Opravdu nejde o omyl. Využili jsme testů na Red Bull Ringu a vydali se po stopách historie, nebo spíš po stopách původního okruhu, na němž přišel o život Mark Donohue, Alan Jones vyhrál první závod v kariéře a diváci tu čas od času hazardovali se zdravím. Podívejte se, jak neexistující části okruhu vypadají dnes.
Naším výchozím bodem bude oblast startu a cíle. Až k zatáčce Castrol zůstává trať neměnná, běží do strmého kopce. Potom ale zapomeňte, že existuje zatáčka Castrol a putujte rovně dál. Tenhle kopec byl piloty F1 poměrně často kritizován, že přes něj nevidí do následujícího úseku, jenž byl považován za jeden z nejnebezpečnějších. Když totiž vozy překonaly horizont, čekala je velice nepříjemná, rychlá a lehce svažitá zatáčka Vöest-Hügel. Právě tady, v její závěrečné části, došlo k havárii Marka Donohuea, kterou jsme na našich stránkách detailně popsali (zde). Dnes tu najdeme jen pár drobných upomínek, že tu byla jedna z nejobtížnějších zatáček seriálu Grand Prix, později přejmenovaná na Hella-Licht "S" a přestavěná na šikanu. Většina prostoru je kvůli závodům motokár nově vybetonovaná, ale obě verze zatáčky jsou ještě patrné.
Nyní se vydáme táhlou cestou, lemovanou vpravo lesnatým pahorkem, uprostřed mírně zvlněnou. Tato část se jmenovala Flatschach podle nedaleko ležící vesničky. Je dobře patrné, kudy se tehdy táhla velice rychlá část trati, zakončená téměř půlkruhovou zatáčkou Sebring-Auspuffkuve. Podle toho, co vypověděl Andrea de Cesaris, byly "výfuky Sebringu" nesmírně náročné na volbu stopy.
V některých materiálech je tato zatáčka pojmenovaná jako Glatzkurve, jindy se v souvislosti s ní vyskytuje jméno dr. (Gustava) Tirocha. Šlo o prezidenta místního autoklubu STMSC Knittelfeld (Steiermärkischer Motorsportclub), jenž se velkou měrou zasloužil v roce 1970 po šestileté odmlce o znovuobnovení Grand Prix Rakouska - nově na této trati.
Po zdolání tohoto oblouku se opět vracíme k současné trati, ovšem tehdy se tento úsek jmenoval Schönberg. Navíc přímo nenavazuje na dnešní Remus. Obě dráhy se prolínají až o několik desítek metrů později, aby se vzápětí opět rozdělily.
Po několika desítkách společných metrů na rovince Valvoline-Gerade se minulost a přítomnost rozdělí - dnešní piloti se odkloní ve směru trati mírně doprava a najedou do ostré zatáčky Schlossgold, někdejší trať zamířila doleva k původní vracečce Bosch, dvojí pravé zakřivení přivedlo startovní pole do protisměru.
Opět se na chvíli historie a současnost spojí, ale pouze před další dvojici zatáček: současná Rauch a následující Würth poskytuje jezdcům mnohem méně prostoru. V 70. a 80. letech jezdci projeli zatáčkou Rauch rovně a zamířili podstatně velkoryseji vykrouženou Texaco-Schikane vlastně až na část dnešní rovinky mezi zatáčkami Castrol a Remus. Právě tady se odbývaly některé dalekosáhlé výlety mimo trať - Patrese, Daly, Reutemann či de Cesaris by určitě měli k dané problematice co říci.
Pak už míříme přes poslední rovnější úsek dříve zvaný Eselsrücken k poslední části okruhu, nesoucímu jméno prvního rakouského mistra světa - Jochen Rindt má ostatně v areálu svojí bustu, ačkoliv tu jel jediný závod a ten kvůli poruše motoru nedokončil. Kdybyste však pátrali po originální stopě zatáčky pojmenované pro pilotovi, který velkou část života prožil u babičky v nedalekém Grazu, se zlou byste potázali. Všechno, co je za současnou linií zatáček 8 (ta nese Rindtovo jméno dnes) a 9 zmizelo v novém řešení povrchu Spielbergu. Dnes už je původní nájezd z vracečky znám pouze z dobových záznamů Grand Prix nebo z mnoha fotografií.
Tato cesta je podstatně delší, než současný Red Bull Ring - musíte přidat více než půldruhého kilometru. A konstatovat, že současná varianta rakouské Grand Prix se ještě dá nazývat přírodním okruhem, ale velkou část zajímavého prostředí nenávratně zmizela.
Další snímky původního Österreichringu naleznete v naší fotogalerii.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.