Na okruhu Circuit de Catalunya s novým povrchem očekávali piloti a diváci možný déšť, pravděpodobnost byla až osmdesátiprocentní. Jenže nakonec z toho vyšel v podstatě poklidný závod, v němž po strategické stránce zcela propadl tým Ferrari.
Oproti tréninkům a kvalifikaci bylo skutečně chladněji, teplota se pohybovala kolem 15 °C, trať v rozmezí 32 - 35 °C, vlhkost vzduchu byla rovněž konstantní - 55 %, pouze vítr se poměrně významně měnil, od 3,3 po 7,7 km/h. To byly podmínky, do nichž vyrazilo startovní pole na mírně upravených pneumatikách Pirelli, od čehož se očekávala dramatičtější podívaná. Do níž s výjimkou Alonsa nastoupila první patnáctka na měkkých pneumatikách.
Ta ale nastala pouze na startu. V nájezdu do třetí zatáčky byl Romain Grosjean příliš široký, ale místo aby korigoval svůj vůz, zůstal na plynu a jeho Haas vytvořil za zatáčkou závoru přes trať, do níž spadli Hülkenberg a Gasly. První přišel o levé zadní, druhý o přední kolo na stejné straně. Vedení závodu kvůli troskám vyslalo na trať safety car a maršálové po šest kol odstraňovali okruh zaplavený úlomky a olejem.
Po restartu registrovali diváci pořadí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Magnussen, Sainz a Leclerc. Obhájce titulu ostatním ujížděl, Vettela naopak stíhal Bottas. Tato dvojice také zahájila výměnu pneumatik (pokud nebudeme počítat vynucený pit-stop Hartleyho v prvním kole), Vettel na konci 18. kola zajel pro středně tvrdou směs. Bottas reagoval o kolo později, ale mechanici zvládli zastávku za 3,9 vteřiny a při výjezdu se Vettel dokázal prohnat kolem a opět zaujmout pozici před Finem.
A dramatic first-lap crash 💥A masterclass from @LewisHamilton 👏All the best bits from race day in Spain in 60 seconds 👀#SpanishGP #F1 🇪🇸 pic.twitter.com/TqJmbR5B1W
— Formula 1 (@F1) May 13, 2018Černý den Ferrari se začal naplňovat ve 24. kole: Räikkönen na konci nečekaně uhnul Verstappenovi a záhy bylo jasné, že jeho vůz je v problémech. Klesl na osmou příčku a po zajetí do boxů mechanici odtlačili monopost do garáže. Další pohroma stihla italský tým ve 42. kole: Ocon zastavil mezi zatáčkami 5 a 6 a vedení závodu vyhlásilo režim virtuálního safety caru. Ferrari se rozhodlo odvolat Vettela do boxů pro nové středně tvrdé pneumatiky, ale pit-stop trval hrozných 5,6 vteřiny a po výjezdu se Vettel zařadil až za třetího Verstappena. Až do konce marně Holanďana stíhal, ačkoliv Max měl jistý handicap v poškozeném spoileru, jejich odstup se pohyboval v rozmezí 1,7 - 2,6 vteřiny. Minimální odstup v cíli jde na vrub Verstappena, který už zdravil členy týmu na boxové zídce.
Hamilton bez potíží odkroužil závod, Bottas se poněkud pral se svým vozem, ale přes klesající náskok na Verstappena dokázal zajistit další double týmu Mercedes a spláchnout pachuť z předchozího závodu. Ricciardo zůstal trochu ve stínu ostatních, snad si jenom zlepšil náladu zápisem rekordních časů na jedno kolo.
Osamělý závod jel Magnussen, obhajující čest Haasu. Na rozdíl od něj byli v plné permanenci piloti Sauberu, zejména Ericsson svedl pohledný, několik kol trvající souboj se Sainzem a dokázal domácího matadora udržet na uzdě. Rovněž Leclerc srdnatě obhajoval devátou příčku před Pérezem, nakonec sedm kol před cílem svou pozici neobhájil.
Force Indie měly rovněž jistou porci smůly. Ocon před svým odstoupením prožil nekonečný pit-stop, když se mechanikům nepodařilo nasadit pravé zadní kolo a Francouz zůstal v boxech téměř minutu a spadl na poslední místo. Když byl po jeho odstoupení vyhlášen režim VSC, Verstappen škrtl o Strollovo zadní kolo a urazil si koncovku levé strany předního spoileru (42. kolo). Ta mu v nájezdu na cílovou rovinku upadla a najel na ní Pérez. Vzápětí se roztočil do hodin Sirotkin a ocitl se mimo trať, ale bez dalších následků.
McLaren opět spasil Alonso, jehož start na červeně označené směsi nevyšel - nakonec domácí matador vybojoval další body, i když se ztrátou na mladšího krajana. Vandoorne naopak prožil nepovedený víkend: hned v prvním kole vyjel ve druhé zatáčce z trati a protože neobjel nutný bod, dostal pětivteřinovou penalizaci. Nakonec mu nijak neublížila, protože cíl nespatřil.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.