Na okruhu Circuit de Catalunya proběhlo na sklonku sobotního dopoledne poslední klání před kvalifikací. Za tradičně příjemného počasí měly týmy možnost se připravit na finální boj o pozice do pátého závodu sezóny 2016.
Sobotní dopoledne nabídlo aktérům posledního tréninku příjemné prostředí, teplota vzduchu 18 °C, trať byla o deset stupňů teplejší, vanul mírný větřík o rychlosti 1,5 m/s a vlhkost vzduchu vykazovala 59 %. Na téměř jasné obloze se objevil sem tam nějaký nevýznamný mráček.
Jako by si piloti těchto podmínek chtěli užít, do kokpitu příliš nespěchali. Na trať vyrazil jako první Rio Harjanto, za ním Grosjean a Alonso. Většina z pilotů však pouze odkroužila instalační kolo a vrátila se do boxů - nemálo z nich nasadilo tvrdé pneumatiky, evidentně jen na zkoušku. Až po sedmi minutách vykázala časomíra první konkrétní výsledek - autorem byl Hülkenberg na středně tvrdé směsi - 1:25,988, aby ho vzápětí překonal kolega Pérez (1:25,832). Radost svým fanouškům, kterých měl v hledišti dostatek, neudělal Carlos Sainz jr., protože dokonce figuroval až na docela posledním místě časem 1:28,993.
Také piloti Ferrari zvolili bíle označené pneumatiky a stanovili průběžně nejlepší výkony - nakrátko Räikkönen 1:24,916, Vettel s výjezdem poněkud otálel. Soupeři si taktéž dávali načas, po první čtvrthodině registrovala výsledková tabule jen 8 naměřených časů.
V druhé čtvrthodině už většina týmů zvolila žlutě označenou směs a na ní se také do čela dostaly podle očekávání Mercedesy. Rosberg vcelku bez potíží zajel čas 1:23,078, Hamilton svou snahu přehnal pří nájezdu na protilehlou rovinku a proto byl značně (bráno měřítkem Stříbrných šípů) pomalejší - 1:23,485. Vettel i nadále vsadil na středně tvrdé pneu a dlouho s nimi v konkurenci měkkých pneumatik soupeřů držel třetí příčku - 1:24,187. Krátce po půlhodině už nebyl jediný pilot startovního pole, který by neměl zapsán alespoň jeden čas - posledním byl 23 minut před koncem tréninku Daniel Ricciardo (1:24,776).
Do poslední desetiminutovky se vydal vytřít soupeřům zrak Rosberg, ale jeho motor vydával krajně podezřelé zvuky a jak tým později zjistil, došlo k nečekanému přepnutí motoru do bezpečnostního módu. Nico se tedy vrátil do boxů a šanci dostal Hamilton. Ale i přes veškerou snahu těsně zaostal, při dalším pokusu si "narovnal" první zatáčku a bylo po nadějích.
Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách zajel své rychlé kolo velice dobře, ve dvou sektorech byl dokonce nejrychlejší, ale radost mu zhatil nevyzpytatelný třetí - tam ztratil a nakonec sice s minimálním odstupem, ale přesto zaznamenal až třetí čas. Jeho poslední pokus byl příliš protkán chybami a byl dokonce o 5 tisícin pomalejší než představovalo jeho maximum na středně tvrdé směsi.
Verstappen možná rozjasnil tvář dr. Marka, protože se mu povedlo porazit Ricciarda, ale mělo to malý háček - Australan se totiž ve svém rychlém kole dopustil stejné chyby jako Hamilton v první polovině tréninku a nájezd na protilehlou rovinku byl v jeho podání až za obrubníkem. I tak ztratil na "létajícího Holanďana" jen necelou desetinu.
V závěru ještě vzrušil diváky hrozící kontakt dvojice Grosjean-Magnussen v šesté zatáčce, kdy Francouz musel volit spásu v podobě jízdy mimo obrubníky, a Rosbergova dvě pomalá kola, evidentně sloužící jako prověrka trucující elektroniky. Na výsledcích to už nic nezměnilo. Nejvyšší rychlost si zapsal Felipe Nasr na Sauberu (333,2 km/h).
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.