V Grand Prix Kanady skončila série Felipe Massy, který letos poprvé zaznamenal odstoupení. Pokud bychom sečetli i výsledky ze závěru loňské sezóny, dojel devětkrát za sebou na bodovaných pozicích. Nechme ho nyní hovořit o jeho pocitech.
Musím přiznat, že z Kanady odjíždím se smíšenými pocity. Na jedné straně jsem tímto víkendem zklamán, protože jsem poprvé v této sezóně kvůli problémům s pohonnou jednotkou nedokončil závod. Tím vlastně skončila moje série bodovaných závodů, která se táhla od Grand Prix Austrálie.
Z Montrealu si ale také odnáším pozitivní aspekty. Potvrdilo se, že Williams Martini Racing může produkovat dobrý výkon i na takové trati, jako je právě okruh Gillese Villeneuva. Nezačalo to příliš dobře, když mě postihl onen nešťastný moment ve volném tréninku, mám na mysli mojí velkou ránu v první zatáčce.
Byl jsem na trati pár kol a zkoušel nové zadní křídlo, které bylo speciálně navrženo pro trati s nízkým přítlakem. Když jsem se dostal do brzdné zóny v zatáčce 1, jakmile jsem se dotkl brzdového pedálu, ztratil jsem kontrolu nad zadní částí vozu. Bez jakéhokoli varování jsem náhle letěl do bariéry.
Po analýze s mými inženýry vyšlo najevo, že nehodu způsobily problém s DRS. Zařízení bylo spuštěné o něco déle, než mělo, tedy přesně v okamžiku, kdy jsem dorazil na místo brzdného bodu. Tým ale reagoval fantasticky a vůz jsem dostal včas a v pořádku pro odpolední jízdy. Bohužel jsme měli v Kanadě některé technické vybavení jen v jedné sadě a mnoho z nich bylo neopravitelných. Znamenalo to, že jsem musel o víkendu pokračovat bez nejlepší konfigurace pro tento okruh. I tak byla moje rychlost dobrá a s kvalifikačním kolem jsem byl spokojen, protože jsem byl schopen se udržet na dosah mého týmového kolegy, ačkoliv mi některé novější aplikace na mém voze kvůli nehodě chyběly.
V závodě vše naznačovalo, že dosáhnu dobrého výsledku a byl jsem přesvědčen, že získám dostatek bodů do šampionátu. Ale už zmíněný problém s pohonnou jednotkou mé ambice zhatil.
Vyhlídka na BakuNavzdory zklamání ohledně mého výsledku myslím, že účast našeho týmu na stupních vítězů dokazuje, že v několika příštích závodech budeme mít velké šance, počínaje okruhem v Baku už tento víkend.
Je to neznámá trať, ale dlouhé rovinky by mohly našemu vozu sedět. Existují také další charakteristiky, které mají něco společného se Soči a Montrealem, což jsou dvě místa, kde jsme se předvedli v dobrém světle. Mimoto se také těším na Red Bull Ring, Silverstone a Hockenheimring; to všechno jsou tratě pro nás potenciálně výhodné.
Letos jsme byli svědky několika poměrně velkých výsledkových výkyvů na okruzích v souvislosti s jejich povahou. Na rozdíl od Mercedesu, který je rychlý všude, jsou ve startovním poli vozy, které se zaměřují na výsledky na určitých tratích, zatímco ostatní se ocitnou daleko víc vzadu. Proto se domnívám, že se nám naskýtají velice dobré možnosti. Rozdíl ve výkonnosti týmů se vyrovnává. Vzpomínám, že loni jsme v oblasti maximálních otáček měli významné rozdíly, ale o 12 měsíců později se situace významně změnila. Stabilita v pravidlech vždy vede k vyrovnanosti, v Montrealu jsme viděli, že mezi deseti vozy činil rozdíl v rychlosti pouhých 5 km/h. Pokud k tomu přidáme skutečnost, že nízké teploty nepodporují větší opotřebení pneumatik, pak není divu, že při samotném závodě nebylo příliš možností k předjíždění.
Ale teď je čas se zaměřit na Baku. Záběry z trati, které jsem měl možnost vidět, mě opravdu zaujaly, takže se těším na "místo činu!. A poslední věc: opět jsme měli nejrychlejší zastávky v boxech, takže mohu jenom pogratulovat všem našim chlapcům za skvěle odvedenou práci a povzbudit je, aby stejně dobře pokračovali i nadále.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.