Protažený víkend ve Španělsku za účelem mezisezónních testů pokračoval ve středu další bitvou, která co do časů překonala včerejší dosažené výkony. Tentokrát si to rozdali o prvenství piloti reprezentující Mercedes a Ferrari.
V kokpitu Ferrari se představil mladík Antonio Giovinazzi, včera sedlající Sauber, a přestože dopoledne vévodil testovacímu poli, nakonec svůj výsledek neobhájil, útěchou mu může být aspoň nejvyšší počet odjetých kol, který byl shodný s tím, co zajel Verstappen včera (Holanďan ovšem o tři kola zaostal za Hamiltonem).
Největším Giovinazziho soupeřem byl Valtteri Bottas, který také krátce před polednem stanovil nejrychlejší čas dne - 1:16,904, jehož dosáhl na superměkké směsi Pirelli. Giovinazzi však zaostal o vysloveně mikroskopickou vzdálenost, scházelo mu pouhých 68 tisícin vteřiny.
#F1 #F1Test In-season testing in Barcelona, Cumulative results of 2 days, 21 drivers including rookies: #Bottas fastest, #Giovinazzi with decent 283 laps. McLaren (with Norris, Turvey & Vandoorne) and Force India (Russel & Latifi) run 2nd car for #Pirelli 2019-tyre development pic.twitter.com/RJElejJMzd
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) May 17, 2018Lando Norris si zajistil bronzovou příčku v poslední možné chvíli, nejlepší čas zajel při svém posledním okruhu na Circuit de Catalunya. Spravil si tím chuť po dopoledních potížích, kdy udělal hodiny, jeho McLaren s "drobným problémem" zastavil přímo na okruhu a způsobil vyvěšení červené vlajky. "Stalo se to v zatáčce 12, tedy tam, co jsme měli kvůli větru značné potíže. Byla to spíš moje chyba, byl jsem při nájezdu příliš rychlý a nezvládl jsem zadní část. V F2 máte vůz víc pod kontrolou i při přetáčivosti. Jak jsme mohli vidět v F1, vysoký přítlak a nový povrch trati způsobí problémy, když vám vůz ujede - je pak těžké s tím něco dělal. Auto jsem naštěstí nepoškodil, jen jsem se otočil," líčil své postřehy Norris.
Zatímco Kevin Magnussen byl z těch, kteří dosáhli svého maxima na hyperměkké směsi dopoledne - ale také se postaral o jednu ze dvou červených vlajek ve středečním testu, když se mezi zatáčkami 2 a 3 také otočil, Nikita Mazepin v kokpitu Force Indie dokázal vydolovat svůj nejlepší čas na měkkých pneumatikách v době, kdy do konce testů chybělo nějakých 20 minut.
148 laps total for @Anto_Giovinazzi today in #F1Testing Day 2 pic.twitter.com/3TG1Vh9Ium
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 16, 2018Tradiční účastníky seriálu Grand Prix v letošním roce přeskočil ještě Jack Aitken na Renualtu, který si odbyl svůj křest ve voze F1. Pro svůj maximální výkon, k němuž potřeboval ultraměkké pneu, zajel rovněž dopoledne. Pierre Gasly převzal od Seana Gelaela a společně s Jake Dennisem se prezentovali na středně tvrdé směsi.
Ve "startovním" poli také figurovaly dva monoposty, určené pro vývojový program Pirelli pro rok 2019 - o tuto práci se postaral už zkušený Stoffel Vandoorne a další nováček Nicholas Latifi ve Force Indii, byl to celkově čtvrtý pilot, který se dokázal zlepšit po poledni, nicméně zůstal na posledním místě.
As we reach the last few minutes of #F1Testing, here’s one final fly-by for you. 👀🎥 pic.twitter.com/hM8D4vq4n9
— McLaren (@McLarenF1) May 16, 2018Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.