Sedmdesátá sezóna Formule 1 se přiblížila tisícímu závodu v historii. Po předsezónních testech se čekala vyrovnanější bitva, ale nakonec se radoval Mercedes, i když v pořadí obráceném toho, na jaké jsme byli zvyklí v loňském roce.
Grand Prix se nesla v duchu piety s nečekaně zesnulým závodním ředitelem Charlie Whitingem - na vozech i přilbách jsme mohli číst vzkaz Thank You, Charlie. Šestašedesátiletý Brit zemřel ve čtvrtek v Melbourne na plicní embolii. Na startu se seřadilo všech dvacet vozů, očekávajíc některé drobné změny, ať se jednalo o značení pneumatik nebo speciální bod za nejrychlejší kolo. Prvních třináct vozů a osmnáctý Sainz jr. odstartovali na nejměkčí, červené označené směsi, zbytek s výjimkou posledního Kubici, který jel na nejtvrdších pneu, zvolil střední směs.
Kvalifikační výsledek hovořil poněkud proti Hamiltonovi, který si s pole-position v Austrálii nějak neumí poradit. A ani letos nebyl prorokem. Už v nájezdu do první zatáčky byl před ním Bottas a velice rychle si získával před týmovým kolegou odstup. Za jejich zády se odehrála malá dramata. Ambiciózní nová tvář ve Ferrari Leclerc zkusil zaútočit na týmového kolegu, ale byl příliš široký a nakonec klesl zpět na své původní místo, když jeho chyby využil Verstappen.
Startovní pole se seřadilo následovně: Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen a Norris. Zpočátku bylo jasné, že žádné velké souboje se konat nebudou, protože rozestupy se natahovaly a Bottas překvapivě ujížděl svým soupeřům. U Ferrari se pokusili se závodem něco udělat a evidentně rozdělili strategii - Vettel zamířil do boxů jako čtvrtý v pořadí (pokud nepočítáme postartovní vynucené zastávky) na konci 15. kola, na což Mercedes zareagoval o kolo později pitstopem pro Hamiltona. Záhy se ukázalo, že to nebylo nejšťastnější řešení, protože dvojice Bottas a Verstappen zastávky odložila na 23. resp. 25. kolo a bylo to rozhodně řešení lepší. Vettel byl pomalejší než Holanďan a není divu, že ho Max celkem v pohodě dojel a v průběhu 31. kola i předjel.
Bottas nadále dominoval a Hamilton si stěžoval na problémy s životností gum. Velice rychle ho proto dotáhl ambiciózní Verstappen, ale i když se dvanáct kol před cílem dostal na dostřel a dokonce v jednu chvíli stáhl odstup pod nutnou vteřinu k použití DRS, k reálnému útoku na obhájce titulu se vlastně nikdy nedostal. Navíc ve 48. kole v první zatáčce za cílovou rovinkou chyboval a na chvíli se ocitl mimo trať. Vettela postupně dotáhl Leclerc, ale k internímu souboji nedošlo, ačkoliv nováček v Maranellu rovněž byl "na dostřel", dostal nejspíš pokyn, aby držel pozici, protože vzápětí odskočil na více než dvouvteřinový distanc.
V samotném závěru se pokusili piloti využít novinky v letošním hodnocení: za nejrychlejší kolo je pilotům v první desítce udělován prémiový bod. Tři kola před cílem si "fastest lap" převzal od Bottase Verstappen, ale Fin, který sázel nejlepší výsledky v celém závodě to v samotném závěru neponechal náhodě - proto si z Melbourne odváží 26 bodů.
Malou tragédii prožil Daniel Ricciardo. Při své premiéře v Renaultu hned po startu vyjel pravou částí vozu mimo trať na trefil komunikační spojku v trávníku, která způsobila krátký let jeho formule a poškození předního spoileru. Domácí pilot musel do boxů a jízdu na chvostu startovního pole ukončil nejspíš defekt předních závěsů, "načatých" zmíněnou ranou. Stejné potíže měl Kubica, který také přišel o přední křídlo a byl při svém comebacku do světa F1 odsouzen k jízdě na konci startovního pole.
Jestliže byl souboj na špici víceméně fádní a zaznamenali jsme vlastně jediné předjetí v onom 31. kole, pak ve středu pole se bojovalo na ostří nože. Prim tu hráli navrátivší se Kvjat a Gasly, jenž nahradil u Red Bullu právě Ricciarda. Rus sváděl tvrdé souboje se Strollem (Racing Point), ale nevyšel mu v 38. kole útok na konci druhé sekce DRS - musel na štěrk a ztratil šest vteřin. U Red Bullu ihned zareagovali a povolali do boxů Gaslyho s cílem dostat ho před Daniilovo Toro Rosso, ale Pierre vyjel těsně před ním a Kvjat ho následně opět zdolal. Oba kohouti se pak zařadili na konec skupiny Hülkenberg, Räikkönen, Stroll a tato pětičlenná sestava až do posledního kola bojovala o body. Nabídla více než 300 000 diváků dobrou podívanou, i když se pořadí neměnilo.
Nevstoupíš dvakrát do téže řeky? Romain Grosjean si asi bude myslet něco jiného. Po loňské blamáži v depu letos zajel k mechanikům v 16. kole a jen nevěřícně zíral, jak si nejsou schopni poradit s levou přední pneumatikou - trvalo jim to 8 vteřin, než mohl Francouz z boxového stání vyrazit. Navíc po dalších 16 kolech musel před závěrečnou vlásenkou odstavit svůj vůz, protože pneumatika mu na disku nedržela. Podobné potíže měl i Giovinazzi, také u něj mechanici zápolili s pravou přední, ale další navrátilec do startovního pole do cíle na trati setrval. To už nebyl případ Sainze jr., jehož McLaren zahalil kouř a poté na zádi vyšlehly plameny - Španěl musel odstavit hořící monopost při vjezdu do boxů.
Pokud bychom měli poměřovat sezónu podle prvního závodu, dá se čekat duel Mercedesů, ale jsme teprve u prvního klání z celkového počtu jedenadvacet. Každopádně Bottas předvedl vynikající výkon a gratulace patří i Hondě k návratu na stupně vítězů po dlouhých jedenácti letech - to dojel v Grand Prix Velké Británie na třetím místě Rubens Barrichello. Zároveň mohou Japonci slavit malé jubileum - jedná se o 175. pódiový výsledek.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.