Doposud toho piloti na trati v Šanghaji mnoho nenatrénovali, protože je sužovala krajní nepřízeň počasí. Po zamítnutí možnosti přesunu Grand Prix Číny na sobotní odpoledne místního času se tedy třetí část tréninkových jízd odehrála v původním termínu.
Týmy a piloti měli před sebou zhuštěný program, který si logicky rozdělili do dvou částí - v té první se pokoušely provést zkrácenou formu závodní simulace, po půlhodině se pustily do napodobení kvalifikačních jízd. Vyplnila se předpověď meteorologů, druhý den závodního víkendu v Číně se odehrál na suchu, i když za vydatné asistence koncentrovaného smogu.
V první části jsme tak byli svědky vytrvalého kroužení, které nebylo ozdobeno nijak světobornými časy, což ale evidentně nebyl záměr. O první vzrušení se postaral Valtteri Bottas, ovšem ne vlastní vinou - po několika minutách pobytu na trati se mu "uklepalo" T-křidélko, respektive jeho vodorovná část, takže zbytek tréninku absolvoval pouze s pilířem před zadním křídlem. O další vzrušení se hodinami postarali Palmer a Ericsson, ale bez jakýchkoli následků nebo potřeby trénink přerušit.
Nejrychlejší čas v této fázi měl na svém kontě Daniel Ricciardo (1:35,647), ale na ostatních výkonech bylo znát, že se týmy pilně věnují alespoň zkrácené závodní simulaci. Mercedesy takhle odkroužily 16 kol a svými časy (Hamilton: 1:39,267, Bottas: 1:39,370) se řadily hluboko do druhé desítky. Podobně na tom byly i vozy Ferrari, takže průběžné pořadí po první půlhodině vypadalo následovně: Ricciardo, Pérez, Stroll, Vandoorne a Räikkönen, který časem 1:38,568 ztrácel na průběžně vedoucího Australana téměř tři vteřiny.
Po polovině už začaly týmy na superměkké směsi (až na jedinou výjimku) usilovat o časy srovnatelné s kvalifikačními. Výkony na jedno kolo se začaly snižovat, pochopitelně nejvíc u těch, kteří kroužili v první části na měkké směsi, což byla zhruba polovina startovního pole. Hranici udal rázným výkonem Sebastian Vettel, který po 35 minutách zajel čas 1:33,336. V té době se oba Mercedesy nalézaly na 18. a 19. pozici a chystaly se na svou misi. Mezitím se ještě propracoval dopředu Räikkönen na druhém Ferrari (1:34,519 a 1:34,476) a zaujal na tisícinu vteřiny shodný čas Ricciarda a Massy (1:35,092).
Bottas se pokusil překonat Ferrari jako první, ale drobná chyba po výjezdu z poslední zatáčky ho stála cenné setiny, nakonec ztrácel na Vettela 0,997 vteřiny (1:34,333). Ani Hamilton nebyl prorokem, i když byl rychlejší než Bottas - 1:34,093. Nadějněji pro Brita vypadal druhý pokus, kdy byl v prvním sektoru absolutně nejrychlejší, ale v druhém Vettela nepřekonal a v poslední vracečce na konci dlouhé rovinky byl příliš "široký", takže výrazně ztratil a Vettela nepřekonal. Němec situaci jistil časem 1:33,371. Pak se do toho obul i Räikkönen a poskočil na druhé místo, na což reagoval Bottas konečným zlepšením, ale díky skoku přes obrubník v poslední zatáčce také on nezajel optimálně, mohl ho uspokojit pouze fakt, že překonal aspoň svého týmového kolegu.
Massa naznačil ambice Williamsu, překvapivě zaostal Ricciardo, ale dočkali jsme se poměrně vyrovnaného středu, neboť zatímco první šestici od sebe dělí více než vteřina a půl, piloti na 7. až 17. místě se vměstnali do jedné vteřiny. Kvalifikace tedy může přinést hodně překvapení i tuhý boj.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.