Sedmdesátá sezóna Formule 1 se přiblížila tisícímu závodu v historii. Po předsezónních testech se čekala vyrovnanější bitva, ale nakonec se radoval Mercedes, i když v pořadí obráceném toho, na jaké jsme byli zvyklí v loňském roce.
Grand Prix se nesla v duchu piety s nečekaně zesnulým závodním ředitelem Charlie Whitingem - na vozech i přilbách jsme mohli číst vzkaz Thank You, Charlie. Šestašedesátiletý Brit zemřel ve čtvrtek v Melbourne na plicní embolii. Na startu se seřadilo všech dvacet vozů, očekávajíc některé drobné změny, ať se jednalo o značení pneumatik nebo speciální bod za nejrychlejší kolo. Prvních třináct vozů a osmnáctý Sainz jr. odstartovali na nejměkčí, červené označené směsi, zbytek s výjimkou posledního Kubici, který jel na nejtvrdších pneu, zvolil střední směs.
Kvalifikační výsledek hovořil poněkud proti Hamiltonovi, který si s pole-position v Austrálii nějak neumí poradit. A ani letos nebyl prorokem. Už v nájezdu do první zatáčky byl před ním Bottas a velice rychle si získával před týmovým kolegou odstup. Za jejich zády se odehrála malá dramata. Ambiciózní nová tvář ve Ferrari Leclerc zkusil zaútočit na týmového kolegu, ale byl příliš široký a nakonec klesl zpět na své původní místo, když jeho chyby využil Verstappen.
Startovní pole se seřadilo následovně: Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen a Norris. Zpočátku bylo jasné, že žádné velké souboje se konat nebudou, protože rozestupy se natahovaly a Bottas překvapivě ujížděl svým soupeřům. U Ferrari se pokusili se závodem něco udělat a evidentně rozdělili strategii - Vettel zamířil do boxů jako čtvrtý v pořadí (pokud nepočítáme postartovní vynucené zastávky) na konci 15. kola, na což Mercedes zareagoval o kolo později pitstopem pro Hamiltona. Záhy se ukázalo, že to nebylo nejšťastnější řešení, protože dvojice Bottas a Verstappen zastávky odložila na 23. resp. 25. kolo a bylo to rozhodně řešení lepší. Vettel byl pomalejší než Holanďan a není divu, že ho Max celkem v pohodě dojel a v průběhu 31. kola i předjel.
Bottas nadále dominoval a Hamilton si stěžoval na problémy s životností gum. Velice rychle ho proto dotáhl ambiciózní Verstappen, ale i když se dvanáct kol před cílem dostal na dostřel a dokonce v jednu chvíli stáhl odstup pod nutnou vteřinu k použití DRS, k reálnému útoku na obhájce titulu se vlastně nikdy nedostal. Navíc ve 48. kole v první zatáčce za cílovou rovinkou chyboval a na chvíli se ocitl mimo trať. Vettela postupně dotáhl Leclerc, ale k internímu souboji nedošlo, ačkoliv nováček v Maranellu rovněž byl "na dostřel", dostal nejspíš pokyn, aby držel pozici, protože vzápětí odskočil na více než dvouvteřinový distanc.
V samotném závěru se pokusili piloti využít novinky v letošním hodnocení: za nejrychlejší kolo je pilotům v první desítce udělován prémiový bod. Tři kola před cílem si "fastest lap" převzal od Bottase Verstappen, ale Fin, který sázel nejlepší výsledky v celém závodě to v samotném závěru neponechal náhodě - proto si z Melbourne odváží 26 bodů.
Malou tragédii prožil Daniel Ricciardo. Při své premiéře v Renaultu hned po startu vyjel pravou částí vozu mimo trať na trefil komunikační spojku v trávníku, která způsobila krátký let jeho formule a poškození předního spoileru. Domácí pilot musel do boxů a jízdu na chvostu startovního pole ukončil nejspíš defekt předních závěsů, "načatých" zmíněnou ranou. Stejné potíže měl Kubica, který také přišel o přední křídlo a byl při svém comebacku do světa F1 odsouzen k jízdě na konci startovního pole.
Jestliže byl souboj na špici víceméně fádní a zaznamenali jsme vlastně jediné předjetí v onom 31. kole, pak ve středu pole se bojovalo na ostří nože. Prim tu hráli navrátivší se Kvjat a Gasly, jenž nahradil u Red Bullu právě Ricciarda. Rus sváděl tvrdé souboje se Strollem (Racing Point), ale nevyšel mu v 38. kole útok na konci druhé sekce DRS - musel na štěrk a ztratil šest vteřin. U Red Bullu ihned zareagovali a povolali do boxů Gaslyho s cílem dostat ho před Daniilovo Toro Rosso, ale Pierre vyjel těsně před ním a Kvjat ho následně opět zdolal. Oba kohouti se pak zařadili na konec skupiny Hülkenberg, Räikkönen, Stroll a tato pětičlenná sestava až do posledního kola bojovala o body. Nabídla více než 300 000 diváků dobrou podívanou, i když se pořadí neměnilo.
Nevstoupíš dvakrát do téže řeky? Romain Grosjean si asi bude myslet něco jiného. Po loňské blamáži v depu letos zajel k mechanikům v 16. kole a jen nevěřícně zíral, jak si nejsou schopni poradit s levou přední pneumatikou - trvalo jim to 8 vteřin, než mohl Francouz z boxového stání vyrazit. Navíc po dalších 16 kolech musel před závěrečnou vlásenkou odstavit svůj vůz, protože pneumatika mu na disku nedržela. Podobné potíže měl i Giovinazzi, také u něj mechanici zápolili s pravou přední, ale další navrátilec do startovního pole do cíle na trati setrval. To už nebyl případ Sainze jr., jehož McLaren zahalil kouř a poté na zádi vyšlehly plameny - Španěl musel odstavit hořící monopost při vjezdu do boxů.
Pokud bychom měli poměřovat sezónu podle prvního závodu, dá se čekat duel Mercedesů, ale jsme teprve u prvního klání z celkového počtu jedenadvacet. Každopádně Bottas předvedl vynikající výkon a gratulace patří i Hondě k návratu na stupně vítězů po dlouhých jedenácti letech - to dojel v Grand Prix Velké Británie na třetím místě Rubens Barrichello. Zároveň mohou Japonci slavit malé jubileum - jedná se o 175. pódiový výsledek.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.