Fanoušci F1 se dočkali! U protinožců se rozjela sezóna královny motoristického sportu, do níž vstoupila s několika úpravami, počínaje vzhledem monopostů až po atraktivně vyhlížející, ale poněkud nepřehlednou grafiku.
Po problematickém třetím tréninku, kdy piloti měli možnost vyzkoušet i pneumatiky do deštivých podmínek, se nad tratí vyjasnilo, teplota trati se ustálila na 24 °C, trať vydávala 32 °C, vlhkost vzduchu dosáhla 58 % a vanul větřík o rychlosti 4,4 m/s.
Prvním kvalifikantem byl Nico Hülkenberg, jehož průjezd měřeným úsekem přinesl první letošní čas - 1:25,348. Bylo jasné, že to je pouze první vlaštovka, kterou později téměř všichni překonali. Na chvíli se v čele objevil Kimi Räikkönen (1:23,616), jehož tvrdě stíhal Hamilton, ovšem nedokázal se poprat s prostředním sektorem. Když už se zlepšil na 1:23,263, Fin mu opět utekl na 1:23,096. Vettela trochu potrápili piloti na trati, ale celkem bez problémů zajel čas 1:23,921.
Nakonec napotřetí zabral Hamilton naplno a vyhrál první část kvalifikace výkonem 1:22,824. Souboj o černého Petra nakonec svedli piloti Toro Rosso, Williamsu a Sauberu - z něj nakonec unikl na poslední chvíli Lance Stroll. Prakticky všichni ohrožení v posledním rychlém kole svůj čas zlepšili, ale pouze si proházeli pořadí mezi sebou.
Do Q2 nepostoupili: Hartley, Gasly, Leclerc, Ericsson, Sirotkin.
Pro druhou část poněkud zeslabil vítr, ale o to rychleji se proháněl po okruhu Lewis Hamilton. Hned prvním časem vymazal loňský kvalifikační rekord a časem 1:22,051 utekl ostatním o téměř půl vteřiny. Za ním se seřadili Räikkönen (1:22,507), Vettel (1:22,645) a teprve poté Bottas (1:22,659). Piloti Red Bullu vyzkoušeli alternativní strategii na superměkké směsi, ostatní bez výjimky využívali ultraměkkou směs.
Renaulty se trápily s blokujícími předními koly, ale v samotném závěru Q2 se oba piloti doslova na poslední chvíli protáhli do první desítky. Bottas se rehabilitoval časem 1:22,089 a zdálo se, že Mercedes si v poklidu pohlídá první dvě místa. Jenže v posledním možném okamžiku proletěl cílovým prostorem Sebastian Vettel a najednou bylo vše jinak - 1:21,944 a karty byly náhle rozdány jinak.
Poslední, kdo se mohl zlepšit, byl Esteban Ocon, ale neuspěl, i když si poněkud stěžoval na Grosjeana, který se mu připletl do cesty v posledním sektoru. Red Bull nakonec dokázal uspět i na superměkké směsi, Verstappen si dokonce pojistil pozici slušným časem 1:22,416 - do zítřejšího závodu tedy mohou piloti zvolit odlišnou strategii.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Vandoorne, Pérez, Stroll, Ocon.
🚩RED FLAG 🚩 Q3Heavy impact for Bottas at Turn 2#Quali #AusGP #F1 pic.twitter.com/yKgWbIfQW9
— Formula 1 (@F1) 24. března 2018Poslední část začala velice dramaticky pro Valtteri Bottase: dvě minuty a 13 vteřin po zahájení Q3 nezvládl kombinaci prvních dvou zatáček, z té druhé už vyjel bokem, narazil zadní částí do bariéry a zcela ji zdemoloval - urazil křídlo, odlomil pravá kola a zjevně došlo k fatálnímu poškození převodovky a diferenciálu. Červená vlajka byla logickým důsledkem, stejně jako bylo jasné, že Fin odstartuje z nejlépe 10. místa.
Maršálové v nejkratší možné době vyčistili trať, odklidili vrak a po devíti minutách se mohlo opět bojovat o pozice, Q3 byla kratší o 2:13, navíc žádný pilot do Bottasovy nehody nestihl zajet měřené kolo. Laťku nastavil Hamilton časem 1:22,051, ale vzápětí se Vettel prohnal prvními dvěma sektory v purpurové, ale nakonec mu nejspíš nevyšel ten poslední a na Lewise mu chybělo 0,034 vteřiny. Verstappen ztrácel 0,061 vteřiny, Renaulty a Haasy první pokusy vůbec neabsolvovaly.
Závěrečné pokusy se odehrály zcela ve stínu Hamiltona, který dokázal téměř o celou vteřinu zlepšit svůj výkon a masivním odstupem za sebou nechal všechny soupeře. Piloti Ferrari si prohodili pořadí, za nimi by za normálních okolností byli piloti Red Bullu: Verstappen si stěžoval na problémy v zadní části svého vozu, navíc nesmíme zapomínat, že Ricciarda čeká penalizace v podobě tří míst...
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.