Karty byly jasně rozdané - Rosberg nenašel po tři tréninky přemožitele, proto se stala kvalifikace pro Hamiltona veledůležitou v jeho snaze zachovat si šance na snížení náskoku jeho rivala.
Podmínky byly při kvalifikaci téměř identické jako v posledním tréninku: vzduch 23°C, trať 26°C, vítr o síle 5,4 km a 89% vlhkost vzduchu. Jasno rozhodně nebylo, ale také nehrozil déšť, který by bezpochyby kvalifikaci hodně ovlivnil, i když predikce činila 40% pravděpodobnost.
Q1 - 18 minutMercedesy nechtěly na nic čekat, oba piloti byli mezi prvními, kteří se vydali na trať. První čas stanovil Esteban Ocon (1:33,992), ale pak už se věci vrátily na očekávanou úroveň. Rosberg zajel nejlepší čas 1:31,858 a to ještě na tradičním problémovém místě před mostem vyjel celým vozem mimo trať, Hamilton si pojistil druhé místo (1:32,218). Přitom jely oba Stříbrné šípy na středně tvrdé směsi.
Žezlo tak převzaly maranellské oře - nejdřív se posunul před Mercedesy Räikkönen - 1:31,671, vzápětí si vzal vedení do rukou Vettel - 1:31,659. Ovšem Ferrari jelo na měkké směsi, na rozdíl od Red Bullu, který nasadil stejně jako Mercedes bíle označené pneu: Verstappen časem 1:32,487 zdolal protentokrát Ricciarda (1:32,538).
V samotném závěru se vydali bojovat o postup do šestnáctky týmy včetně Red Bullu, i když v jejich případě šlo pouze o pojištění situace. Jisti svou věcí si byli u Mercedesu, Ferrari a Force Indie - jejich sebedůvěra se potvrdila, nikdo už je neohrozil.
Z první části kvalifikace nepostoupili: Button, Magnussen, Ericsson, Nasr, Ocon, Wehrlein
Q2 - 15 minutOpět na nic nečekali u Mercedesu; Rosberg a Hamilton si jako první vyjeli jistotu postupu do poslední části, ale tentokrát žádné experimenty a snaha postoupit s výhodou střední směsi. Rosberg zajel naprosto čisté kolo a katapultoval se do vedení - 1:30,714. Hamilton zůstal opět vzadu, zejména proto, že před mostem na prokletém místě drobně chyboval (1:31,129). Pak se předvedly na střídačku Ferrari s Red Bullem - lepší byly tentokrát rudé oře maranellské (Vettel 1:31,227, Räikkönen 1:31,406), také proto, že Verstappen podle vlastních slov neměl volnou trať - ale příliš nezaostal: 1:31,489. To Ricciardo byl podstatně víc vzadu: 1:31,719.
Tato šestice se pak uklidila do boxů a přenechala trať ostatním, kteří bojovali o postup do Q3. Překvapily Haasy, kterým evidentně trať seděla. Williamsy riskovaly a nechaly všechno na poslední pětiminutovku. Bottas vyjel čas 1:32,315, Massa byl o něco pomalejší - 1:32,380. V dramatickém závěru ale dokázaly Haasy a po nich i Force India proklouznout před Williamsy. Carlos Sainz jr. zhatil své šance v zatáčce Spoon, kde se postavil se svým vozem napříč. Tím se dostal do určitých problémů Sergio Pérez, který kritickým místem projížděl - není vyloučeno, že se dostane opět do potíží jako v Singapuru.
Po druhé části byli vyřazeni: Bottas, Massa, Kvjat, Sainz jr., Alonso, Palmer.
Q3 - 12 minutZatímco piloti Force Indie a Haasu poklidně setrvávaly v boxech, vedoucí šestice se pustila do boje o první tři řady, to bylo evidentní. Poprvé se dostal Hamilton před Rosberga, na jeho čas 1:30,758 reagoval Němec pouze výkonem 1:30,953. Kimi si držel bronzovou příčku (1:31,184) a Vettel dokázal těsně uhájit čtvrté místo před Verstappenem (1:31,225 proti 1:31,229).
Drama vyvrcholilo v posledních třech minutách, ve kterých nejdřív udal hranici Verstappen, postupně ho překonali Vettel, Räikkönen a Rosberg, který zajel vůbec nejlepší čas víkendu. Poslední slovo měl Hamilton, ale i když ve dvou sektorech byl lepší než Rosberg, nakonec mu chybělo 0,013 vteřiny. Jediný, kdo si z první šestky nezlepšil čas, byl Ricciardo, který chyboval a druhé rychlé kolo vypustil.
První řada tak patří Mercedesu, Vettel se díky své penalizaci posune až do čtvrté řady, na jeho poklesu vydělá Sergio Pérez. Wehrleinovi nijak výměna převodovky neuškodila, protože tak jako tak skončil poslední. Zajímavostí je další na setinu vteřiny shodný čas, který tentokrát zajeli Grosjean a Pérez, ale díky penalizaci Vettela budou od sebe vzdáleni dvě místa.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.