Sedmdesátá sezóna Formule 1 se přiblížila tisícímu závodu v historii. Po předsezónních testech se čekala vyrovnanější bitva, ale nakonec se radoval Mercedes, i když v pořadí obráceném toho, na jaké jsme byli zvyklí v loňském roce.
Grand Prix se nesla v duchu piety s nečekaně zesnulým závodním ředitelem Charlie Whitingem - na vozech i přilbách jsme mohli číst vzkaz Thank You, Charlie. Šestašedesátiletý Brit zemřel ve čtvrtek v Melbourne na plicní embolii. Na startu se seřadilo všech dvacet vozů, očekávajíc některé drobné změny, ať se jednalo o značení pneumatik nebo speciální bod za nejrychlejší kolo. Prvních třináct vozů a osmnáctý Sainz jr. odstartovali na nejměkčí, červené označené směsi, zbytek s výjimkou posledního Kubici, který jel na nejtvrdších pneu, zvolil střední směs.
Kvalifikační výsledek hovořil poněkud proti Hamiltonovi, který si s pole-position v Austrálii nějak neumí poradit. A ani letos nebyl prorokem. Už v nájezdu do první zatáčky byl před ním Bottas a velice rychle si získával před týmovým kolegou odstup. Za jejich zády se odehrála malá dramata. Ambiciózní nová tvář ve Ferrari Leclerc zkusil zaútočit na týmového kolegu, ale byl příliš široký a nakonec klesl zpět na své původní místo, když jeho chyby využil Verstappen.
Startovní pole se seřadilo následovně: Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen a Norris. Zpočátku bylo jasné, že žádné velké souboje se konat nebudou, protože rozestupy se natahovaly a Bottas překvapivě ujížděl svým soupeřům. U Ferrari se pokusili se závodem něco udělat a evidentně rozdělili strategii - Vettel zamířil do boxů jako čtvrtý v pořadí (pokud nepočítáme postartovní vynucené zastávky) na konci 15. kola, na což Mercedes zareagoval o kolo později pitstopem pro Hamiltona. Záhy se ukázalo, že to nebylo nejšťastnější řešení, protože dvojice Bottas a Verstappen zastávky odložila na 23. resp. 25. kolo a bylo to rozhodně řešení lepší. Vettel byl pomalejší než Holanďan a není divu, že ho Max celkem v pohodě dojel a v průběhu 31. kola i předjel.
Bottas nadále dominoval a Hamilton si stěžoval na problémy s životností gum. Velice rychle ho proto dotáhl ambiciózní Verstappen, ale i když se dvanáct kol před cílem dostal na dostřel a dokonce v jednu chvíli stáhl odstup pod nutnou vteřinu k použití DRS, k reálnému útoku na obhájce titulu se vlastně nikdy nedostal. Navíc ve 48. kole v první zatáčce za cílovou rovinkou chyboval a na chvíli se ocitl mimo trať. Vettela postupně dotáhl Leclerc, ale k internímu souboji nedošlo, ačkoliv nováček v Maranellu rovněž byl "na dostřel", dostal nejspíš pokyn, aby držel pozici, protože vzápětí odskočil na více než dvouvteřinový distanc.
V samotném závěru se pokusili piloti využít novinky v letošním hodnocení: za nejrychlejší kolo je pilotům v první desítce udělován prémiový bod. Tři kola před cílem si "fastest lap" převzal od Bottase Verstappen, ale Fin, který sázel nejlepší výsledky v celém závodě to v samotném závěru neponechal náhodě - proto si z Melbourne odváží 26 bodů.
Malou tragédii prožil Daniel Ricciardo. Při své premiéře v Renaultu hned po startu vyjel pravou částí vozu mimo trať na trefil komunikační spojku v trávníku, která způsobila krátký let jeho formule a poškození předního spoileru. Domácí pilot musel do boxů a jízdu na chvostu startovního pole ukončil nejspíš defekt předních závěsů, "načatých" zmíněnou ranou. Stejné potíže měl Kubica, který také přišel o přední křídlo a byl při svém comebacku do světa F1 odsouzen k jízdě na konci startovního pole.
Jestliže byl souboj na špici víceméně fádní a zaznamenali jsme vlastně jediné předjetí v onom 31. kole, pak ve středu pole se bojovalo na ostří nože. Prim tu hráli navrátivší se Kvjat a Gasly, jenž nahradil u Red Bullu právě Ricciarda. Rus sváděl tvrdé souboje se Strollem (Racing Point), ale nevyšel mu v 38. kole útok na konci druhé sekce DRS - musel na štěrk a ztratil šest vteřin. U Red Bullu ihned zareagovali a povolali do boxů Gaslyho s cílem dostat ho před Daniilovo Toro Rosso, ale Pierre vyjel těsně před ním a Kvjat ho následně opět zdolal. Oba kohouti se pak zařadili na konec skupiny Hülkenberg, Räikkönen, Stroll a tato pětičlenná sestava až do posledního kola bojovala o body. Nabídla více než 300 000 diváků dobrou podívanou, i když se pořadí neměnilo.
Nevstoupíš dvakrát do téže řeky? Romain Grosjean si asi bude myslet něco jiného. Po loňské blamáži v depu letos zajel k mechanikům v 16. kole a jen nevěřícně zíral, jak si nejsou schopni poradit s levou přední pneumatikou - trvalo jim to 8 vteřin, než mohl Francouz z boxového stání vyrazit. Navíc po dalších 16 kolech musel před závěrečnou vlásenkou odstavit svůj vůz, protože pneumatika mu na disku nedržela. Podobné potíže měl i Giovinazzi, také u něj mechanici zápolili s pravou přední, ale další navrátilec do startovního pole do cíle na trati setrval. To už nebyl případ Sainze jr., jehož McLaren zahalil kouř a poté na zádi vyšlehly plameny - Španěl musel odstavit hořící monopost při vjezdu do boxů.
Pokud bychom měli poměřovat sezónu podle prvního závodu, dá se čekat duel Mercedesů, ale jsme teprve u prvního klání z celkového počtu jedenadvacet. Každopádně Bottas předvedl vynikající výkon a gratulace patří i Hondě k návratu na stupně vítězů po dlouhých jedenácti letech - to dojel v Grand Prix Velké Británie na třetím místě Rubens Barrichello. Zároveň mohou Japonci slavit malé jubileum - jedná se o 175. pódiový výsledek.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.