen to what it means...#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/W7IupPuiw0
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Devět sezóny tedy tifosi čekali na vítězný průjezd rudého vozu pod šachovnicovou vlajkou. Ti, co čekali něco podobného od Vettela, možná budou zklamáni, ale rozhodně ne natolik, aby nepovolili průchod emocím. Leclerc se tak zařadil po bok Verstappena v počtu letošních triumfů a možná si i trochu vylepšil náladu po neúspěších v Bahrajnu a Rakousku.
Unforgettable scenes 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/QTPRC2dFRl
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.