Na okruhu Circuit de Catalunya proběhlo na sklonku sobotního dopoledne poslední klání před kvalifikací. Za tradičně příjemného počasí měly týmy možnost se připravit na finální boj o pozice do pátého závodu sezóny 2016.
Sobotní dopoledne nabídlo aktérům posledního tréninku příjemné prostředí, teplota vzduchu 18 °C, trať byla o deset stupňů teplejší, vanul mírný větřík o rychlosti 1,5 m/s a vlhkost vzduchu vykazovala 59 %. Na téměř jasné obloze se objevil sem tam nějaký nevýznamný mráček.
Jako by si piloti těchto podmínek chtěli užít, do kokpitu příliš nespěchali. Na trať vyrazil jako první Rio Harjanto, za ním Grosjean a Alonso. Většina z pilotů však pouze odkroužila instalační kolo a vrátila se do boxů - nemálo z nich nasadilo tvrdé pneumatiky, evidentně jen na zkoušku. Až po sedmi minutách vykázala časomíra první konkrétní výsledek - autorem byl Hülkenberg na středně tvrdé směsi - 1:25,988, aby ho vzápětí překonal kolega Pérez (1:25,832). Radost svým fanouškům, kterých měl v hledišti dostatek, neudělal Carlos Sainz jr., protože dokonce figuroval až na docela posledním místě časem 1:28,993.
Také piloti Ferrari zvolili bíle označené pneumatiky a stanovili průběžně nejlepší výkony - nakrátko Räikkönen 1:24,916, Vettel s výjezdem poněkud otálel. Soupeři si taktéž dávali načas, po první čtvrthodině registrovala výsledková tabule jen 8 naměřených časů.
V druhé čtvrthodině už většina týmů zvolila žlutě označenou směs a na ní se také do čela dostaly podle očekávání Mercedesy. Rosberg vcelku bez potíží zajel čas 1:23,078, Hamilton svou snahu přehnal pří nájezdu na protilehlou rovinku a proto byl značně (bráno měřítkem Stříbrných šípů) pomalejší - 1:23,485. Vettel i nadále vsadil na středně tvrdé pneu a dlouho s nimi v konkurenci měkkých pneumatik soupeřů držel třetí příčku - 1:24,187. Krátce po půlhodině už nebyl jediný pilot startovního pole, který by neměl zapsán alespoň jeden čas - posledním byl 23 minut před koncem tréninku Daniel Ricciardo (1:24,776).
Do poslední desetiminutovky se vydal vytřít soupeřům zrak Rosberg, ale jeho motor vydával krajně podezřelé zvuky a jak tým později zjistil, došlo k nečekanému přepnutí motoru do bezpečnostního módu. Nico se tedy vrátil do boxů a šanci dostal Hamilton. Ale i přes veškerou snahu těsně zaostal, při dalším pokusu si "narovnal" první zatáčku a bylo po nadějích.
Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách zajel své rychlé kolo velice dobře, ve dvou sektorech byl dokonce nejrychlejší, ale radost mu zhatil nevyzpytatelný třetí - tam ztratil a nakonec sice s minimálním odstupem, ale přesto zaznamenal až třetí čas. Jeho poslední pokus byl příliš protkán chybami a byl dokonce o 5 tisícin pomalejší než představovalo jeho maximum na středně tvrdé směsi.
Verstappen možná rozjasnil tvář dr. Marka, protože se mu povedlo porazit Ricciarda, ale mělo to malý háček - Australan se totiž ve svém rychlém kole dopustil stejné chyby jako Hamilton v první polovině tréninku a nájezd na protilehlou rovinku byl v jeho podání až za obrubníkem. I tak ztratil na "létajícího Holanďana" jen necelou desetinu.
V závěru ještě vzrušil diváky hrozící kontakt dvojice Grosjean-Magnussen v šesté zatáčce, kdy Francouz musel volit spásu v podobě jízdy mimo obrubníky, a Rosbergova dvě pomalá kola, evidentně sloužící jako prověrka trucující elektroniky. Na výsledcích to už nic nezměnilo. Nejvyšší rychlost si zapsal Felipe Nasr na Sauberu (333,2 km/h).
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.