Po posledním tréninku bylo jasné, že mezi hlavní favority se řadí Mercedes, zatímco Red Bull experimentoval s pneumatikami. Je téměř jisté, že se kvalifikace nebude týkat Brendona Hartleye, který havaroval v samotném závěru třetího tréninku.
Oproti dopoledni teploty na Circuit de Catalunya poklesly, vzduch 18 °C, trať 27 °C , vlhkost vzduchu se ustálila na 76 % a vanul vítr zesílil na 8,8 km/h. Nad tratí se sice stahovaly mraky, ale podle předpovědí nebyl žádný déšť predikován.
Q1 - 18 minut:Williamsy tušily, že kvalifikace bude velice perná, proto vyrazili Stroll a Sirotkin jako první a Stroll časem 1:20,623 stanovil základní čas. Bylo ale jasné, že nejlepší časy se budou pohybovat někde jinde, což ostatně potvrdili Räikkönen časem 1:17,986 a Vettel (1:17,806). Výkony se pomalu přelévaly, piloti si chystali pneumatiky na rozhodující kolo, ale ne všem se to dařilo, třeba Alonso dlouho nemohl najít potřebnou pozici.
Mezitím se na čele vystřídali piloti Mercedesu: Hamilton 1:17,633 a Bottas 1:17,674, aby je vystřídali Vettel nejlepší prezentací 1:17,031 a Räikkönen (1:17,483). Pak vystrčili drápky hoši od Red Bullu - Ricciardo se po původním pomalejším kole prosadil dopředu výkonem 1:17,623, poté ho zdolal týmový kolega Verstappen (1:17,411), i když mezi dvěma posledními zatáčkami byl mimo trať.
Drama prožil Nico Hülkenberg, který se do posledního možného okamžiku nemohl správě připravit, jediný měřený výkon zaznamenal v tragické hodnotě 1:45,434. V poslední minutě zaznamenal zlepšení, ale 15. místo nedokázal uhájit, k všeobecnému překvapení skončil jako první ve vyřazovací pětici.
O poslední drama se postaral Lance Stroll, který mezi zatáčkami 12 a 13 vyletěl z trati a odletující štěrk poškodil kameru za bariérou. Nic to nezměnilo na mizérii Williamsu, který skončil s Q3 s nejhoršími časy.
Do Q2 nepostoupili: Hülkenberg, Ericsson, Stroll, Sirotkin, Hartley
Q2 - 15 minut:V prostřední části vyzkoušely špičkové týmy alternativní pokus - Mercedes, Ferrari i Red Bull vyjely na měkké směsi. U McLarenu šel Alonso na červeně označené pneumatiky, Vandoorne sáhl po žlutých, Haas také vyzkoušel měkkou směs. Magnussen byl také prvním, kdo zajel měřený čas - 1:18,045, ale vzápětí do dění zasáhla špička. Hamilton zajel 1:17,166, ale překonal ho Bottas (1:17,111), nestačili však na Ferrari. Nejdřív šel na chvíli do čela Räikkönen - 1:17,071, aby jako první pokořil hranici 1:17,0 Vettel - jeho čas 1:16,802 byl rekordem druhé části.
Nedařilo se Force Indiím, Pérez a Ocon marně bojovali o kloudný výsledek, zatímco k potěše domácího publika vzájemný souboj Alonsa a Sainze jr. skončil lépe pro mladšího matadora, ale nakonec se do TOP 10 dostali oba. V závěru se ještě Ricciardo a Hamilton s Verstappenem rozhodli vyzkoušet superměkké pneumatiky, ale shodně své výkony těsně před cílem vypustili. Jediným dramatickým okamžikem byl krátký výjezd Grosjeana mimo trať, ale bez jakýchkoli následků.
Do Q3 nepostoupili: Vandoorne, Gasly, Ocon, Leclerc, Pérez
Q3 - 12 minut:
Jako by bylo všechno zapomenuto - do poslední části nastoupili jako první piloti Red Bullu a Ricciardo položil základní čas 1:16,858. Vzápětí ho překonal Verstappen (1:16,816), ovšem potom přišla zdrcující rána Mercedesu - Hamilton projel tratí pokryté novým asfaltovým kobercem v čase 1:16,491 a poprávu stanul v čele.
Ferrari při prvních pokusech zcela propadlo - Vettel vytvořil pouze průměrný čas 1:17,255, Räikkönen chyboval hned při nájezdu do první zatáčky a proto skončil na průběžné sedmé příčce - 1:18,102.
Následovaly překvapivé pokusy na měkké směsi a záhy se ukázalo, že je minimálně stejně rychlá, ne-li ještě lepší. Už Ricciardo téměř vyrovnal výkon týmového kolegy na superměkkých pneumatikách, piloti Ferrari pak poskočili hodně kupředu, jenže nestačili na Hamiltona s Bottasem. Vzhledem k tomu, že první tři týmy se kvalifikovaly na měkké směsi, dá se očekávat velice zajímavý závod.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.