HOCKENHEIM - Stačí, aby zapršelo a F1 je vzhůru nohama! Je to možná nadnesené, ale kdybyste před nedělním závodem řekli, že o stupně vítězů budou bojovat Toro Rosso s Racing Point a Vettel z posledního místa bude mít vítězství pouhé čtyři vteřiny daleko, byl by asi za blázna.
Nad Hockenheimringem se během závodního víkendu vystřídaly snad všechny formy počasí. Od tropických veder až po déšť, který uvítal závodníky na startu 1008. závodu v historii F1. Teplota spadla oproti tréninkům o 15 °C, meteorologové naměřili 21 °C, trať byla jen o pět stupínků teplejší. Složitější pro celé startovní pole byla skutečnost, že prognózy o přeháňkách byly značně rozporuplné.
S ohledem na mokrou trať - startovalo se na modře označených pneumatikách - bylo využito nové pravidlo - startovní pole absolvovalo zahřívací kolo a další tři okruhy za safety carem a když Berndt Mayländer odstavil svůj vůz do boxů, následoval pevný start.
LIGHTS OUT!The German Grand Prix is under wayRaikkonen up to P3 early onVettel up to P14 early on#GermanGP #F1 🇩🇪 pic.twitter.com/7lu7uryumt
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Ten se vůbec nepovedl Verstappenovi - Holanďan se ze svého stání vůbec neodpíchl a spadl až za Bottase a Räikkönena, jehož ale před zdolal ještě v prvním kole před zatáčkou Spitzkehre. Ovšem tradiční řidič SC netušil, že se na dráhu vrátí velice záhy. Už ve 2. kole ztratil Pérez za 11. zatáčkou vládu nad svým růžovým monopostem a zahájil tak sérii karambolů.
LAP 3/64SAFETY CAR DEPLOYEDSergio Perez is out after colliding with the wall 💥Multiple cars returning to the pits for intermediate tyres#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/doibw77DbH
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Během prvního výjezdu zpomalovacího vozidla si do boxů odskočili Vettel a Albon, nazuli intermediate. O kolo později je následovala celá kavalkáda pilotů, s výjimkou Strolla a Magnussena vlastně přezulo celé pole. Ferrari si zavařilo vypuštěním Leclerca do cesty Grosjeanovi a vzápětí se objevila na displejích zpráva, že komisaři budou mít první důvod k zamyšlení.
Virtuální safety car byl vyhlášen v 15. kole, kdy selhala pohonná jednotka Ricciardovi. Tentokrát si dojeli pro nové intermediate Leclerc a Hülkenberg a ihned byli podstatně rychlejší. Navíc vedení závodu povolilo používat systém DRS - Leclerc během dvou kol ukrojil z náskoku závodníků na čele 7,8 vteřiny. Ale pak i on začal jezdit setrvalé časy.
LAP 16/64And Ricciardo's race is over as his Renault comes to a halt#GermanGP #F1 🇩🇪 pic.twitter.com/K4lUiEg7am
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Důležitým bodem pro závod bylo 23. kolo, když Magnussen přešel z "mokrých" pneumatik přímo na nejměkčí směs. Vzápětí ho následoval Vettel (24. kolo), pak Verstappen (26. kolo), ovšem pilot Red Bullu nasadil středně tvrdé pneu. A ihned si stěžoval na chování vozu, navíc po necelých dvou okruzích předvedl mezi zatáčkami 14 a 15 hodiny a přeskákal obrubník takovým stylem, že další fungování jeho vozu bylo malým zázrakem. Bottas si také zajel pro žlutě označené pneu, ve 28. kole jel na červených i Leclerc.
LAP 28/64Norris = OUTHe reports a loss of power and his race is over#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/29CfhU9SVV
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Když zajel do boxů Hamilton (29. kolo), mohl za sebou slyšet zklamaný ryk diváků - Leclerc totiž nezvládl nájezd do Elfkurve a vycestoval až do bariéry. Byla to obrovská škoda, navíc mu nehrozila penalizace za incident v boxech, protože komisaři pouze finančně potrestali tým.
LAP 29/64Minutes after stopping for a set of slicks, Charles Leclerc's race is overHe crashes into the barriers and the Safety Car comes outHuge drama here at Hockenheim#GermanGP #F1 🇩🇪 pic.twitter.com/WFRXAx2utN
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Na trať tak potřetí vyjel SC a v jeho stínu došlo k dalšímu dramatu. Hamilton si neporadil se stejnou zatáčkou jako Leclerc a s poškozeným spoilerem zamířil do boxů, jenže přitom minul vymezovací kolík. V boxech mechanici pobíhali s náhradní přídí, neměli připravené pneumatiky, takže Lewis si tu počkal neuvěřitelných 1:09,022!!! Navíc ho komise, v níž seděl expilot F1 Derek Warwick, jeho jednání ohodnotila pěti trestnými vteřinami.
LAP 30/64And now it's race leader Lewis Hamilton's turn to find troubleHe spins off close to the pit lane entrance and loses some of his front wing 👀A lengthy pit stop sees him re-emerge down in P5The Safety Car is still out #GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/ksPGzJe8mz
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Navzdory strašlivé ztrátě Hamilton zas tolik neprodělal, protože téměř celé pole zajelo do boxů, aby se vrátilo na zeleně označené pneu. Takže když ve 33. kole po odklizení Leclercova Ferrari nastal restart, mělo startovní pole tuto podobu: Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Albon, Hamilton, Sainz, Räikkönen, Vettel, Gasly a Giovinazzi. Po restartu Vettel spadl za Gaslyho, s nímž si vzápětí sice poradil, ale na Räikkönena hledal recept marně.
Hülkenberg se nadále propadal (38. kolo - Bottas, 40. kolo - Hamilton) a v okruhu s pořadovým číslem 41. vyjel za Elfkurve mimo trať a jakákoli korekce byla k ničemu.
LAP 40/64Heartbreak for @HulkHulkenberg as he crashes into the barriers and can't recover 💔With a first F1 podium in sight, his race is over#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/cS8IybB7sT
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Skončil ve zdi pod hlavní tribunou a svůj vůz už zpátky na trať nedostal. Verstappen a Vettel si zajeli do boxů pro nové intermediate, ovšem Sebastian jako by neměl šťastný den - mechanici mu nedokázali perfektně vyměnit pravé přední kolo a zdrželi ho 4,4 vteřiny.
LAP 46/64: GAINS AND LOSSES 👀@alex_albon though 😮#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/MjYUU2kZFA
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019V této fázi se zdálo, že trať je stále sušší a nakonec i předpovědi naznačovaly, že by do konce závodu už nemuselo pršet. Ve 47. kole si dojeli pro slicks Verstappen, Bottas a Sainz, o kolo později Hamilton, Vettel a Räikkönen. A kdože jel v čele? Šok pro diváky - Lance Stroll, který si nejměkčí pneumatiky nazul už v době režimu SC, který zajel do boxů na konci 45. kola. Dalším překvapením byl Daniil Kvjat, jedoucí těsně za ním.
13 LAPS TO GO1 VER2 KVY 📸3 STR 📸4 BOT5 SAI7 ALB8 GASWOW#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/SQYMGKcxu6
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Verstappen ve 48. kole Strolla předjel, v 51. kole se to povedlo i Kvjatovi, ale Bottas na Kanaďana dorážel marně. Vettel si mezitím poradil s dvojicí Gasly a Magnussen, v 53. kole publikum, nechovající k Hamiltonovi zvláštní sympatie, opět aplaudovalo jeho velkou chybu v první zatáčce, po níž Lewis udělal hodiny a při výjezdu škrtl levým zadním kolem o bariéru.
LAP 54/64Another spin for Lewis Hamilton and more dicing with the barriers 😣He manages to hold on but is currently down in P15#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/omMMElUIqM
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Musel odjet pomalu celé kolo a na jeho konci zamířil do boxů, protože pneumatiky byly - lidově řečeno - v trapu. Kdo by si myslel, že trpký úděl Mercedesu skončil, byl mimo mísu: v nájezdu do 57. kola chyboval Bottas na stejném místě jako jeho týmový kolega, jen s tím rozdílem, že zničil celou příď vozu a závod pro něj skončil.
A difficult and dizzying day for both Mercedes drivers at Hockenheim 🔄 😵#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/x8u4opjBMT
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Mayländer musel opět do práce a když se z trati stáhl, zbýval pro zbytek startovního pole ještě pět kola. Verstappen opět zvládl bravurně restart a vedl před Kvjatem, Strollem, Sainzem, Vettelem, Albonem a Gaslym. Jako by si chtěl Sebastian po sérii kiksů a chyb usmířit diváky, postaral se o velké finále: hned po restartu na táhlé rovince před Spitzkehre zdolal Sainze, v 62. kole za sebou na stejném místě nechal Strolla a o kolo později do třetice i Kvjata.
Za zmínku stojí i výkon Sainze, který se nenechal rozhodit potížemi v 19. kole, kdy na prokletém místě v Elfkurve udělal hodiny, na rozdíl od Leclerca, Hülkenberga a Hamiltona bez následků. Na stejném místě rotoval i Stroll (27. kolo), ale i on ustál vše bez poškození auta. Dlouho byl na skvělém místě i Albon, jehož dlouhotrvající duel s Gaslym nakonec skončil v 62. kole vzájemnou kolizí, z níž vyšel hůře Pierre, musel poškozený vůz odstavit.
LAP 63/64Vettel passes Stroll to take P3Seconds later Vettel passes Kvyat to take P2Reminder: he started from P20 😮#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/gez3Mvqml3
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019Dramatický závod, v němž bylo na mokru mnoho dramatických momentů (například Haasy se opět potkaly v bratrovražedném boji a neobešlo se to bez kontaktu) a spousta zastávek v boxech tedy určitě přinesl nečekané výsledky a drama až do konce. Potvrdil však, že Honda nevyhrála v Rakousku náhodou. A také ukončil velkou sérii Mercedesu, který poprvé nebodoval ani jedním vozem od Grand Prix Španělska 2016.
A to ještě do konce závodu nebyl dořešen další incident, podle nějž měl Hamilton jet v režimu safety caru pomaleji, než měl. Ostatně v době vyhlášení výsledků se ještě řešila kolize Albona s Gaslym. Ovšem dodejme, že jestliže Hamilton ztrácel na čelo po posledním výjezdu SC přes minutu a půl a po nasazení nové nejměkčí směsi vyrazil do boje, je nutné ocenit jeho finiš, který ovšem nevedl ani ke kýženému bodu: ztrácel na něj pouhých 902 tisícin vteřiny...
Po závodě oznámil technický delegát FIA Jo Bauer, že byly zjištěny okolnosti vedoucí k penalizaci týmu Alfa Romeo Racing. V 18:45 místního času byli pozvání ke slyšení zástupci týmu. Komisaři nakonec rozhodli o penalizaci týmu, ovšem na definitivní výsledky si budeme muset počkat až do chvíle, kdy se vyřeší případné odvolání potrestaných (více zde).
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.