SUZUKA - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak pokračovaly vnitrotýmové duely během závodního víkendu v Japonsku? Jak si piloti vedou ve vzájemném srovnání v kvalifikacích i v samotných velkých cenách po 14. podniku letošní sezóny Formule 1?
Mercedes přivezl nové přední křídlo a Rosberg letos teprve podruhé zdolal Hamiltona - piloty dělilo pouze 76 tisícin sekundy. V závěru Q3 přišli všichni o druhé pokusy kvůli nehodě Kvjata, i když podle nejrychlejších sektorů by ani to Britovi k pole position nejspíše nepomohlo. Suzuka mu nesedí, nikdy na ní nestartoval z pole position. "Nikdy jsem nedal dohromady nastavení. Myslím, že problém je obecně ve mně. Na této trati se necítím pohodlně," zdůvodňoval Hamilton.
Za Stříbrnými šípy startoval Bottas, jenž byl o 3 desetiny rychlejší než Massa, a snížil na 6:7. Williamsu trať evidentně seděla, v kvalifikaci předčil nejen Red Bully, ale i rudé vozy z Maranella.
Ferrari bylo ze 4. a 6. místa trochu zklamáno poté, co vůz vylepšený mnoha novinkami o týden dříve slavil triumf v Singapuru. Týmu se daří svůj monopost po vzoru Red Bullu provozovat s větším sklonem, stále však trpí při rychlých změnách směru, což potvrzovalo deficitem v prvním sektoru se Sennovými esíčky. Vettel o desetinu předčil Räikkönena a vede už 11:2.
V Suzuce záleží na výkonu, proto Red Bull nemohl ohrozit přední týmy, nedokázal to dohnat ani v zatáčkách, jak původně předpokládal. Ricciardo vybojoval až sedmé místo na roštu, před zmíněnou Kvjatovou havárií byl v prvních pokusech o 7 desetin rychlejší a v šampionátu si udržuje náskok.
Lotus musel bojovat s absencí svého motorhomu a dalšího vybavení, které kvůli finančním problémům do Japonska dorazilo s dvoudenním zpožděním. Piloti i mechanici s tím statečně bojovali a Grosjean postoupil do elitní desítky. Maldonadovi opět postup unikl a celkově dostává letos pořádně naloženo - 1:13.
S Force Indií se do Q3 probil jen Pérez, který byl o 2 desetiny rychlejší než Hülkenberg. Ten byl se svým kolem spokojený, protože se mu dařilo jezdit s monopostem VJM08 na limitu. Na postup to ale nestačilo a navíc si musel odpykat trest ze Singapuru za náraz do Massy. Skóre je nakloněno v jeho prospěch poměrem 9:5.
Toro Rosso v sobotu nedokázalo plně využít potenciál svého vozu, jemuž měla Suzuka hrát do karet. Verstappen byl v první části rychlejší než Sainz, pak mu ale vypadla elektrická část pohonné jednotky a musel ve vlásence zastavit. Španěl v Q2 zaznamenal velké vibrace, kvůli kterým skončil až 12. Na vině bylo teplotní čidlo pneumatik, které se v ráfku. Za normálních okolností mohli oba pomýšlet na postup do Q3.
McLaren neměl kvůli dlouhým rovinkám moc šancí. Buttonovi zapomněl oznámit, jaký mód pohonné jednotky má na začátku svého ostrého kola nastavit, proto na rozdíl od Alonsa do Q2 nepostoupil. Fernando předvedl "své nejlepší" kolo v Suzuce a skončil 14., což na domácí půdě Hondy nemůže být považováno za dobrý výsledek.
Za stájí z Wokingu skončil Sauber, jemuž nefunguje nový aerodynamický balík s krátkým nosem tak, jak si představoval. Korelace mezi simulacemi a tratí není dobrá a oba vozy vypadly už v první části. Ericsson překonal Nasra a vyrovnal na 7:7.
S Manorem stihl reprezentativní čas zajet pouze Stevens. Nováček Rossi doplatil na žluté vlajky - poprvé kvůli smyku Ericssona v nájezdu do zatáčky Spoon a podruhé kvůli zastavení Verstappena.
Více o kvalifikačních výkonech napoví naše analýza sektorů a maximálních rychlostí.
Závod
Teploty byly o 8 °C vyšší a týmům scházela data kvůli pátečním přeháňkám. Středně-tvrdé pneumatiky byly o sekundu na kolo rychlejší než tvrdé a vydržet měly 20 kol, tj. jen o pět kol méně než ty nejtvrdší z portfolia Pirelli. Obavy o přehřívání pneumatik kvůli minimálním tlakům vyšším o 2 PSI než loni se nepotvrdily (letos vpředu 21,5 PSI a vzadu 20,5 PSI). Hamilton pneumatiky dokonce pochválil: "Já to vlastně moc často neříkám, ale pneumatiky byly úžasné."
Mezi ním a Rosbergem se rozhodlo už na startu: oba Mercedesy se sice z místa odlepily dobře, ale kvůli příliš vysoké teplotě Nico neměl k dispozici tolik výkonu jako Lewis a nestihl pokrýt vnitřní stranu v nájezdu do první zatáčky. Brit nekompromisním manévrem vyvezl svého týmového kolegu na vnější okraj dráhy.
"Vnitřní strana je vnitřní strana. Já jsem měl svou zatáčku a mezi námi to bylo velmi těsné. Potýkal jsem se s nedotáčivostí, přilnavost se vytrácela. Dokážu si představit, že Nico vyjížděl z trati, ale tak už to chodí, když jste na vnějšku," zhodnotil Hamilton situaci, po níž se Rosberg propadl za Vettela a Bottase.
První zatáčka rozhodla také o osudu dalších tří pilotů, kteří měli v podstatě po závodě: Pomalu se rozjíždějící Massa ve snaze zablokovat soupeře kolidoval s Ricciardem a Péreze byl "vykopnut" z dráhy Sainzem - ten ale neměl kam uhnout, protože na vnitřní straně měl Hülkenberga. Na šestou a sedmou pozici se hned posunuly Lotusy. Räikkönen jim sice ujížděl, ale rychlostní tempo svého týmového kolegy Vettela nestíhal - průměrně ztrácel 0,183 s.
Rosberga čekal těžký úkol dostat se alespoň zpět za Hamiltona. Williams předvedl konečně odvahu při strategii, když ve snaze zabránit podseknutí povolal Bottase do boxů už v 11. kole. Zastávka sice nebyla moc, přesto se Fin před Nicem udržel.
Mercedes tím byl zaskočený, "protože normálně s námi nemohou soutěžit při podsekávání. Ale tentokrát přijeli dříve, než jsme my snili, což bylo zajímavé," uznal technický ředitel Paddy Lowe. Rosberg měl štěstí v tom, že se mu podařilo Valtteriho pak zdola na dráze při brzdění do šikany, jinak by se na druhou příčku nedostal.
Lotus si byl vědom, že Maldonado je vůči podseknutí od Hülkenberga zranitelný, ale chtěli ho obětovat, aby udrželi vpředu aspoň Grosjeana. Němec byl ale s Force Indií tak rychlý, že dostal oba.
Piloti Sauberu v úvodním stintu předjely McLareny, které kvůli malému kompresoru Hondy postrádají dodatečný výkon na rovinkách (nedokáže dostatečně roztáčet MGU-H), brzy se ale ocitly zase za nimi: Ericsson dostal smyk ve Spoonu a Nasrovi pokazili zastávku a nakonec musel kvůli technickým problémům odstoupit.
Výborný závod odjel znovu Verstappen, jenž se ze 17. místa na startu probojoval až na 9. místo v cíli, přestože hodně času strávil za pomalejšími vozy - několik kol se v úvodu nemohl vypořádat ani s Alonsem. Podařilo se mu to až v 26. kole v DRS zóně, na což Španěl reagoval poznámkami o "GP2 motoru."
Nejmladší závodník F1 opět potvrdil, že si zaslouží postup do týmu, s nímž by mohl bojovat o titul. Sainz si závod pokazil zbytečným poškozením předního křídla při nájezdu do boxů, následná zastávka se kvůli tomu protáhla.
Mercedesy ke konci zvolily konzervativní mód motoru, protože se objevily příznaky problémů. Hamilton si svůj náskok v pohodě hlídal před Ferrari. Williamsům za nimi scházela rychlost na to, aby s nimi mohli bojovat.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V Japonsku Hamilton na čele navýšil náskok na Rosberga na 48 bodů, v šampionátu si o jednu příčku polepšil Grosjean, Hülkenberg a Sainz, předstihli Péreze, Verstappena a Alonsa.
Přes 500 fotografií z Velké ceny Japonska 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.