Devátý závod bychom mohli nazvat "poskandální", protože až do čtvrteční tiskové konference se neustále řešily předchozí skandály. První trénink už ale zaměřil pozornost na další díl šampionátu v prostředí Red Bull Ringu
První dopolední klání na Red Bull Ringu uvítalo příjemné počasí - vzduch 23°C, trať o deset stupňů vyšší, západní vítr vykazoval 4,3 km/h a vlhkost vzduchu se zastavila na 56 %. Do tréninku nastoupili dva rezervní jedzci, u Renaultu dostal příležitost Sergej Sirotkin, Force India zase sáhla po Alfonsu Celisovi. Volno tak dostali Nico Hülkenberg resp. Sergio Pérez, který byl také chvilku v záběru televizních kamer v boxu týmu.
Sirotkin byl také první, kdo vyjel na trať, ale jak bývá většinou obvyklé, po odkroužení instalačního kola zase on i za jím jedoucí piloti zase zamířili do boxů. Na první čas jsme si tak museli počkat do 10 minuty půldruhahodinové akce, kdy Max Verstappen na žlutě označené směsi zajel čas 1:09,481. Pak už se časomíra začala plnit výsledky a hodnoty dosažené na jedno kolo postupně klesaly. Kdo však měl potíže s tím zajet měřené kolo byl Kimi Räikkönen. Nejenže se dostal na trať citelně později, ale ještě při nájezdu do rychlého kola netrefil přesně bod v první zatáčce a vyjel mimo trať. První zatáčka byla vůbec značným oříškem i pro další piloty, někteří tu nectili vymezený prostor i vícekrát. Potíže tu měli dvakrát Bottas, jednou Hamilton, Verstappen, po půlhodině po hodinách Vettel dokonce několik desítek metrů jel pozadu v protisměru, než se srovnal a pokračoval v jízdě, Sainz jr. se nevypořádal se zatáčkou také dvakrát.
Bottas a Hamilton nejdřív vyzkoušeli ultraměkkou směs, na níž se postupně zlepšovali - Bottas z 1:09,836 až na 1:06,845, Hamilton začal na 1:07,469 a končil časem 1:06,449. Vettel se v jednu chvíli prodral na druhé místo (1:06,759), zatímco Kimi Räikkönen po dalších potížích čekal na svůj první měřený výkon 42 minut! Na superměkké směsi konečně vstoupil do klasifikační tabulky časem 1:07,469.
Velice sympaticky se držely oba McLareny: Vandoorne dokonce v jednu chvíli problikával na týmových monitorech na 5. místě. Zato oba Saubery po celou dobu, kdy už měl každý pilot zajetý nějaký výsledek, jistily poslední dvě místa, shodou okolností za oběma náhradními piloty.
Pokračovaly další incidenty, kromě první zatáčky byly kritickými body zatáčka 4 na nejvyšším bodě okruhu - dřívější turn 3 se číselně posunula díky novému přehodnocení zatáček pro letošní rok. Tam se nevešli například Massa, Hamilton a v samotném závěru Verstappen, který tím možná přerušil nadějné kolo Vettelovi. Uprostřed okruhu se mimo trať vydal Verstappen a Kvjat, přičemž Holanďan na rozdíl od ruského pilota opřel svůj Red Bull pravými koly o bariéru a promptně byl odvolán do boxů. Sainz jr. měl zřejmě oblibu v prozkoumávání únikových zón, protože další hodiny vykroužil i v poslední zatáčce, naštěstí ani jeden incident neznamenal úhonu pro jeho vůz. V poslední dvojzatáčce se otočil i Stroll, z trati tu vyjel Magnussen, věčně nespokojený Romain Grosjean musel část tréninku vypustit kvůli defektu levé přední pneumatiky v první třetině Red Bull Ringu.
#F1 #AustrianGP FP1 Best sectors vs Laptimes set: Verstappen much closer to Hamilton, Kvyat 7th in front of Vandoorne, Magnussen in Top9 pic.twitter.com/me5RyJR1Uo
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 7, 2017Skutečné rozložení sil zatím není zřejmé, piloti evidentně testovali různé druhy směsí, Mercedes třeba vůbec nesáhl pro superměkkou, Red Bull a Ferrari zase nechaly ladem ultraměkkou směs. Jak už bylo řečeno, Lewis Hamilton svého nejlepšího času - jako jediný se dostal pod hranici 1:06,0 - dosáhl na žlutě označené směsi a zajel ho po předchozích 12 kolech.
Program na Red Bull Ringu pokračuje odpoledne, kdy už se dočkáme i dvojice Nico Hülkenberg a Sergio Pérez.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.