Bottas poodkrývá něco ze zákulisí Mercedesu a hovoří o jednom klíčovém rozhodnutí

Valtteri Bottas má na svém kontě první triumf za Mercedes
Valtteri Bottas má na svém kontě první triumf za Mercedes, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 7. května 2017 13:15
Sdílej:

Valtteri Bottas byl na přelomu roku ostře sledovaným mužem, který navzdory oddalování konečného rozhodnutí byl největším favoritem na post po Nico Rosbergovi. Ten se rozhodl vydat cestou sportovců, kteří po se spokojili s jedním velkým úspěchem a ukončili kariéru.

Příchod Bottase k Mercedesu měl ovšem několik úskalí a sám Fin tvrdí, že jedním z klíčových bodů byla i otázka inženýrů. Stává se, že si piloti na své technické zázemí natolik zvyknou, že si vyžádají i jejich přestup. Valtteri se však rozhodl pro zcela jiné řešení - mohli bychom ho nazvat hození do ledové vody. Nikoho u Williamsu nepřemlouval, i když by přesun inženýrů mohl pro něj být do jisté míry komfortní pro začátek v novém prostředí. Fin preferoval zcela nový start a rozhodl se pro Rosbergovy inženýry Tony Rosse a Marcuse Dudleye.

"Bylo to rozhodnutí, které jsem učinil jako jedno z prvních. Dozvěděl jsem se, že budu pracovat s bývalými Rosbergovými inženýry. Toto rozhodnutí jsem považoval pro mě za dokonalé. Byl jsem přesvědčen, že se od nich hodně naučím, dozvím se, jak funguje tým, cítil jsem to jako přínos pro mou existenci u Mercedesu. Jistě, každý člověk pracuje jinak. Liší se a také já jsem s předchozími inženýry pracoval jinak. Týmy mají odlišný poměr k práci, novým systémům a novému vybavení. Takže bylo na mě, abych se podřídil tomu, jak funguje můj nový zaměstnavatel. Proto jsem nikoho u Williamsu neoslovil, aby mě následoval. Chtěl jsem začít se zkušenými lidmi v novém prostředí, protože oni svůj tým znají nejlépe," vysvětluje své rozhodnutí Bottas.

Důležitost komunikace

Bylo by však omylem se domnívat, že Bottas přišel k Mercedesu v uctivém předklonu, že může fungovat v týmu, který byl v posledních třech letech ve Formuli 1 dominantní. Takový přístup by nic nevyřešil a pilot by tím nepochybně ztratil. Nebál se proto zvýšit hlas a důrazně upozornit na oblasti, ve kterých převládala nespokojenost. Podle něj jsou u týmu připraveni mu naslouchat, nikdo jeho požadavky nezpochybňuje. 

"Nevidím to jako nějakou těžkost. Vždy nazývám věci pravými jmény. Pokud cítím, že něco není v pořádku, ozvu se - ostatně o to jsem se vždycky snažil. Lewis Hamilton má nepochybně mnohem více zkušeností nejen s vozem a lidmi kolem něj, ale i týmem jako takovým. Zastávám názor, že poctivým vyjádřením mého posouzení se dají věci zlepšit," tvrdí Bottas. 

Proto chtěl, aby se po svém nástupu do Brackley co nejdříve zařadil do týmového procesu a stal se jedním z členů rodiny Mercedesu. Podle jeho osobního názoru se mu to povedlo velice rychle. 

"Tým mě v tom ale maximálně podpořil, takže jsem neměl pocit, že bych se byť jen na chvíli cítil osamocený či bezradný. Pocit, že jsem součástí týmu a táhneme společně za jeden provaz mě skutečně těší. Vím, že je přede mnou dlouhá sezóna, ale jsem přesvědčen, že moje rychlost bude stále více růst. Na týmu je vidět, že jsou s mými dosavadními výkony spokojeni. Necítím žádný tlak, užívám si každý den a zkouším se lepšit, takže očekávám i stále se lepšící prostředí," pokračuje Bottas.

Nová amtosféra

Nelze ale přehlédnout skutečnost, že pokud pilot stráví nějaký čas u jednoho týmu, aniž by si to uvědomoval, do jisté míry nasáhne jeho atmosféru a přizpůsobí se jeho běhu. I Bottas si všiml rozdílů mezi Williamsem a Mercedesem, zvláště v oblasti vybavení poskytovaného jedním z největších výrobců automobilů. Zažívá také intenzivní prožitky, zvláště pak touhu po vítězství a obrovské zklamání, když se značka Mercedes nedostane na vrchol. 

"Je to pochopitelně rozdíl. Ten největší vychází z mentality, protože u Mercedesů dobře vědí, jak vyhrávat. Prahnou po vítězstvích a úspěších, když se nedaří je velmi dobře vidět velké zklamání. V týmu ze středu pole je velmi problematické takovou mentalitu najít. Pokud dosáhnete dobrého výsledku, což představuje čtvrté nebo třetí místo, je to považováno za úspěch. Mercedes má samozřejmě velké prostředky a spoustu personálu. A díky tomu se stoprocentně může soustředit na konkrétní projekty. V menším týmu se dělají kompromisy, vaše soustředění lze rozložit na teď a pozdější dobu. Ale víc lidí a větší zdroje vám dovolí se zaměřit na spoustu věcí najednou a tím je vývoj vozů rychlejší. A všechno navíc funguje bez problémů," dodává Bottas.

Slova pilota, který je ve Zlaté knize vítězů Grand Prix zapsán zatím jako poslední jsou do značné míry pravdivá, ale také z nich trochu zaznívá ono známé "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Nebo se Valtteri Bottas o F1 před vlastním vstupem do této kategorie nikdy nezajímal? Vždyť Williams patřil v kratších či delších obdobích právě k týmům, kde byla vítězná mentalita na vysoké úrovni... Je to, pravda, už nějaký pátek, ale právě nezdolný Frank Williams byl vždy člověkem, jehož touha vítězit byla příkladná.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.