Boj o pozice na startu v Japonsku byl ovlivněn už dopředu značným množství penalizací, které měli jisté Alonso, Sainz, Palmer a Bottas. K nim se po nehodě v závěru tréninku přidal i Räikkönen.
Räikkönenova nehoda v prostoru pod mostem přinutila Ferrari intenzivně pracovat na jeho voze, který se do boxů dostal až půl hodiny po konci tréninku. Nakonec to maranellští pit-crew stihli, i když pět míst na startu si bude muset Räikkönen odmazat.
Q1 - 18 minutTrať byla zejména v první části poznamenána olejovou stopou z doprovodných závodů, ale piloti si na popráškovaná místa rychle zvykli. Do Q1 samozřejmě vyjeli jako první Sauberovi piloti, ale měřítko pro ostatní nastavil až Lewis Hamilton překvapivě jedoucí na měkké směsi – 1:29,507. Bottas byl o něco rychlejší, ale na stejném místě jako Räikkönen v tréninku vyjel z trati a minul bariéru jen o pověstné centimetry. I proto měl jeho čas hrůznou hodnotu 1:48,943. Na měkkých pneumatikách jel ještě Vettel (1:29,772), ostatní zvolili superměkké. Rukavici soupeřům hodil Verstappen (1:29,181), ovšem vzápětí předvedl už druhé zlepšení Hamilton a definitivně šel do čela – 1:29,047. Räikkönen se na trať dostal a po zajišťovacím výkonu (1:29,614) se prezentoval vynikajícím časem 1:29,163.
V závěru zhatil poslední šance na zlepšení svým kolegům Romain Grosjean, který nezvládl svůj Haas v úseku Esses a jeho rána do bariéry ukončila 80 vteřin před koncem první část kvalifikace. Z ní ještě zbývalo vyřešit konflikt mezi Lance Strollem a Sergio Pérezem, neboť Mexičan se v závěrečné šikaně Kanaďanovi připletl do cesty.
Do Q2 nepostoupili: Grosjean, Gasly, Stroll, Wehrlein, Ericsson
Q2 - 15 minutHamilton se vydal jako první i do Q2 a absolutně rekordním časem Suzuky 1:27,819 vyrazil soupeřům dech. Tentokrát už jel na superměkkých pneumatikách, zatímco měkké si nazuli Räikkönen a Bottas – a oba si pojistili jediným časem postup do Q3 (1:29,079 versus 1:28,543). Bottase překonal ještě Vettel, i když i on měl červeně označené pneumatiky – 1:28,482. V tvrdém souboji o postup do desítky se utkali Vandoorne, Alonso, Hülkenberg a Palmer, protože ostatní byli hodně vzdáleni a obě Force Indie vytvořily jakýsi mezičlánek. Druhé pokusy už neabsolvovali jistotu mající piloti Red Bullu (Verstappen 1:28,747, Ricciardo 1:28,935) a Räikkönen, zatímco ostatní bojovali o možnost se zúčastnit poslední části kvalifikace. Zlepšili se Ocon, Pérez, Alonso i Hülkenberg, ale jediný Němec se do první desítky neprotáhl. Mercedesy se sice na trať vydaly, ale oba piloti závěrečné pokusy vypustili, takže se zlepšil pouze Vettel, který zůstal na trati jako poslední, ale čas 1:28,225 nic neřešil.
Do Q3 nepostoupili: Vandoorne, Hülkenberg, Magnussen, Palmer a Sainz jr.
Q3 - 12 minutOpět se vydaly Mercedesy jako první na trať, ale tentokrát si zajel první čas Bottas - 1:27,986. Hamilton ovšem vzápětí poslal jasnou vizitku všem ostatním, že si kýžené pole-position v Japonsku vzít nedá, opět posunul laťku rekordu na hodnotu 1:27,345!!! Verstappen byl překvapivě neúspěšný a podlehl Ricciardovi i proto, že mu v jednom místě jeho vůz poněkud "ujel" a korekce smyku znamenala ztrátu na Ricciarda masivní půl vteřiny (přesně 541 tisícin). Nedařilo se také Räikkönenovi, který ve stejném místě jako v tréninku a Bottas v Q1 zažil další vteřinu hrůzy - naštěstí pro něj to tentokrát znamenalo pouze vypuštění prvního pokusu.
V závěru se ještě Vettel pokusil o nemožné, nakonec se dokázal proti svému prvním času 1:27,797 zlepšit o pouhých šest tisícin. Bottas se před něj protáhl, ale byl to jen pokus útěchy, protože ho čekala penalizace. Zlepšili se oba piloti Red Bullu, ale opět to byl Verstappen, kdo v této dvojici tahal za kratší konec. Zlepšovali se prakticky všichni, ale pohříchu to pro ně neznamenalo žádný posun.
Pětice pilotů bude putovat startovním roštem směrem k jeho konci, takže výsledky jsou zaznamenány tak, jak by piloti startovali s ohledem na dosažené časy. Pro Bottase, Räikkönena, Alonsa, Palmera a Sainze jr. to bohužel neplatí.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.