Prošel ve Formuli 1 několika týmy a vydobyl si patřičný věhlas, díky němuž se stal součástí nové struktury Liberty Media na poli sportovním a technickém. Nyní má tedy Ross Brawn možnost dokázat, že je skutečně odpovědným léčitelem F1.
Dvaašedesátiletý nostiel Řádu britského impéria Ross Brawn je přesvědčen, že noví majitelé Formule 1 rozhodně nebudou chtít využívat k navýšení zájmu o tento sport pochybnými triky, mezi něž řadí i například DRS. Přes zjevnou frustraci nad současnou pozicí F1 Brawn neústupně trvá na tom, že nejlepší cestou je postupný a propracovaný pětiletý plán než se snažit najít překotná řešení.
"Ke změnám samozřejmě dojde. Ve spolupráci s Careyem ve funkci prezidenta, mnou po stránce sportovní a Bratchesem v oblasti marketingu a médií budou naše rozhodnutí soudržnější. Pak do procesu zapojíme FIA, týmy a pořadatele. V posledních letech jsme viděli, že F1 je netečná. Zachování kontinuity je samozřejmě pro každého důležité, ale musíme být opatrní, abychom zachovali podstatu Grand Prix. Podle mě musíme po studijní fázi počítat s plánem v rozmezí tří až pěti let a inovace zavádět postupně. Rychlé jednání by mohlo být kontraproduktivní," tvrdí Brawn pro italský list Gazzetta dello Sport.
Průzkum mezi fanouškyNěkdejší zaměstnanec stájí F.O.R.C.E. Haas-Lola, Benetton, Ferrari a Mercedes se domnívá, že by revize pravidel měly být konzultovány i s fanoušky, aby byly dokonale promyšlené. Odrazilo se to i v největším průzkumu, který byl pořádán v roce 2015.
Vyplynulo z něj, že si příznivci přejí změny, ale aby to nebyly jen nějaké triky. Do ankety se zapojilo přes 215.000 lidí a 89 % z nich požadovalo větší konkurenceschopnosti F1. Byly tam však i nápady ve stylu obráceného startovního roštu (18 %), umělé zátěže (26 %) nebo znovuzavedení doplňování paliva (60 %).
Sám Ross Brawn je rovněž ohledně využívání umělých metod skepticky. Nelíbí se mu DRS, pokus o dvojitou hodnotu bodů nebo postupné vyřazování pilotů z kvalifikace, které snad měly přinést větší vzrušení, ale většina se neosvědčila a měla jepičí život.
"Musíme se vyhnout některým věcem, které jsme v posledních letech viděli a jenž spadají do snah o vytvoření umělé zábavy. Souhlasím s tím, že je nutné vytvořit větší konkurenci. K tomu ale budeme potřebovat trpělivost, nemůžeme všechno předělat z černé na bílou. Jde přeci jenom o komplexní sport," vysvětluje Brawn.
Nápady pro rok 2018Navzdory tomu, že Brawn hovoří o pětiletém plánu, v samostatném rozhovoru pro stanici BBC už naznačil, že existují myšlenky, které by mohly být předvedeny už v roce 2018. Stále však trvá na tom, že nesmí jít o samoúčelná řešení.
"Nesmíme se dopustit stejných omylů a ujistit se, že nejde o žádné umělé řešení. DRS do této oblasti jednoznačně spadá, to ví každý. Musíme najít nějakou jinou cestu. Musíme o tom přemýšlet. Nějaké nápady už mám - teď se o ně nemohu podělit s vámi, protože nejdřív je chci probrat s týmy - ale mám určité představy, které nyní řádně prostudujeme a možná přijdou na pořad dne už v roce 2018 nebo 2019," slibuje Brawn.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.