Otazníky kolem Valtteri Bottase a Mercedesu jsou definitivně vyřešené, nyní se rozebíhá hodnocení, co vlastně příchod finského pilota přinese oběma stranám. A protože jedno hezké rčení říká, že o peníze jde až v první řadě, nelze vynechat ani tuto oblast.
Už jsme několikrát připomněli, že příchod nadějného pilota do špičkového prostředí předpokládá, že se zařadí mezi nejvážnější uchazeče na vítězství v Grand Prix, případně i titul mistra světa. Takové případy tu jsou, ať se jednalo o Niki Laudu, Jacquese Villeneuva či Lewise Hamiltona. Ale můžeme vzpomenout i osudu Stefana Johanssona, Heinze-Haralda Frentzena nebo Heikki Kovalainena, kteří nadějnou pozici využít nedokázali.
Nyní je řeč o Valtteri Bottasovi, jehož schopnosti už byly několikrát vyzdvihovány a samotný sedmadvacetiletý Fin byl označován za potenciálního uchazeče o titul mistra světa. Pokud bude Mercedes v roce 2017 stejně konkurenceschopný jako v posledních třech letech, Bottas se opravdu může do této pozice posunout a získat tak po boku Lewise Hamiltona neocenitelné zkušenosti.
Peníze...Nesmíme ale ignorovat i mimosportovní aspekty. Bottasovo zviditelnění bude mít rozhodně dopady v několika směrech a do jisté míry se dotkne i Felipe Massy a Pascala Wehrleina. Především je tu otázka platu pro finského pilota, který se nejspíš bude odvíjet v jiných dimenzích než u Williamsu. Ačkolivnebyly zveřejněny detaily, je známo, že platy pilotů u Mercedesu byly čtyřnásobně vyšší než gáže jejich kolegů u Williamsu. Je pochopitelně značně nepravděpodobné, že by Bottas šel s penězi na úroveň trojnásobného šampiona, jehož přínos po příchodu až k současnému dominantnímu postavení nelze popřít. Lze však bez nadsázky předpokládat, že Bottas si svým přesunem z Grove do Brackley uloží na konto minimálně dvojnásobek předchozí mzdy.
... sponzoři...Posun do špičkového týmu bude mít zcela určitě také dopad na osobní sponzory finského pilota. Tak tomu bylo u jeho předchůdců, protože šance na zviditelnění je evidentní. Bottase například provázela od jeho počátků ve Formuli 1 dvojice sponzorů Wihuri a Kemppi. Názvy těchto firem se objevovaly na voze Williams, ovšem Kemppi po roce 2015 vyklidil pole a zůstal pouze na bázi Bottasova osobního sponzora. Wihuri uzavřelo s Williamsem smlouvou do konce roku 2016, takže nebyla žádná překážka v přechodu k Mercedesu, což bylo nedávno oficiálně potvrzeno.
Potenciální sponzoři chtějící spojit své výrobky a loga s Bottasem ale musejí brát v úvahu, že existují určitá tabu. Rozhodně o Valtteriho přízeň nemohou usilovat módní značky, protože privilegium má u Mercedesu Hugo Boss. Stejně tak elektrotechnika, konkrétně výrobci sluchátek, musejí hledat odbyt jinde, protože podobnou pozici má firma Bose.
Nicméně je zřejmé, že nejspíš dojde k některým novým kontraktům na poli osobním. Nejde jen o to, že se očekává častější pobyt Bottase v popředí startovního pole, tudíž i bohatší účasti na tiskových konferencích po kvalifikacích a závodech. Určitě se stane i mediálně vyhledávanější a to už stojí za zvážením konkrétní nabídky.
... a ostatníDíky Bottasově přesunu jsme zažili vůbec nejkratší období mezi odchodem z F1 a následným návratem. Dalo by se říci, že to připomíná některé slavné fotbalové přestupy, kdy byl uznávaný plejer postoupen konkurenci (nejčastěji po zranění), ale dal se tak rychle dohromady a zahrál tak skvěle, že se honem měnily plány. V F1 můžeme vzpomenout roku 1993, kdy se Senna dlouho nehodlal vyjádřit, zda vůbec do sezóny nastoupí a až těsně před prvním závodem se uráčil akceptovat smlouvu, takže si Mika Häkkinen mohl dát téměř celoroční pauzu a soustředit se na testování nových McLarenů.
Felipe Massa se ale může dostat do určitých problémů, protože od opětovné nabídky Williamsu k začátku sezóny nezbývá tolik prostoru, aby dořešil smluvní otázky se sponzory. Nedá se ostatně předpokládat, že by takový veterán jako Massa strhl lavinu zájmu nových mecenášů, spíš půjde o doladění stávajících kontraktů, které byly výsledkem dlouholeté kariéry. Jisté je však jedno - předpokládá se, že Brazilec zůstane na svých 5 milionech dolarů za sezónu 2017, což bude pravděpodobně mnohem více než by si vydělal jako příležitostný televizní komentátor závodů F1.
V trochu jiné situaci je Pascal Wehrlein, kterého Mercedes podporuje už od jeho působení ve Formuli 3. Navzdory nespornému talentu a možnosti vyzkoušet si v testech monopost, který by byl nejspíš snem zástupu pilotů, jejichž přání zůstane opravdu jen snem, nemá tak bohaté portfolio osobních sponzorů, aby se stal vyhledávaným jedincem. V tomto směru může být pro něj štěstím, že Sauber své finanční těžkosti loni v létě vyřešil a nemusel se tedy nijak zvlášť zabývat "věnem", které mu nový adept na závodní sedačku přinese. V tomto směru lze říci, že volbou Wehrleina skutečně sáhl po kvalitě.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.