Opravdu nejde o omyl. Využili jsme testů na Red Bull Ringu a vydali se po stopách historie, nebo spíš po stopách původního okruhu, na němž přišel o život Mark Donohue, Alan Jones vyhrál první závod v kariéře a diváci tu čas od času hazardovali se zdravím. Podívejte se, jak neexistující části okruhu vypadají dnes.
Naším výchozím bodem bude oblast startu a cíle. Až k zatáčce Castrol zůstává trať neměnná, běží do strmého kopce. Potom ale zapomeňte, že existuje zatáčka Castrol a putujte rovně dál. Tenhle kopec byl piloty F1 poměrně často kritizován, že přes něj nevidí do následujícího úseku, jenž byl považován za jeden z nejnebezpečnějších. Když totiž vozy překonaly horizont, čekala je velice nepříjemná, rychlá a lehce svažitá zatáčka Vöest-Hügel. Právě tady, v její závěrečné části, došlo k havárii Marka Donohuea, kterou jsme na našich stránkách detailně popsali (zde). Dnes tu najdeme jen pár drobných upomínek, že tu byla jedna z nejobtížnějších zatáček seriálu Grand Prix, později přejmenovaná na Hella-Licht "S" a přestavěná na šikanu. Většina prostoru je kvůli závodům motokár nově vybetonovaná, ale obě verze zatáčky jsou ještě patrné.
Nyní se vydáme táhlou cestou, lemovanou vpravo lesnatým pahorkem, uprostřed mírně zvlněnou. Tato část se jmenovala Flatschach podle nedaleko ležící vesničky. Je dobře patrné, kudy se tehdy táhla velice rychlá část trati, zakončená téměř půlkruhovou zatáčkou Sebring-Auspuffkuve. Podle toho, co vypověděl Andrea de Cesaris, byly "výfuky Sebringu" nesmírně náročné na volbu stopy.
V některých materiálech je tato zatáčka pojmenovaná jako Glatzkurve, jindy se v souvislosti s ní vyskytuje jméno dr. (Gustava) Tirocha. Šlo o prezidenta místního autoklubu STMSC Knittelfeld (Steiermärkischer Motorsportclub), jenž se velkou měrou zasloužil v roce 1970 po šestileté odmlce o znovuobnovení Grand Prix Rakouska - nově na této trati.
Po zdolání tohoto oblouku se opět vracíme k současné trati, ovšem tehdy se tento úsek jmenoval Schönberg. Navíc přímo nenavazuje na dnešní Remus. Obě dráhy se prolínají až o několik desítek metrů později, aby se vzápětí opět rozdělily.
Po několika desítkách společných metrů na rovince Valvoline-Gerade se minulost a přítomnost rozdělí - dnešní piloti se odkloní ve směru trati mírně doprava a najedou do ostré zatáčky Schlossgold, někdejší trať zamířila doleva k původní vracečce Bosch, dvojí pravé zakřivení přivedlo startovní pole do protisměru.
Opět se na chvíli historie a současnost spojí, ale pouze před další dvojici zatáček: současná Rauch a následující Würth poskytuje jezdcům mnohem méně prostoru. V 70. a 80. letech jezdci projeli zatáčkou Rauch rovně a zamířili podstatně velkoryseji vykrouženou Texaco-Schikane vlastně až na část dnešní rovinky mezi zatáčkami Castrol a Remus. Právě tady se odbývaly některé dalekosáhlé výlety mimo trať - Patrese, Daly, Reutemann či de Cesaris by určitě měli k dané problematice co říci.
Pak už míříme přes poslední rovnější úsek dříve zvaný Eselsrücken k poslední části okruhu, nesoucímu jméno prvního rakouského mistra světa - Jochen Rindt má ostatně v areálu svojí bustu, ačkoliv tu jel jediný závod a ten kvůli poruše motoru nedokončil. Kdybyste však pátrali po originální stopě zatáčky pojmenované pro pilotovi, který velkou část života prožil u babičky v nedalekém Grazu, se zlou byste potázali. Všechno, co je za současnou linií zatáček 8 (ta nese Rindtovo jméno dnes) a 9 zmizelo v novém řešení povrchu Spielbergu. Dnes už je původní nájezd z vracečky znám pouze z dobových záznamů Grand Prix nebo z mnoha fotografií.
Tato cesta je podstatně delší, než současný Red Bull Ring - musíte přidat více než půldruhého kilometru. A konstatovat, že současná varianta rakouské Grand Prix se ještě dá nazývat přírodním okruhem, ale velkou část zajímavého prostředí nenávratně zmizela.
Další snímky původního Österreichringu naleznete v naší fotogalerii.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.
Liam Lawson čelí nejisté budoucnosti v Red Bullu. Přestože má před sebou teprve druhý závod za tým, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení.
Tým Racing Bulls byl potrestán za nebezpečné vypuštění Isacka Hadjara během třetí části kvalifikace na Velkou cenu Číny, kdy se dostal do dráhy Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton, po historickém vítězství ve sprintu pro Ferrari, plánuje "mistrovský plán" na vítězství v hlavním závodě. Přes páté místo v kvalifikaci věří, že úpravy auta a správná strategie mu pomohou bojovat s konkurencí o první místo.
Charles Leclerc označil výkon Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Číny za realistický obraz aktuální formy týmu. Oba piloti se do závodu postaví z páté a šesté pozice.