Na okruhu Circuit de Catalunya proběhlo na sklonku sobotního dopoledne poslední klání před kvalifikací. Za tradičně příjemného počasí měly týmy možnost se připravit na finální boj o pozice do pátého závodu sezóny 2016.
Sobotní dopoledne nabídlo aktérům posledního tréninku příjemné prostředí, teplota vzduchu 18 °C, trať byla o deset stupňů teplejší, vanul mírný větřík o rychlosti 1,5 m/s a vlhkost vzduchu vykazovala 59 %. Na téměř jasné obloze se objevil sem tam nějaký nevýznamný mráček.
Jako by si piloti těchto podmínek chtěli užít, do kokpitu příliš nespěchali. Na trať vyrazil jako první Rio Harjanto, za ním Grosjean a Alonso. Většina z pilotů však pouze odkroužila instalační kolo a vrátila se do boxů - nemálo z nich nasadilo tvrdé pneumatiky, evidentně jen na zkoušku. Až po sedmi minutách vykázala časomíra první konkrétní výsledek - autorem byl Hülkenberg na středně tvrdé směsi - 1:25,988, aby ho vzápětí překonal kolega Pérez (1:25,832). Radost svým fanouškům, kterých měl v hledišti dostatek, neudělal Carlos Sainz jr., protože dokonce figuroval až na docela posledním místě časem 1:28,993.
Také piloti Ferrari zvolili bíle označené pneumatiky a stanovili průběžně nejlepší výkony - nakrátko Räikkönen 1:24,916, Vettel s výjezdem poněkud otálel. Soupeři si taktéž dávali načas, po první čtvrthodině registrovala výsledková tabule jen 8 naměřených časů.
V druhé čtvrthodině už většina týmů zvolila žlutě označenou směs a na ní se také do čela dostaly podle očekávání Mercedesy. Rosberg vcelku bez potíží zajel čas 1:23,078, Hamilton svou snahu přehnal pří nájezdu na protilehlou rovinku a proto byl značně (bráno měřítkem Stříbrných šípů) pomalejší - 1:23,485. Vettel i nadále vsadil na středně tvrdé pneu a dlouho s nimi v konkurenci měkkých pneumatik soupeřů držel třetí příčku - 1:24,187. Krátce po půlhodině už nebyl jediný pilot startovního pole, který by neměl zapsán alespoň jeden čas - posledním byl 23 minut před koncem tréninku Daniel Ricciardo (1:24,776).
Do poslední desetiminutovky se vydal vytřít soupeřům zrak Rosberg, ale jeho motor vydával krajně podezřelé zvuky a jak tým později zjistil, došlo k nečekanému přepnutí motoru do bezpečnostního módu. Nico se tedy vrátil do boxů a šanci dostal Hamilton. Ale i přes veškerou snahu těsně zaostal, při dalším pokusu si "narovnal" první zatáčku a bylo po nadějích.
Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách zajel své rychlé kolo velice dobře, ve dvou sektorech byl dokonce nejrychlejší, ale radost mu zhatil nevyzpytatelný třetí - tam ztratil a nakonec sice s minimálním odstupem, ale přesto zaznamenal až třetí čas. Jeho poslední pokus byl příliš protkán chybami a byl dokonce o 5 tisícin pomalejší než představovalo jeho maximum na středně tvrdé směsi.
Verstappen možná rozjasnil tvář dr. Marka, protože se mu povedlo porazit Ricciarda, ale mělo to malý háček - Australan se totiž ve svém rychlém kole dopustil stejné chyby jako Hamilton v první polovině tréninku a nájezd na protilehlou rovinku byl v jeho podání až za obrubníkem. I tak ztratil na "létajícího Holanďana" jen necelou desetinu.
V závěru ještě vzrušil diváky hrozící kontakt dvojice Grosjean-Magnussen v šesté zatáčce, kdy Francouz musel volit spásu v podobě jízdy mimo obrubníky, a Rosbergova dvě pomalá kola, evidentně sloužící jako prověrka trucující elektroniky. Na výsledcích to už nic nezměnilo. Nejvyšší rychlost si zapsal Felipe Nasr na Sauberu (333,2 km/h).
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.