Brazílie má ve Formuli 1 poměrně slušné postavení. Dala tomuto sportu hned několik významných pilotů, mezi nimiž najdeme i tři světové šampiony, závod na okruhu Interlagos se stal nedílnou součástí kalendáře F1. Jak ale vypadá budoucnost tohoto sportu v největší jihoamerické zemi?
Historie je pro některé lidi pouze obtížným pojmem, který je de facto k ničemu. Přitom si můžeme stále opakovat jeden velice moudrý výrok: "Kdo se o historii nezajímá a nestará, těžko v budoucnu stvoří něco smysluplného." Pochopitelně velikáni jako Ayrton Senna da Silva, Nelson Piquet sr. či Emerson Fittipaldi - světoví šampioni ze země kávy a fotbalu - těžko upadnou v totální zapomnění, ale třeba takový Carlos Pace už se ocitá na hraně a ruku na srdce - z oněch méně úspěšných pilotů jako Raul Boesel, Enrique Bernoldi, Luciano Burti, Pedro Diniz, Christian Fittipaldi, Mauricio Gugelmin, Roberto Moreno, Alex Ribeiro, Chico Serra či Ricardo Zonta si už mnozí sotva někoho vybaví.
Od dob famózního Ayrtona Senny se v F1 objevilo dost Brazilců, ale výrazněji se prosadili jen Rubens Barrichello a Felipe Massa, titul (třebaže Massa měl v roce 2008 velice blízko) už ale nikdo nezískal. Trať v Interlagosu je na hraně existence, spíš se vždy s obtížemi "slepí" dohromady pro další rok. Množí se názory, že v šampionátu přetrvává jen proto, aby se udržel zájem Jižní Ameriky.
Mohlo se také dobře stát, že by letos nebyl na startu ani jeden Brazilec, což by se stalo poprvé od roku 1969! Většinou měla tato jihoamerická země tři až čtyři zástupce, nejhorší roky od zmíněného konce 60. let představovaly sezóny 1970, 1971, 2013 a 2014, kdy zelenožlutomodrou zástavu hájil jen jediný pilot (Emerson Fittipaldi resp. Felipe Massa). Poslední brazilské vítězství už je také hodně letité - Rubens Barrichello vyhrál Grand Prix Itálie 2009 na voze Brawn GP, na téže trati jen o šest let později jsme viděli na stupních vítězů naposledy Brazilce - Felipe Massu.
Novou nadějí jihoamerického sportu se tak měl stát Felipe Nasr, který strávil dvě sezóny v týmu Sauber a loni právě v Brazílii švýcarskému týmu pomohl v jeho existenčním boji. Zákony F1 jsou ale neúprosné a dnes čtyřiadvacetiletý rodák z hlavního města Brasília o závodní sedačku přišel. A je to právě on, kdo má obavy o další rozvoj brazilské stopy nejen v F1.
"Ty obavy jsou opravdu silné. Také mě znepokojuje, že se vytrácí mladá generace, Brazílie má v F1 opravdu velmi silnou historii. Takové dědictví nesmíme promrhat. Jsem si jist, že podobně to vidí celá moje vlast. Nesmíme přestat hledat nové talenty," burcuje Nasr.
V současné době má Brazílie v líhni talentů, nově zformované Formuli 2, jediné želízko v ohni - je jím Sergio Sette Camara v barvách holandského týmu MP Motorsport, kde je jeho kolegou muž, který už s F1 má určité zkušenosti - Jordan King. Rodinnou tradici Fittipaldi, vstupující už do třetí generace, hájí v šampionátu World Series Formula V8 3.5 dvacetiletý Pietro Fittipaldi da Cruz, vnuk dvojnásobného šampiona Emersona Fittipaldiho. Toho můžeme vidět v barvách týmu Charouz Racing System a nevede si tam zrovna nejhůř: v prvním závodě na Silverstone vyhrál obě rozjížďky a po dvou závodech mu patří druhé místo za Alfonsem Celisem jr.
Ale pojďme zpět k Felipe Nasrovi. Jeho záměrem je vrátit se do F1 příští rok, čímž by chtěl převzít pochodeň od Felipe Massy, u něhož se dá předpokládat, že opětovně svou kariéru uzavře (i když i James Bond říkal "never say never again"). Brazilec nyní směřuje svou pozornost na seriál WEC, Formuli E a hodlá se vrátit i do 24 hodin Daytona.
"Můj manažer usilovně jedná ohledně angažmá v F1 pro rok 2018, navázal kontakt s některými týmy. Je to jen otázka času a nejspíš také hraje roli spousta komerčních zájmů, to všechno musí klapnout dohromady. Dbám o svou fyzickou kondici a jsem připraven, takže můžu hned zítra naskočit do Formule 1. Nabral jsem téměř tři kilogramy svalové hmoty, což byl můj plán," pokračuje Nasr.
Pořád cítí určitý osten nevděku, ale zároveň připouští, že v případě Sauberu rozhodovaly ještě jiné aspekty. Ono deváté místo bylo pro Sauber značnou spásou a nejspíš potopilo ke dnu tým Manor, kterému uniklo lukrativní desáté místo v Poháru konstruktérů. Jak už bylo řečeno, právě Nasrův výsledek v Brazílii byl v tomto případě klíčový.
"Vím moc dobře, jak byly tyto body cenné a kolik úsilí jsem na ně musel vynaložit. Když se podíváte na moje závodní čísla, strávil jsem v F1 dva skvělé roky. Když jsem byl u Sauberu, tým se nacházel ve složitých podmínkách, což nikdy není nic lehkého, aby se pilot řádně projevil. Ale každou příležitost, kterou jsem dostal, jsem dokázal využít," dodává Nasr.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.