Po posledním tréninku bylo jasné, že mezi hlavní favority se řadí Mercedes, zatímco Red Bull experimentoval s pneumatikami. Je téměř jisté, že se kvalifikace nebude týkat Brendona Hartleye, který havaroval v samotném závěru třetího tréninku.
Oproti dopoledni teploty na Circuit de Catalunya poklesly, vzduch 18 °C, trať 27 °C , vlhkost vzduchu se ustálila na 76 % a vanul vítr zesílil na 8,8 km/h. Nad tratí se sice stahovaly mraky, ale podle předpovědí nebyl žádný déšť predikován.
Q1 - 18 minut:Williamsy tušily, že kvalifikace bude velice perná, proto vyrazili Stroll a Sirotkin jako první a Stroll časem 1:20,623 stanovil základní čas. Bylo ale jasné, že nejlepší časy se budou pohybovat někde jinde, což ostatně potvrdili Räikkönen časem 1:17,986 a Vettel (1:17,806). Výkony se pomalu přelévaly, piloti si chystali pneumatiky na rozhodující kolo, ale ne všem se to dařilo, třeba Alonso dlouho nemohl najít potřebnou pozici.
Mezitím se na čele vystřídali piloti Mercedesu: Hamilton 1:17,633 a Bottas 1:17,674, aby je vystřídali Vettel nejlepší prezentací 1:17,031 a Räikkönen (1:17,483). Pak vystrčili drápky hoši od Red Bullu - Ricciardo se po původním pomalejším kole prosadil dopředu výkonem 1:17,623, poté ho zdolal týmový kolega Verstappen (1:17,411), i když mezi dvěma posledními zatáčkami byl mimo trať.
Drama prožil Nico Hülkenberg, který se do posledního možného okamžiku nemohl správě připravit, jediný měřený výkon zaznamenal v tragické hodnotě 1:45,434. V poslední minutě zaznamenal zlepšení, ale 15. místo nedokázal uhájit, k všeobecnému překvapení skončil jako první ve vyřazovací pětici.
O poslední drama se postaral Lance Stroll, který mezi zatáčkami 12 a 13 vyletěl z trati a odletující štěrk poškodil kameru za bariérou. Nic to nezměnilo na mizérii Williamsu, který skončil s Q3 s nejhoršími časy.
Do Q2 nepostoupili: Hülkenberg, Ericsson, Stroll, Sirotkin, Hartley
Q2 - 15 minut:V prostřední části vyzkoušely špičkové týmy alternativní pokus - Mercedes, Ferrari i Red Bull vyjely na měkké směsi. U McLarenu šel Alonso na červeně označené pneumatiky, Vandoorne sáhl po žlutých, Haas také vyzkoušel měkkou směs. Magnussen byl také prvním, kdo zajel měřený čas - 1:18,045, ale vzápětí do dění zasáhla špička. Hamilton zajel 1:17,166, ale překonal ho Bottas (1:17,111), nestačili však na Ferrari. Nejdřív šel na chvíli do čela Räikkönen - 1:17,071, aby jako první pokořil hranici 1:17,0 Vettel - jeho čas 1:16,802 byl rekordem druhé části.
Nedařilo se Force Indiím, Pérez a Ocon marně bojovali o kloudný výsledek, zatímco k potěše domácího publika vzájemný souboj Alonsa a Sainze jr. skončil lépe pro mladšího matadora, ale nakonec se do TOP 10 dostali oba. V závěru se ještě Ricciardo a Hamilton s Verstappenem rozhodli vyzkoušet superměkké pneumatiky, ale shodně své výkony těsně před cílem vypustili. Jediným dramatickým okamžikem byl krátký výjezd Grosjeana mimo trať, ale bez jakýchkoli následků.
Do Q3 nepostoupili: Vandoorne, Gasly, Ocon, Leclerc, Pérez
Q3 - 12 minut:
Jako by bylo všechno zapomenuto - do poslední části nastoupili jako první piloti Red Bullu a Ricciardo položil základní čas 1:16,858. Vzápětí ho překonal Verstappen (1:16,816), ovšem potom přišla zdrcující rána Mercedesu - Hamilton projel tratí pokryté novým asfaltovým kobercem v čase 1:16,491 a poprávu stanul v čele.
Ferrari při prvních pokusech zcela propadlo - Vettel vytvořil pouze průměrný čas 1:17,255, Räikkönen chyboval hned při nájezdu do první zatáčky a proto skončil na průběžné sedmé příčce - 1:18,102.
Následovaly překvapivé pokusy na měkké směsi a záhy se ukázalo, že je minimálně stejně rychlá, ne-li ještě lepší. Už Ricciardo téměř vyrovnal výkon týmového kolegy na superměkkých pneumatikách, piloti Ferrari pak poskočili hodně kupředu, jenže nestačili na Hamiltona s Bottasem. Vzhledem k tomu, že první tři týmy se kvalifikovaly na měkké směsi, dá se očekávat velice zajímavý závod.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.