Otazníky kolem Valtteri Bottase a Mercedesu jsou definitivně vyřešené, nyní se rozebíhá hodnocení, co vlastně příchod finského pilota přinese oběma stranám. A protože jedno hezké rčení říká, že o peníze jde až v první řadě, nelze vynechat ani tuto oblast.
Už jsme několikrát připomněli, že příchod nadějného pilota do špičkového prostředí předpokládá, že se zařadí mezi nejvážnější uchazeče na vítězství v Grand Prix, případně i titul mistra světa. Takové případy tu jsou, ať se jednalo o Niki Laudu, Jacquese Villeneuva či Lewise Hamiltona. Ale můžeme vzpomenout i osudu Stefana Johanssona, Heinze-Haralda Frentzena nebo Heikki Kovalainena, kteří nadějnou pozici využít nedokázali.
Nyní je řeč o Valtteri Bottasovi, jehož schopnosti už byly několikrát vyzdvihovány a samotný sedmadvacetiletý Fin byl označován za potenciálního uchazeče o titul mistra světa. Pokud bude Mercedes v roce 2017 stejně konkurenceschopný jako v posledních třech letech, Bottas se opravdu může do této pozice posunout a získat tak po boku Lewise Hamiltona neocenitelné zkušenosti.
Peníze...Nesmíme ale ignorovat i mimosportovní aspekty. Bottasovo zviditelnění bude mít rozhodně dopady v několika směrech a do jisté míry se dotkne i Felipe Massy a Pascala Wehrleina. Především je tu otázka platu pro finského pilota, který se nejspíš bude odvíjet v jiných dimenzích než u Williamsu. Ačkolivnebyly zveřejněny detaily, je známo, že platy pilotů u Mercedesu byly čtyřnásobně vyšší než gáže jejich kolegů u Williamsu. Je pochopitelně značně nepravděpodobné, že by Bottas šel s penězi na úroveň trojnásobného šampiona, jehož přínos po příchodu až k současnému dominantnímu postavení nelze popřít. Lze však bez nadsázky předpokládat, že Bottas si svým přesunem z Grove do Brackley uloží na konto minimálně dvojnásobek předchozí mzdy.
... sponzoři...Posun do špičkového týmu bude mít zcela určitě také dopad na osobní sponzory finského pilota. Tak tomu bylo u jeho předchůdců, protože šance na zviditelnění je evidentní. Bottase například provázela od jeho počátků ve Formuli 1 dvojice sponzorů Wihuri a Kemppi. Názvy těchto firem se objevovaly na voze Williams, ovšem Kemppi po roce 2015 vyklidil pole a zůstal pouze na bázi Bottasova osobního sponzora. Wihuri uzavřelo s Williamsem smlouvou do konce roku 2016, takže nebyla žádná překážka v přechodu k Mercedesu, což bylo nedávno oficiálně potvrzeno.
Potenciální sponzoři chtějící spojit své výrobky a loga s Bottasem ale musejí brát v úvahu, že existují určitá tabu. Rozhodně o Valtteriho přízeň nemohou usilovat módní značky, protože privilegium má u Mercedesu Hugo Boss. Stejně tak elektrotechnika, konkrétně výrobci sluchátek, musejí hledat odbyt jinde, protože podobnou pozici má firma Bose.
Nicméně je zřejmé, že nejspíš dojde k některým novým kontraktům na poli osobním. Nejde jen o to, že se očekává častější pobyt Bottase v popředí startovního pole, tudíž i bohatší účasti na tiskových konferencích po kvalifikacích a závodech. Určitě se stane i mediálně vyhledávanější a to už stojí za zvážením konkrétní nabídky.
... a ostatníDíky Bottasově přesunu jsme zažili vůbec nejkratší období mezi odchodem z F1 a následným návratem. Dalo by se říci, že to připomíná některé slavné fotbalové přestupy, kdy byl uznávaný plejer postoupen konkurenci (nejčastěji po zranění), ale dal se tak rychle dohromady a zahrál tak skvěle, že se honem měnily plány. V F1 můžeme vzpomenout roku 1993, kdy se Senna dlouho nehodlal vyjádřit, zda vůbec do sezóny nastoupí a až těsně před prvním závodem se uráčil akceptovat smlouvu, takže si Mika Häkkinen mohl dát téměř celoroční pauzu a soustředit se na testování nových McLarenů.
Felipe Massa se ale může dostat do určitých problémů, protože od opětovné nabídky Williamsu k začátku sezóny nezbývá tolik prostoru, aby dořešil smluvní otázky se sponzory. Nedá se ostatně předpokládat, že by takový veterán jako Massa strhl lavinu zájmu nových mecenášů, spíš půjde o doladění stávajících kontraktů, které byly výsledkem dlouholeté kariéry. Jisté je však jedno - předpokládá se, že Brazilec zůstane na svých 5 milionech dolarů za sezónu 2017, což bude pravděpodobně mnohem více než by si vydělal jako příležitostný televizní komentátor závodů F1.
V trochu jiné situaci je Pascal Wehrlein, kterého Mercedes podporuje už od jeho působení ve Formuli 3. Navzdory nespornému talentu a možnosti vyzkoušet si v testech monopost, který by byl nejspíš snem zástupu pilotů, jejichž přání zůstane opravdu jen snem, nemá tak bohaté portfolio osobních sponzorů, aby se stal vyhledávaným jedincem. V tomto směru může být pro něj štěstím, že Sauber své finanční těžkosti loni v létě vyřešil a nemusel se tedy nijak zvlášť zabývat "věnem", které mu nový adept na závodní sedačku přinese. V tomto směru lze říci, že volbou Wehrleina skutečně sáhl po kvalitě.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.