Brazílie má ve Formuli 1 poměrně slušné postavení. Dala tomuto sportu hned několik významných pilotů, mezi nimiž najdeme i tři světové šampiony, závod na okruhu Interlagos se stal nedílnou součástí kalendáře F1. Jak ale vypadá budoucnost tohoto sportu v největší jihoamerické zemi?
Historie je pro některé lidi pouze obtížným pojmem, který je de facto k ničemu. Přitom si můžeme stále opakovat jeden velice moudrý výrok: "Kdo se o historii nezajímá a nestará, těžko v budoucnu stvoří něco smysluplného." Pochopitelně velikáni jako Ayrton Senna da Silva, Nelson Piquet sr. či Emerson Fittipaldi - světoví šampioni ze země kávy a fotbalu - těžko upadnou v totální zapomnění, ale třeba takový Carlos Pace už se ocitá na hraně a ruku na srdce - z oněch méně úspěšných pilotů jako Raul Boesel, Enrique Bernoldi, Luciano Burti, Pedro Diniz, Christian Fittipaldi, Mauricio Gugelmin, Roberto Moreno, Alex Ribeiro, Chico Serra či Ricardo Zonta si už mnozí sotva někoho vybaví.
Od dob famózního Ayrtona Senny se v F1 objevilo dost Brazilců, ale výrazněji se prosadili jen Rubens Barrichello a Felipe Massa, titul (třebaže Massa měl v roce 2008 velice blízko) už ale nikdo nezískal. Trať v Interlagosu je na hraně existence, spíš se vždy s obtížemi "slepí" dohromady pro další rok. Množí se názory, že v šampionátu přetrvává jen proto, aby se udržel zájem Jižní Ameriky.
Mohlo se také dobře stát, že by letos nebyl na startu ani jeden Brazilec, což by se stalo poprvé od roku 1969! Většinou měla tato jihoamerická země tři až čtyři zástupce, nejhorší roky od zmíněného konce 60. let představovaly sezóny 1970, 1971, 2013 a 2014, kdy zelenožlutomodrou zástavu hájil jen jediný pilot (Emerson Fittipaldi resp. Felipe Massa). Poslední brazilské vítězství už je také hodně letité - Rubens Barrichello vyhrál Grand Prix Itálie 2009 na voze Brawn GP, na téže trati jen o šest let později jsme viděli na stupních vítězů naposledy Brazilce - Felipe Massu.
Novou nadějí jihoamerického sportu se tak měl stát Felipe Nasr, který strávil dvě sezóny v týmu Sauber a loni právě v Brazílii švýcarskému týmu pomohl v jeho existenčním boji. Zákony F1 jsou ale neúprosné a dnes čtyřiadvacetiletý rodák z hlavního města Brasília o závodní sedačku přišel. A je to právě on, kdo má obavy o další rozvoj brazilské stopy nejen v F1.
"Ty obavy jsou opravdu silné. Také mě znepokojuje, že se vytrácí mladá generace, Brazílie má v F1 opravdu velmi silnou historii. Takové dědictví nesmíme promrhat. Jsem si jist, že podobně to vidí celá moje vlast. Nesmíme přestat hledat nové talenty," burcuje Nasr.
V současné době má Brazílie v líhni talentů, nově zformované Formuli 2, jediné želízko v ohni - je jím Sergio Sette Camara v barvách holandského týmu MP Motorsport, kde je jeho kolegou muž, který už s F1 má určité zkušenosti - Jordan King. Rodinnou tradici Fittipaldi, vstupující už do třetí generace, hájí v šampionátu World Series Formula V8 3.5 dvacetiletý Pietro Fittipaldi da Cruz, vnuk dvojnásobného šampiona Emersona Fittipaldiho. Toho můžeme vidět v barvách týmu Charouz Racing System a nevede si tam zrovna nejhůř: v prvním závodě na Silverstone vyhrál obě rozjížďky a po dvou závodech mu patří druhé místo za Alfonsem Celisem jr.
Ale pojďme zpět k Felipe Nasrovi. Jeho záměrem je vrátit se do F1 příští rok, čímž by chtěl převzít pochodeň od Felipe Massy, u něhož se dá předpokládat, že opětovně svou kariéru uzavře (i když i James Bond říkal "never say never again"). Brazilec nyní směřuje svou pozornost na seriál WEC, Formuli E a hodlá se vrátit i do 24 hodin Daytona.
"Můj manažer usilovně jedná ohledně angažmá v F1 pro rok 2018, navázal kontakt s některými týmy. Je to jen otázka času a nejspíš také hraje roli spousta komerčních zájmů, to všechno musí klapnout dohromady. Dbám o svou fyzickou kondici a jsem připraven, takže můžu hned zítra naskočit do Formule 1. Nabral jsem téměř tři kilogramy svalové hmoty, což byl můj plán," pokračuje Nasr.
Pořád cítí určitý osten nevděku, ale zároveň připouští, že v případě Sauberu rozhodovaly ještě jiné aspekty. Ono deváté místo bylo pro Sauber značnou spásou a nejspíš potopilo ke dnu tým Manor, kterému uniklo lukrativní desáté místo v Poháru konstruktérů. Jak už bylo řečeno, právě Nasrův výsledek v Brazílii byl v tomto případě klíčový.
"Vím moc dobře, jak byly tyto body cenné a kolik úsilí jsem na ně musel vynaložit. Když se podíváte na moje závodní čísla, strávil jsem v F1 dva skvělé roky. Když jsem byl u Sauberu, tým se nacházel ve složitých podmínkách, což nikdy není nic lehkého, aby se pilot řádně projevil. Ale každou příležitost, kterou jsem dostal, jsem dokázal využít," dodává Nasr.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.